Zo neem je ontslag met stijl
Scheiden doet lijden, ook op het werk. Hoe pijnlijk het is, heb je grotendeels zelf in handen. Er is immers een manier om stijlvol je exit te nemen.
Je bent zover, je hebt de knop omgedraaid... Het is tijd voor iets anders. Je hebt een nieuwe job of je wordt zelfstandige. Maar er wacht nog iets lastigs: hoe geraak je van je huidige werk af?
“Rond in schoonheid af. Blaas geen bruggen op, je kan evengoed bruggen bouwen”, aldus businessmentor Katrin Van de Water. “Je collega’s, je klanten, zelfs je leidinggevende én het bedrijf waar je nu werkt, kunnen morgen of binnen 10 jaar opnieuw een mogelijke samenwerkingspartner zijn. Niemand blijft eeuwig op dezelfde positie en je weet niet waar iemand ooit terechtkomt. Je weet ook niet waar jij binnen 10 jaar staat."
"In een businesscursus leerde ik ooit: ‘They have to know you, to like you, to trust you and they buy from you’. Die like & trust-factor wordt erg beïnvloed door hoe jij je ontslag geeft en hoe je je nadien opstelt.” Maar hoe neem je nu precies ontslag met stijl? We overlopen 9 concrete tips.
E-GIDS: Zelf je ontslag indienen
1. Schrijf een ontslagbrief
Je ontslag is pas juridisch geldig als je het schriftelijk aankondigt. Daarom moet je je ontslag officieel maken met een goede ontslagbrief. Niet meteen de tofste taak, maar het is wel belangrijk om de professionele relatie met je baas positief te houden. Wees dus vooral beleefd en respectvol in je ontslagbrief.
2. Probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn
“Vertel je leidinggevende dat je de samenwerking wil stoppen en geef de redenen aan”, zegt Katrin Van de Water. “Heeft het te maken met een verschil in waarden, past de functie (niet) meer bij je, of kan je je niet meer ontplooien? Bedank je leidinggevende ook voor de fijne tijd en de geboden kansen. Probeer zo weinig mogelijk emotioneel te zijn, ook al ga je weg in niet zo fijne omstandigheden.”
Extra: Hoe omgaan met emoties op het werk?
3. Neem je verantwoordelijkheid
Laat luid en duidelijk weten dat het jouw beslissing is. Geef de redenen voor jouw keuze zodat de overblijvende collega’s niet met vragen blijven zitten. Uiteindelijk moeten – en willen – zij er nog aan de slag blijven.
4. Snijd niet alle banden door
Kan je op de een of andere manier professioneel in contact blijven met je werkgever? Doe dat dan ook, bijvoorbeeld door te freelancen of via consultancy. Laat bij je vertrek weten dat je daarvoor openstaat. Wil je dat niet, blijf dan toch in contact. Ga er nog eens langs, ga af en toe eens samen iets eten met je ex-collega's of blijf in contact via sociale media.
Je ontslag geven: de do's en don'ts
5. Erken het effect op de overblijvers
Als jij vertrekt, komen je taken minstens tijdelijk op de schouders van de overblijvers terecht. Spreek hierover zodat zij geen wrok gaan koesteren. Sta er echter ook niet te lang bij stil. Anders lijkt het alsof je denkt dat ze het werk niet aankunnen zonder jou.
6. Schrijf erover
Een summier ontslagbriefje valt maar dunnetjes uit. Zet je beslissing en de context daarvan eens op papier. Dat geeft jou ook de kans om alles nog eens op een rijtje te zetten.
7. Werk alles af
“Doe tot de laatste dag goed je best. Werk alles af en lever dezelfde kwaliteit als wat je eerder deed”, vertelt Katrin Van de Water. “Zorg dat het voor je opvolgers zo makkelijk mogelijk is om alles over te nemen: noteer paswoorden, alle relevante info die in je hoofd zit, ...”
CHECK: Het ontslag volgens de letter van de wet
8. Vier de samenwerking van de afgelopen tijd
“Vier de samenwerking van de afgelopen tijd en bedank je baas en collega’s. Informeer je klanten dat je er niet meer zal zijn na die bepaalde datum, en vermeld bij wie ze dan wel terechtkunnen.”
9. Pas je LinkedIn-profiel aan na je laatste werkdag
Update je werksituatie op LinkedIn. Dat doe je door je huidige functie stop te zetten, en je nieuwe functie toe te voegen. Voeg bovendien zoveel mogelijk collega’s toe aan je netwerk.
(mr/lm) - Tips met dank aan Katrin Van de Water, businessmentor