Test je taalkennis Frans
Meertalig zijn heeft zo zijn voordelen, zeker in een meertalig land als België. Hoe goed beheers jij de Franse taal? Doe de test!
De wetenschappers Kenneth W. Thomas en Ralph H. Kilmann ontwikkelden een model om deze stijlen inzichtelijk te maken. Zij identificeerden 5 verschillende stijlen, die grafisch op twee assen (“assertiviteit” en “coöperatie”) kunnen uitgezet worden.
De concurrerende stijl is assertief en niet-coöperatief, en is meestal gericht op het verkrijgen van macht. Het eigenbelang primeert op dat van de anderen. Deze stijl is geschikt wanneer er snel moet worden gehandeld of wanneer je je eigenbelang moet verdedigen.
Wanneer we opteren voor een samenwerkende stijl, hanteren we een combinatie van assertief en coöperatief gedrag. Hier wordt een “win-win” oplossing gezocht voor het conflict. Deze stijl is nuttig wanneer je over veel tijd of energie beschikt, en wanneer je een creatieve oplossing moet bedenken.
Probleem op je werk? Zo los je 't creatief op
Bij compromis-zoekend gedrag primeert het vinden van een oplossing op het eigenbelang. De oplossing zal slechts gedeeltelijk overeenkomen met de eigen doelstellingen, en die van de andere partij. Deze stijl is geschikt wanneer het problemen van matig belang betreft, of wanneer het over een tijdelijke oplossing gaat.
Wanneer we de ontwijkende communicatiestijl aanwenden in conflictsituaties, gedragen we ons zowel niet-assertief als niet-coöperatief. Het probleem wordt niet aangepakt. Deze stijl is geschikt wanneer de problemen niet belangrijk zijn of wanneer je tijd moet winnen.
De inschikkelijke stijl tenslotte, staat haaks op de concurrerende stijl, waar ze het eigenbelang ondergeschikt maakt aan dat van de anderen. Deze stijl is coöperatief en niet-assertief, en is nuttig om good-will op te bouwen, om redelijkheid te demonstreren, of simpelweg om de vrede te bewaren.
Uiteraard bestrijken we allen een groot deel van het spectrum, en naargelang de situatie passen we onze stijl aan. Bovendien bestaat er geen “juiste” stijl. Het is wel belangrijk om te leren om situaties te analyseren, en af te leiden wat de meest geschikte vorm van communicatie is, in een welbepaalde context.
EXTRA: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
(yl) - Bron: MyCoach
Meertalig zijn heeft zo zijn voordelen, zeker in een meertalig land als België. Hoe goed beheers jij de Franse taal? Doe de test!
Moeten we altijd de waarheid vertellen om geloofwaardig te zijn? Er bestaan zeer nobele leugens, soms wordt liegen op het werk zelfs van ons verwacht...
Vaak is wat we zeggen, niet eens zo belangrijk. Onze uitstraling en lichaamstaal zijn veel meer doorslaggevend om onze baas te overtuigen.
Weet jij hoe je klinkt in een e-mail? Zonder gezichtsuitdrukkingen en stemtoon is het niet altijd even gemakkelijk om de juiste boodschap over te brengen.
Terwijl de fax over de hele wereld alsmaar meer in onbruik geraakt, weigert technologieland Japan vaarwel te zeggen tegen het toestel …
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Jaren hard werken om een professioneel imago op te bouwen, en dan door één opmerking totaal door de mand vallen. Het kan zeker, dus let op met wat je zegt!
Wanneer de gemoederen hoog oplopen, kunnen frustraties op de werkvloer escaleren. Je grijpt dus beter op tijd in, vóór de bom ontploft...
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.