Collega's
Vorige

1 van 571

Volgende
Volgend artikel:

De 10 grootste afleidingen op je werk en hoe ze de baas te kunnen

5 tips om samen te werken met een collega die je niet kan uitstaan

Collega’s. Je hebt ze in alle kleuren en geuren: knappe en lelijke, leuke en betweterige, stille en luidruchtige. Op de werkvloer moet je met iedereen kunnen omgaan, dankzij deze 5 tips kan je zelfs met de meest onuitstaanbare types nog door één deur.
#

  1. Focus op het positieve
    Een collega die je niet kan luchten, heeft ongetwijfeld ook – enkele – kwaliteiten. Het kan gaan om een karaktereigenschap, een mooi kapsel of een kledingstuk. Focus hierop in conversaties. Denk aan zijn mooi hemd of haar knappe zus, lach, zeg wat je te zeggen hebt en ga weg.
  2. Sus zijn ego
    Er is altijd een reden waarom mensen onvriendelijk zijn: onzekerheid, egoïsme … Meestal moet je geen psycholoog zijn om te weten waar het probleem zit. Onzekere mensen zijn het makkelijkst te sussen. Meestal worden ze lastig als ze uitgedaagd worden. Wat altijd werkt, is om hun ego te strelen wanneer ze – voor de weinige keren - iets goed hebben gedaan. Het kost je misschien moeite, maar het brengt wel op.
  3. Zoek aanknopingspunten
    Misschien is die collega ook vader of moeder, een fan van Anderlecht, pas meter geworden of afgestudeerd aan dezelfde school. Zo heb je iets om over te praten en verdwijnen de negatieve gevoelens (een beetje).
  4. Laat hem zijn gezicht redden
    Niemand wordt graag voor schut gezet. Vraag je aan je collega om zijn voorstel te herbekijken, dan komt dit over alsof hij een fout heeft gemaakt. En dat zal hem nog onvriendelijker maken. Je kan beter zelf een aangepast plan maken met enkele nieuwe elementen in, en hem vragen naar zijn mening.
  5. Denk na over een exitstrategie
    Denk altijd even na voor je naar een onuitstaanbare collega stapt. Wat wil je bereiken en hoe ga je het aanpakken? En vooral: hoe ga je het gesprek afronden eenmaal je je doel hebt bereikt. Klassiekers die altijd werken: “Ik verwacht een belangrijk telefoontje” of “Ik wil nog even een klant zien voor die weggaat”.

(mr) - Bron: forbes.com 

10 mei 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook