Ontspannen thuiskomen na een drukke dag? Dat doe je zo

Relax in de avondspits
"Omschakelen van werk naar thuis is verdraaid lastig. Wat je nodig hebt, is een hulpmiddel waarmee voor jou de overgang van werk naar huis soepeler gaat. Zodat als je thuiskomt je ook echt thuis bént.” (Heidi Does, Slow Working trainer doesmindful.nl)

Altijd maar weer dat werk mee naar huis, nooit eens het gevoel dat je taken voor vandaag zijn afgerond ... een herkenbaar gevoel? Volgens Slow Working trainer Heidi Does kan het ook anders!

“Ik hoor vaak van professionals dat ze het gevoel hebben dat het werk nooit ‘af’ is. Het gaat maar door en door, ook al doen ze er alles aan om hun to-do lijstje helemaal af te kunnen strepen, het lukt ze maar zelden”, vertelt Heidi Does, Slow Working trainer.

Heb jij ook zo’n onrustig, gejaagd gevoel als je ’s avonds – na een drukke werkdag – naar huis gaat? Met zo’n vervelend stemmetje erbij dat zegt: ‘Dit is niet goed. En morgen moet ik weer aan de slag en dan red ik het niet.‘

Geen tijd voor jezelf

Onderweg naar huis zit je hoofd vaak vol met losse eindjes over van alles en nog wat: projecten, vragen van klanten, deadlines, enzovoort. Al die dingen waar je niet aan toegekomen bent, shame on you! 

“Heel vaak doen we in de auto of de trein nog snel even een laatste telefoontje, of sturen we die klant alvast een sms’je dat je hem morgen zeker zal contacteren”, aldus Does. “Maar dat is erg vermoeiend. En dat merkt het thuisfront ook. Terwijl jij de voordeur opendoet – nog in gedachten bij je werk - verlangen je lief, je kinderen (of je kat) ook jouw aandacht. Terwijl jij nog nauwelijks tijd voor jezelf hebt gehad vandaag.”

Nee, dan kunnen ze maar beter niet aan je hoofd zeuren …

Help!

Does: “Omschakelen van werk naar thuis is verdraaid lastig, zoveel is duidelijk. Maar wat als die overgang nu eens makkelijker kon verlopen? Wat je nodig hebt, is een hulpmiddel waarmee voor jou de overgang van werk naar huis soepeler gaat. Waarmee je even tijd voor jezelf creëert, vóórdat je de drempel van je voordeur thuis overstapt. Zodat als je thuiskomt je ook echt thuis bént.”

Ondenkbaar? Nee hoor. De sleutel zit ‘m in de actie je aandacht daar te brengen waar je daadwerkelijk bent. En dat kan je trainen …

Stel: je stapt in je auto om naar huis te gaan.

  • Laat de radio uit. Vergeet die iPod. Richt in plaats daarvan je aandacht op je lichaam.
     
  • Zoom in op die delen van je lichaam die in contact zijn met de autostoel en de vloer. Terwijl je rustig in- en uitademt, zakken je romp, je bovenbenen en voeten met elke uitademing meer en meer weg in de stoel en de vloer. Doe dat vijf, zes ademhalingen lang.
     
  • Steek dan langzaam en bewust je autosleutel in het contactslot en start je auto. Rij met aandacht het parkeerterrein af, de weg op.
     
  • Luister tijdens het rijden naar het gebrom van de motor. Wees je bewust van het aanzwellen van geluiden als je stevig optrekt en het zoeven van je banden als je remt. Hoor de regen op het dak tikken of het zwiepen van de ruitenwissers over de voorruit. Voel jezelf zitten in de autostoel. Of voel je benenwerk bij het gas- en rempedaal.
     
  • Blijf bij thuiskomst nog even rustig in de auto zitten. Breng opnieuw je aandacht bij de adembeweging. Vijf, zes ademhalingen. Maak – net wat langzamer dan normaal – je autogordel los, bewust van de geluiden die je daarbij hoort.
  • Stap uit de auto en ga naar je voordeur. Met aandacht voor het neerzetten van de ene voet na de andere.
     
  • Glimlach en open de voordeur. Je bent thuis.

“Want waar je aandacht is, daar ben je”, besluit Does.

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu managers en ondernemers om beter met werkdruk om te gaan, zodat ze effectiever functioneren en hun expertise als vanzelf optimaal gaat renderen. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness.
Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.
 

22/10/2013

  • 22 oktober 2013