Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

Colruyt, Iedereen vroeger naar huis

‘Ik dacht: Er gaat ons toch geen ambetanterik komen chronometreren?’ (Hilde Decuyper, dienstchef boekhouding verkopen)
Colruyt heeft niet minder dan honderd werkvereenvoudigers in huis. Olivier Van Wolput is een van hen. Samen met de afdeling die zich bezighoudt met de boekhouding van de verkoop in de winkels, heeft hij onlangs een nieuw systeem bedacht om de administratie rond maaltijdcheques makkelijker af te handelen. Gevolg: een pak minder overuren. “We moeten veel minder lang werken en kunnen sneller naar huis”, aldus dienstchef Hilde Decuyper.
Olivier Van Wolput Hilde Decuyper Colruyt
‘Ik dacht: Er gaat ons toch geen ambetanterik komen chronometreren?’ (Hilde Decuyper, dienstchef boekhouding verkopen)

Die vermindering van workload was naar eigen zeggen ook geen overbodige luxe. “Er komen alsmaar meer maaltijdcheques binnen waarmee in onze winkels betaald is. Nu kunnen we het werkvolume beter aan, zonder meer overuren te maken.

Het was eigenlijk een noodzaak”, zucht Hilde. Nochtans was ze aanvankelijk niet erg opgezet met de komst van een werkvereenvoudiger op haar dienst. “Ik dacht: toch niet zo een ambetanterik met een chronometer die mijn mensen zit op te jagen? Ik vond dat wij tamelijk goed werkten, alles ging er vlot door. Dus ik zag niet onmiddellijk een reden waarom er een werkvereenvoudiger moest komen.”

Toch is ze er nu helemaal voor gewonnen. Winkel per winkel telt Hildes team de maaltijdcheques op een professionele machine. Zijn er verschillen met wat op de kasbladen staat, dan passen ze dat aan. “We hebben dat proces in vraag gesteld. Waarom doe je dat zo? Dikwijls is het antwoord: omdat we gewoon zijn dat zo te doen”, vult werkvereenvoudiger Olivier aan.

Je hebt ook altijd nee-zeggers die zich tegen verandering kanten, die dikwijls heel emotioneel reageren. Maar we doen veel metingen, ten eerste om de huidige situatie in kaart te brengen, ten tweede om te zien welk voordeel een aanpassing zou bieden. Met die rationele argumenten haal je degenen die het in eerste instantie moeilijk hebben met de verandering wel over de streep.”

‘Eigenlijk hebben we niet veel veranderd’

Omdat er vertrouwelijke gegevens in het spel zijn, mag Olivier noch Hilde de details van het project vrijgeven. Maar over het resultaat zijn ze niet zo zwijgzaam. “Eigenlijk hebben we helemaal niet zoveel veranderd en toch is onze efficiëntie met 35 procent verbeterd. Er zijn trouwens dingen veranderd aan het tellen van de maaltijdcheques die ook een weerslag hebben op de rest van mijn dienst, waardoor die ook bepaalde zaken minder moeten doen”, vertelt Hilde.

Maar maken werknemers door werkvereenvoudiging zichzelf niet voor een stuk overbodig? Waarom zou een werkgever je niet op een deeltijds uurrooster plaatsen als je je werk sneller gedaan krijgt? “In feite was er op die dienst een derde van het personeel te veel aan het werk. Maar we zijn een bedrijf in constante groei. Hoe meer winkels, hoe meer werk ook. Maar dankzij werkvereenvoudiging hebben we op de dienst van Hilde een aanwerving kunnen uitstellen.”

Bij Colruyt kunnen medewerkers via de zogenaamde Groene Telefoon trouwens voortdurend interessante tips doorgeven of vragen om iets te vereenvoudigen. Denk heel concreet eens aan de kassa’s in de supermarkten van deze groep. “De karren staan er nooit op gelijke hoogte, maar altijd wat geschrankt. Daardoor meten we bij de kassabedienden 10 procent minder rugklachten. Want daar gaat werkvereenvoudiging ook om: ergonomie, het werken zelf aangenamer maken”, merkt Olivier nog op.

‘Werkvereenvoudigers verdienen zichzelf terug’

Goed, er wordt dus tijd, geld en inspanning gespaard. Anderzijds heeft het bedrijf wel ruim honderd werkvereenvoudigers in dienst, die ook niet enkel van de hemelse dauw leven. Als je die honderd lonen in rekening neemt, komt zo’n doorgedreven werkvereenvoudiging dan niet neer op een nuloperatie?

“Werkvereenvoudigers verdienen zichzelf terug”, reageert Olivier Van Wolput. “Per project becijferen we de verwachte opbrengst, daarna hoeveel van die opbrengst we zullen uitgeven. Dat is dan het maximum dat die studie mag kosten. Er wordt ook constant geëvalueerd of we niet over ons budget gaan. Want als de veranderingen niets opleveren, voeren we ze niet door.”

Bovendien doet werkvereenvoudiging ook iets met de mindset van de werknemers. “Omdat we hen zelf naar oplossingen laten zoeken, krijgen ze ook door: ik mag en moet mijn manier van werken kritisch bekijken. Neem nu het project dat we bij Hilde op de afdeling hebben gedaan. De mensen zijn daar nu extra gemotiveerd, waardoor ze eigenlijk nog meer werk verzetten dan die 35 procent efficiëntieverbetering die we bekomen hebben. Bovendien stroomt het daar momenteel ideeën”, vertelt Olivier.

8 augustus 2019
Anderen bekeken ook