Coworking spaces: werken op café, zonder schuldgevoel
Is het een café? Een kantoor? Nee, het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan komen werken.
Het open kantoor – een grote werkruimte waarbij het personeel geen eigen kantoor heeft – maakte opgang in de jaren vijftig en was bedoeld om de communicatie tussen collega’s te bevorderen. Vandaag komt een open kantoor bijna overal voor.
Toch zou een open kantoor slecht zijn voor het brein, zo stellen wetenschappers. Uit de documentaire ‘The Secret Life of Buildings’ van het Britse Channel 4 blijkt dat de drukte en het gebrek aan privacy in zo’n kantoor een lagere hersenactiviteit en dito concentratie tot gevolg hebben. Een open kantoor zou de productiviteit met 15 procent verminderen.
20.000 Britse werknemers werden uitgevraagd over hun werkomgeving. Meer dan de helft had een probleem met het gebrek aan privacy. 55 procent klaagde over de temperatuur op kantoor, terwijl 60 procent opmerkte over geen of te weinig stille ruimtes te beschikken.
De technische universiteit van Queensland ontdekte dan weer dat de drukte die gepaard gaat met open kantoren een verhoogde bloeddruk kan veroorzaken. Dat leidt op zijn beurt tot stress, vermoeidheid en griep.
(mo)
27 september 2011Het open kantoor – een grote werkruimte waarbij het personeel geen eigen kantoor heeft – maakte opgang in de jaren vijftig en was bedoeld om de communicatie tussen collega’s te bevorderen. Vandaag komt een open kantoor bijna overal voor.
Toch zou een open kantoor slecht zijn voor het brein, zo stellen wetenschappers. Uit de documentaire ‘The Secret Life of Buildings’ van het Britse Channel 4 blijkt dat de drukte en het gebrek aan privacy in zo’n kantoor een lagere hersenactiviteit en dito concentratie tot gevolg hebben. Een open kantoor zou de productiviteit met 15 procent verminderen.
20.000 Britse werknemers werden uitgevraagd over hun werkomgeving. Meer dan de helft had een probleem met het gebrek aan privacy. 55 procent klaagde over de temperatuur op kantoor, terwijl 60 procent opmerkte over geen of te weinig stille ruimtes te beschikken.
De technische universiteit van Queensland ontdekte dan weer dat de drukte die gepaard gaat met open kantoren een verhoogde bloeddruk kan veroorzaken. Dat leidt op zijn beurt tot stress, vermoeidheid en griep.
(mo)
27 september 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Is het een café? Een kantoor? Nee, het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan komen werken.
Met plezier gaan werken, kan ook zonder opslag te krijgen. Deze 5 immateriële zaken kunnen op lange termijn misschien zelfs beter werken.
Tegenwoordig beschouwt amper 8% van de treinreizigers hun pendelrit als tijdverlies. Dat blijkt uit een studie van de University of the West of England.
Als het van Gene Vangampelaere en Peter Vivey afhangt, verdunnen de files vanaf maandag, dankzij ‘shared offices’. Jobat vroeg tekst en uitleg ...
United Airlines zet 232 werknemers aan de deur die weigeren om zich te laten inenten met het coronavaccin.
Heb je soms het gevoel dat je jobtitel niet meer overeenkomt met wat je nu écht uitvoert op het werk? Dan is het hoog tijd om actie te ondernemen!
Je bezoekt niet alleen de mooiste Amerikaanse nationale parken, je krijgt ook nog eens een riant loon betaald!
Dé beste werkplek in België. Die titel sleepte Bank Van Breda in maart in de wacht. “Hier ben je de architect van je eigen loopbaan.”
Angst, frustraties, eenzaamheid: de lockdown is zwaar. Maar bekijk het van de positieve kant, want het maakt ons ook creatiever!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Is het een café? Een kantoor? Nee, het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan komen werken.
Tegenwoordig beschouwt amper 8% van de treinreizigers hun pendelrit als tijdverlies. Dat blijkt uit een studie van de University of the West of England.
Als het van Gene Vangampelaere en Peter Vivey afhangt, verdunnen de files vanaf maandag, dankzij ‘shared offices’. Jobat vroeg tekst en uitleg ...
Met plezier gaan werken, kan ook zonder opslag te krijgen. Deze 5 immateriële zaken kunnen op lange termijn misschien zelfs beter werken.
Zich goed voelen kan lichamelijk via beweging, maar ook mentale fitheid is ontzettend belangrijk. Daarom: 4 tips om yoga te integreren op je (thuis)werkplek.
Wie goed kan luisteren, bouwt betere professionele relaties op en heeft sneller door wat zijn gesprekspartner echt bedoelt. Handig aan de vergadertafel!
Minder onderweg, hybride werken, groener verplaatsen: aan deze uitdagingen kunnen organisaties vandaag niet voorbij. Maar hoe pakken ze die concreet aan?
Bezorgt je job je al genoeg arbeidsvreugde waardoor je niet per se aanwezig wil/moet zijn op dat verplichte bedrijfsfeestje of die “spontane” afterwork party?
De pandemie heeft bij heel wat werknemers iets in gang gezet: uit onderzoek blijkt dat wereldwijd zo’n 83% werk wil maken van een andere job ...