Het klikt niet met mijn baas. Wat nu?
Ik doe mijn job heel graag, en presteer zeer goed. Alleen botst het volledig met mijn baas. Stap ik niet beter over naar een ander bedrijf?
Eens tegen een collega uitvallen, komt de creativiteit ten goede. Je gedacht zeggen zonder je al te veel in te houden, zorgt namelijk voor vernieuwing.
Grote strategieën komen bovendrijven wanneer mensen worden aangemoedigd om de huidige stand van zaken in vraag te stellen. Stel vreemde vragen en onderzoek de ‘heilige huisjes’ op de werkvloer, raadt consultancybedrijf Cognosis aan op basis van een onderzoek bij meer dan 1.000 leidinggevenden.
“Een verhit debat kan tot doorbraken leiden”, zegt Richard Brown van Cognosis. “Het helpt als het team vooraf een sfeer van wederzijds respect heeft opgebouwd en als er basisregels zijn om hevige conflicten in goede banen te leiden.”
Worden discussies niet goed aangepakt, dan kunnen ze meer schade dan goed doen. “Een discussie mag nooit ontaarden in een persoonlijke aanval. Het mag ook geen middel zijn voor je persoonlijke agenda of om iemand anders in een slecht daglicht te plaatsen”, waarschuwt Brown. “Het is ook belangrijk debatten af te ronden zodat ze niet verder sluimeren op de werkvloer.”
Cognosis geeft alvast tips voor een goede discussie:
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ik doe mijn job heel graag, en presteer zeer goed. Alleen botst het volledig met mijn baas. Stap ik niet beter over naar een ander bedrijf?
Niet een gruwelijke baas of een saaie job leiden tot een baaldag. De grote schuldige daarvan is een negatieve werksfeer.
Is het normaal om je collega's te haten?
Het is vaak een hele uitdaging om een nieuwe job te zoeken én … te vinden. Houd deze 8 must-do’s in je achterhoofd en vind in no time de job van je dromen!
De kans is groot dat je tijdens het sollicitatieproces een aantal tests zult moeten ondergaan. Deze tips geven jouw IQ alvast een snelle boost.
Vergeet je diploma, je vaardigheden of je ervaring. Een job vind je tegenwoordig vooral om wie je bent: je persoonlijkheid dus. Of toch niet?
Sinds 1 april 2023 hebben werknemers het recht om onbereikbaar te zijn na hun werktijd. Een goede zaak volgens zo’n drie op de vier werknemers.
Ben je de 40 gepasseerd en merk je dat je uitgekeken raakt op je job? Dan is het hoog tijd voor een nieuwe job, misschien wel in een nieuwe sector...
"Wat zijn je zwakke punten" is een standaardvraag die je op elk sollicitatiegesprek mag verwachten. Maar hoe beantwoord je die vraag het best?