Thuiswerken
Vorige

1 van 227

Volgende

Werken in coronacrisis: financial & HR-officer Katrien getuigt...

In coronatijden wordt geroepen om zoveel mogelijk ‘in uw kot te blijven’, en dat is precies wat Katrien (44) doet. Twee dagen voor ons land in lockdown ging, werkte ze haar allereerste dag bij Quality by Design, waardoor ze bijna al haar collega’s leerde kennen via videochat.

Katrien Coppens (44) uit Meise

  • Studies: Boekhouding & fiscaliteit
  • Beroep: Financial & HR-officer
  • Privé: Getrouwd en mama van twee tienerdochters

Financial & HR officer. Wat houdt dat precies in?

Katrien: “Als financial en HR officer focus ik me vooral op het financiële. De boekhouding van A tot Z, om het zo maar te zeggen. Daarnaast is er ook een groot luik HR, waar ik me dan hoofdzakelijk bezighoud met payroll en onboarding.”

Twee dagen voor ons land in ‘lockdown’ ging, startte jij bij een nieuwe werkgever. Hoe was dat?

Katrien: “Een eerste werkdag is altijd spannend, en al zeker als je weet dat het land over enkele dagen helemaal platligt. Eén voordeel had ik: in het verleden had ik al met mijn nieuwe CFO, Tom, samengewerkt. Dat gaf me toch net dat tikkeltje meer vertrouwen. Gelukkig mocht ik die maandag nog snel even passeren om mijn laptop en mijn wagen op te halen. Zo heb ik toch nog een glimp van mijn nieuwe collega’s opgevangen. Maar nadien is eigenlijk iedereen meteen naar huis vertrokken, om daar verder te werken. Het was toch wel vreemd om in mijn eentje achter die computer te kruipen, en mijn collega’s te leren kennen in videocalls (lacht).”

Katrien: “De mensen van andere departementen zal ik hoogstwaarschijnlijk pas zien als we terug naar kantoor mogen gaan, al hebben sommigen me wel al opgebeld om kennis te maken. Heel fijn! Uiteindelijk is het allemaal heel goed meegevallen. We beginnen de dag met een teammeeting, om de lopende zaken te bespreken, en nadien volg ik een opleiding van twee à drie uur met een van de collega’s. Via videochat natuurlijk. Eén ding is wel zeker: van zodra we terug naar kantoor mogen, zal ik een tweede eerste werkdag beleven.”

Heeft de coronacrisis je manier van werken beïnvloed?

Katrien: “Niet meer, maar zeker ook niet minder dan in andere bedrijven het geval is. Waar je vóór de coronacrisis vooral lijfelijk aanwezig was op kantoor – en tijdens een vergadering met zijn allen rond de tafel zat — gebeurt nu alles van thuis uit. Gelukkig doet het bedrijf wel veel moeite om het contact tussen de collega’s warm te houden. Met het team sluiten we de werkweek af met een aperitiefje, weliswaar via videocall, en op maandagmiddag kan iedereen deelnemen aan een bootcamp. Die workshop wordt gegeven door de personal trainer! En blijkbaar doen nu veel meer mensen mee dan voordien. Het fijne is ook dat je die bootcamp nu ook met het hele gezin kunt doen. Mijn man en mijn twee dochters werken zich dus ook in het zweet.”

Lijdt je privéleven onder de hele crisis?

Katrien: “Ik mag eigenlijk niet klagen. Met twee tienerdochters in huis – eentje is vijftien, de ander zestien – heb ik het geluk dat ze gedisciplineerd genoeg zijn om zelfstandig aan hun schoolwerk te beginnen. En als ze klaar zijn, heeft mama altijd nog wel een klusje klaar: de vaatwasser leegmaken of de woonkamer grondig stofzuigen. Zo zitten ze niet de hele dag op hun smartphone te tokkelen, of series op Netflix te bingewatchen. Het bedrijf is ook heel flexibel: wil je ’s morgens vroeger beginnen om ’s avonds wat vroeger te stoppen, of een langere lunchpauze nemen, dan kan dat.”

Zal de coronacrisis nog lang blijven nazinderen?

Katrien: “Sowieso blijven alle departementen in tijden van corona op volle toeren draaien. De meeste consultants zijn tewerkgesteld in de farmaceutische wereld, waar het nu alle hens aan dek is. Momenteel is er weinig impact en zijn er geen zware gevolgen, maar alles is natuurlijk afhankelijk van de duurtijd van deze maatregelen.”

Denk je dat – wanneer we het virus onder controle hebben – je job weer hetzelfde zal zijn als voorheen?

Katrien: “Misschien wel. Zeker als het gaat om onnodige verplaatsingen. Als een meeting perfect via videocall kan, dan denk ik dat ze na de coronacrisis daar zeker voor zullen opteren. En het telewerk zal ongetwijfeld meer ingeburgerd zijn, of toch toegankelijker. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want hoe meer we telewerken, hoe minder druk het op de weg is.”

Welke goede raad zou je nog willen meegeven?

Katrien: “Probeer het positief te bekijken. Een opleiding via videochat volgen heeft ook voordelen. Ik heb het gevoel dat ik me op mijn eigen tempo kan inwerken, en het verloopt allemaal een stuk rustiger. Op kantoor word je veel sneller onderbroken door een dringend telefoontje, of een verdwaalde bezoeker die plots komt binnen wandelen. En dat is nu absoluut niet aan de orde.”

(em)

15 april 2020
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook