13 dingen die je moet opgeven om succesvol te worden
Populaire voetballers, steenrijke zakenmannen en internationale popsterren zijn succesvol. Een ver-van-mijn-bed-show? Hoeft niet! Met deze tips haal ook jij die felbegeerde promotie binnen of die job waar je al zo lang van droomt.
1. Een laag zelfbeeld
Het klinkt cliché, maar geloof in jezelf. Een gezonde dosis zelfvertrouwen en assertiviteit is al een eerste stap naar je ultieme doel. Let wel dat je niet arrogant overkomt en blijf openstaan voor de ideeën van je collega’s.
Hoe je eigen zelfbeeld vergroten: 7 tips
2. Angst om te leren
Succesvolle mensen zijn leergierig. Ga nieuwe uitdagingen aan. Zo blijf je jezelf verbeteren en leer je bij. Hoe meer je weet, hoe meer je kunt. En denk er ook aan dat je altijd van anderen kunt leren.
3. Angst om te falen
Succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je kunt soms diep vallen, de kunst is om weer op te staan en vol te houden. Vergeet niet dat fouten maken mag. Hierdoor word je nog beter in wat je doet en het is weer een kans om bij te leren.
4. Ik, ik, ik
Niet ik, wij. ‘Samen sterk’. Die uitspraak klopt als een bus. Je zal ongetwijfeld al hulp hebben gekregen van collega’s, dus doe af en toe ook eens iets terug. Hoe succesvoller je omgeving, hoe meer succes je zelf zal kennen.
Beter samenwerken met je collega's: 8 tips
5. Multitasken
Eender welke job je uitoefent, het is belangrijk om je werk serieus te nemen en gefocust te blijven. In élke situatie. Echte professionals zijn zich heel bewust van hun handelingen en hun voorkomen. Ze zullen erop letten attent te zijn, vriendelijk te blijven, tactvol te reageren, én te letten op hun kleding. Multitasken? Liever niet. Focus op één zaak en zorg dat je best-in-class bent.
6. Afwachten
Heb je een schitterend idee om de werking binnen je team of de afdeling te verbeteren? Wacht niet af maar leg het idee dadelijk voor aan je baas. Zorg wel dat je alles tot in de puntjes hebt uitgewerkt. Het initiatief durven nemen wordt erg gewaardeerd.
7. Tijd steken in mensen die je energie opslorpen
Je kunt niet met iedereen even goed overeenkomen. Omring je daarom met de leuke collega’s, bij voorkeur diegenen die net zoals jij gefocust zijn op het werk. Zij tillen je met hun positieve ingesteldheid naar een hoger niveau.
Oei! Let op voor wie op kantoor binnen 8 meter rond jou zit
8. Bij de pakken blijven zitten
Overal doen zich weleens problemen voor. Blijf niet stilstaan en zoek naar oplossingen. Weet je niet meteen wat doen? Verzamel informatie en luister naar je buikgevoel. Voor elk probleem bestaat een oplossing.
9. Angst voor kritiek
Moeite met kritiek? Probeer de feedback van je baas te gebruiken om je vaardigheden te verbeteren en hou in gedachten dat dit ook het doel is van je leidinggevende.
5 tips bij feedback: Hoe omgaan met negatieve kritiek?
10. Apathie voor je baas
Is je baas niet de fijnste persoon op aarde? Geen zorgen, je hoeft niet de beste vrienden te worden. Maar je moet hem of haar wel kennen: hoe denkt hij/zij, hoe gedraagt hij/zij zich, hoe regelt hij/zij alles? Hoe beter je je baas kent, hoe beter je aan zijn of haar verwachtingen kunt voldoen.
11. Negativiteit
Mensen die positief in het leven staan en gelukkig zijn, hebben een open geest. Ze blijven opportuniteiten en mogelijkheden zien en durven risico’s te nemen. Vertrouwen en lef zijn niet voor niets de hoofdingrediënten van succes.
Nuttig: 10 tips voor een positiever gevoel op de werkvloer
12. Ongezonde gewoontes
Een gezonde geest zit in een gezond lichaam. Als je hard werkt, vergt dat flink wat energie. Hoog tijd dus om goed voor jezelf te zorgen. Eet gezond en gevarieerd en probeer regelmatig te bewegen.
13. Controle
Controlefreak? Als je wilt groeien of succesvol wilt worden, moet je af en toe durven loslaten. Hoe moeilijk dat ook lijkt.
Check: Ben jij een controlefreak?
(dt/em)