Aangeboden door ALDI

“Al onze medewerkers zijn ‘Toppers van den ALDI’”

“Het zijn onze medewerkers die het verschil maken. Dat is zeker in onze business zo.” Aan het woord is Dimitri Bataillie, de HR-directeur van ALDI. ALDI-medewerkers die zich goed voelen, dat is waar het HR-team het voor doet. De gemiddelde anciënniteit van maar liefst twaalf jaar bewijst dat de inspanningen lonen. “Mensen die zich goed voelen, doen meer en trekken ook nieuwe mensen aan. We betrekken hen bij initiatieven om de werksfeer nog beter te maken.”

“Buitenstaanders onderschatten vaak hoe goed je zit bij ALDI”, vertelt Dimitri. “We stellen 8.000 mensen te werk, verspreid over heel België. Het wordt voor meer en meer mensen belangrijk om te werken op een plek dicht bij huis, of één die gemakkelijk te bereiken is. Met 440 winkelpunten, zeven distributiecentra of regionale hoofdkantoren en een nationaal hoofdkantoor heeft ALDI altijd wel een interessante job in de buurt.”

Toppers van den ALDI

“Al onze medewerkers zijn ‘Toppers van den ALDI”, legt Dimitri uit. “Het spreekt voor zich: ze zijn onze medewerkers en ze zijn stuk voor stuk toppers. Zij zorgen ervoor dat ALDI elke dag het verschil maakt voor onze klanten.” Dimitri’s team neemt verschillende initiatieven om de werksfeer nog beter te maken en de jobinhoud gevarieerd te houden. “Mensen die zich goed voelen, doen meer en trekken ook nieuwe mensen aan. Met onze initiatieven betrekken we onze mensen in verschillende projecten die hen raken. Tijdens workshops over klantvriendelijkheid, onder impuls van het HR-team, kregen de medewerkers de vrijheid om zelf te bedenken hoe zij nog meer klantvriendelijkheid konden uitstralen. Bij ons denk je mee en is je input van grote waarde. Andere initiatieven die we namen zijn onder andere de gezonde week of ‘Toppers op stap’, waarbij collega’s in teams wandelingen maakten.”

ALDI organiseert al drie jaar op rij een medewerkersbevraging. Niet alleen om te weten waar ze staan, maar om er zaken uit te halen die ze effectief meenemen op alle niveaus van de planning en strategie. “Uit die bevraging komen de thema’s die écht leven bij onze mensen naar boven. Zo leerden we dat de juiste informatie soms niet vlot genoeg doorstroomde naar het winkelpersoneel. Dankzij die feedback konden we concrete acties ondernemen. Nu werken we in de winkels bijvoorbeeld met magnetische teamborden. Daarmee kan je op een kwartiertje tijd met je team overlopen wat de aandachtspunten voor de week of algemene mededelingen zijn. Zo blijft iedereen op de hoogte en betrokken.”

Word jij onze volgende topper? Neem een kijkje op aldi.be/jobs

Kanjer van den Aldi

Wie bij ALDI werkt, blijft er vaak lang

Wat ook bijdraagt aan het teamgevoel, is onze medewerkersapp. “Hierop kan iedereen zelf berichten delen. Dat brengt mensen samen.” De posts op die app hebben diverse onderwerpen. “Zo lees je al eens iets over een ‘kanjer van den ALDI – een product dat het heel goed doet – of krijg je tijdens ‘complimaart’ een complimentje. Dat zijn echte gespreksonderwerpen bij ons op kantoor. In alles wat we doen, zowel intern als extern, zetten we onze eigen medewerkers in de spotlight. Zo brengen we verhalen van collega’s in ons interne medewerkersmagazine. Ook in onze nieuwe werkgeverscampagne zijn eigen medewerkers te zien. Alles voor en door Toppers dus, we huren geen externe modellen in”, lacht Dimitri.

“Onze gemiddelde anciënniteit van twaalf jaar is relatief hoog, vooral als je bedenkt dat jongere generaties tegenwoordig niet vaak bij één werkgever blijven gedurende hun carrière. Dat medewerkers zo lang bij ALDI blijven, zegt veel over ons als werkgever. Omdat we een uitgebreid winkelnetwerk hebben, zit voor de meeste winkelmedewerkers de woon-werkafstand erg goed. De teams zijn hecht en er heerst een fijne sfeer. Een winkelteam bestaat uit gemiddeld tien tot twaalf medewerkers en is vaak een kleine familie van mensen die alles voor elkaar doen. Dat stimuleren zowel de winkelmanager als de medewerkers zelf. We betalen ook goed – een meer dan markconform salaris – en bieden mooie carrièremogelijkheden. Mensen voelen zich om verschillende redenen verbonden met ALDI, en dat is ook de reden waarom ze hier langer blijven werken.”

Schuilt er in jou een topper van den ALDI? Ontdek onze vacatures hier: aldi.be/jobs
    Voeg je CV toe
    Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

    Ontvang per mail jobs op maat

    Ontvang nieuwe 'ALDI' jobs meteen in je mailbox.