5 tips om samen te werken met een collega die je niet kan uitstaan
Collega’s. Je hebt ze in alle vormen en maten: knappe en lelijke, leuke en betweterige, stille en luidruchtige. Op de werkvloer moet je met iedereen kunnen omgaan, en dankzij deze 5 tips kan je zelfs met de meest onuitstaanbare types nog door één deur.
1. Focus op het positieve
Een collega die je niet kan luchten, heeft ongetwijfeld ook – enkele – kwaliteiten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een positieve karaktereigenschap, een mooi kapsel of een origineel kledingstuk. Focus hierop in conversaties. Denk aan zijn mooi hemd of haar knappe zus, lach, zeg wat je te zeggen hebt en ga weg.
Hou je collega's te vriend: enkele tips!
2. Sus zijn ego
Er is altijd wel een reden waarom mensen onvriendelijk zijn: onzekerheid, egoïsme, … Meestal moet je geen psycholoog zijn om te weten waar het probleem precies zit. Onzekere mensen zijn het makkelijkst te sussen. Meestal worden ze lastig als ze uitgedaagd worden. Wat altijd werkt, is om hun ego te strelen wanneer ze iets goed hebben gedaan. Het kost je misschien wat moeite, maar het brengt uiteindelijk wel op.
Zo ga je om met irritante collega's: 5 tips
3. Zoek aanknopingspunten
Misschien is die collega ook vader of moeder, een fan van Anderlecht, pas meter geworden of afgestudeerd aan dezelfde school? Ga op zoek naar een gemeenschappelijk onderwerp om over te praten en verdring zo de negatieve gevoelens (een beetje).
Lees ook: 5 onuitstaanbare collega's die iedereen heeft
4. Laat hem zijn gezicht redden
Niemand wordt graag voor schut gezet. Vraag je bijvoorbeeld aan je collega om zijn zakelijk voorstel te herbekijken, dan komt dit over alsof hij een fout heeft gemaakt. En dat zal hem nog onvriendelijker maken. Je kan beter zelf een aangepast plan maken met enkele nieuwe elementen in, en hem vragen naar zijn mening.
5. Denk na over een exitstrategie
Denk altijd even na voor je naar een onuitstaanbare collega stapt. Wat wil je bereiken en hoe ga je het aanpakken? En vooral: hoe zal je het gesprek afronden eenmaal je je doel hebt bereikt? Klassiekers die altijd werken: “Ik verwacht een belangrijk telefoontje” of “Ik wil nog even een klant zien voor die weggaat”.
'Frenemies' op je werk: hoe pak je dat best aan?
(mr) - Bron: forbes.com