Last van Cognitus interruptus? 7 tips!

niet storen aub

Je gedachten worden onderbroken door een collega die iets komt vragen. Je telefoon rinkelt en je werk wordt gestopt. Hoe versla je die Cognitus interruptus?

"Cognitus interruptus is het onvermogen om een gedachte of een taak af te werken zonder dat je je focus verliest door de overvloed aan mogelijke onderbrekingen", aldus Johan D'Haeseleer. Hij is coach en helpt werknemers en zelfstandigen om te winnen van hun to do's.

"Het gevolg van zo'n onderbreking is dat je gedachtentrein of actie onderbroken wordt. Op zich hoeft dat niet dramatisch te zijn. Uiteraard ben je dan minder effectief dan wanneer je in de flow blijft. Het grootste gevolg is echter dat je meestal aan de slag gaat met de onderbreking, en dat je 'vergeet' waarmee je bezig was."

Totale afzondering niet nodig

De meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is in totale afzondering gaan, maar het kan ook anders. "Alle mogelijke externe onderbrekingen artificieel buiten houden, is één manier. Je zet je telefoon uit, je gaat compleet offline. Je stelt heel harde grenzen waar de onderbrekingen niet door kunnen. Tussen wat je nu doet en zo'n complete afzondering liggen echter nog heel wat andere mogelijkheden om je focus te bewaren. Wat ze gemeen hebben: ze zijn allemaal gebaseerd op grenzen stellen."

Johan D'Haeseleer geeft 7 tips om de Cognitus interruptus te verslaan.

1. Ga op een andere plaats werken 

Sommige plaatsen bezorgen je meer afleiding dan andere. Zoek de ruimte die je het meest helpt om in de flow te blijven. Dat kan een vergaderzaal zijn, maar evengoed een overvolle brasserie.

Zo huurde Nick Cave een hotelkamer om zijn nieuwe songs te schrijven. J.K. Rowling schreef de Harry Potter-saga in een pub.

2. Ruim je bureau op 

Visuele afleidingen onderbreken je gedachten. Een bureel dat je constant visuele impulsen geeft, zorgt voor meer afleiding dan nodig. Zorg voor een rustgevende omgeving zodat je brein zich kan concentreren op de taak die voor je ligt.

3. Zet de telefoon een paar uur uit 

Je telefoon haalt je uit je concentratie. Je kan niet zelf kiezen wanneer je een oproep wil krijgen. De enige manier om daar controle over te hebben, is je telefoon enkele uren uit te zetten. Doe dit gerust wanneer je een grote focus nodig hebt.

4. Schakel de Weapons of Mass Distractions uit 

De meeste e-mailprogramma's signaleren wanneer je een nieuw bericht hebt. Die waarschuwing kan visueel, auditief of een combinatie van beide zijn. Zet alle signalen uit, want door die waarschuwingen wordt de aantrekkingskracht van je inbox nog versterkt. Wanneer je mailprogramma controle heeft over jouw gedrag, leidt dat meerdere keren per dag tot Cognitus interruptus.

5. Maak afspraken met collega's 

Het programma Skype heeft 4 beschikbaarheidscodes :

  1. Online – iedereen mag je om het even wanneer bellen
  2. Weg – iedereen kan berichten nalaten
  3. Niet storen – je wilt niet gestoord worden en alle berichten worden tegengehouden
  4. Onzichtbaar – jij wil kunnen bellen, maar niet gebeld worden

Spreek met je collega's zulke beschikbaarheden af.

6. Zet het geluid van de hele wereld uit 

Een volle ruimte met groepjes mensen die door elkaar praten kan nogal vermoeiend zijn. Heb je er soms ook nood aan om de volumeknop minder te zetten? Dat kan bijvoorbeeld door een koptelefoon op te zetten waardoor de wereld enkele decibels stiller wordt.

7. Haal die gedachten uit je hoofd 

Door aan andere zaken te denken, onderbreek je je eigen gedachtentrein. Er bestaat een systeem om dit te managen.

Bepaal of die onderbreking belangrijker is dan je huidig werk. Zo ja, zorg dan voor een reminder waar je was bij je huidig werk, en ga aan de slag met de onderbreking. Daarna keer je terug naar waar je was voor je onderbroken werd.

Wanneer de onderbreking minder belangrijk was, schrijf dan een reminder. Je gooit die reminder in een soort verzamelbox. Dat verzamelsysteem ledig je op regelmatige momenten.

Coach

Johan D'Haeseleer is coach en helpt werknemers en zelfstandigen om te winnen van hun to do’s. Er is altijd tijd te kort. Als ondernemer ondervond hij zelf aan de lijve dat er heel wat op je afkomt.

Hij leert mensen een werkwijze aan waarmee ze de resultaten halen die ze willen halen. Technieken waarmee ze op een duurzame manier met alle nieuwe info die op hen afkomt, kunnen omgaan. “Daardoor krijg je de dingen gedaan en krijg je extra tijd voor zaken die je ook belangrijk vindt”, vertelt Johan D'Haeseleer. Meer info vind je op www.extratijd.be 

(mr) 

Meer info over Stress , Teamwork , Ongewenst gedrag

17/01/2012