Micro-cv steeds populairder in China

Micro-cv

Steeds vaker proberen Chinese jongeren in 140 tekens uit te leggen waarom een werkgever hen moet aanwerven. De zogenaamde ‘micro-cv’s’ staan op weibo.com, een soort Twitter dat dient om werk te zoeken.

Weibo telt al meer dan 17.000 micro-cv’s, zo liet het Chinese staatspersbureau Xinhua weten. De microblog is vooral bij jongeren zeer populair. Vaak maken studenten al gebruik van de site wanneer hun opleiding nog niet is afgerond.

200 miljoen gebruikers

Maar ook andere werkzoekenden plaatsen hun sterk ingekort cv op de website. In totaal hebben meer dan 140 miljoen mensen een profiel op Weibo. De eigenaar van Weibo, de Chinese mediagigant Sina, verwacht dat er 200 miljoen gebruikers zullen zijn tegen het einde van dit jaar.

Chinese bedrijven kijken steeds vaker op microblogs en netwerksites wanneer ze op zoek zijn naar werknemers. Rekruteerders geven aan dat ze op die manier twee keer minder moeite moeten doen om twee keer meer geschikte kandidaten te vinden, zo laat Xinhua nog weten.

(mo)

Meer info over CV , Creatief solliciteren

30/05/2011