Welk type baas heb jij?
Welk type baas heb jij op kantoor rondlopen? Volgens het boek ‘Managing Your Boss’, van de Britse arbeidspsycholoog Sandi Mann, bestaan er vijf soorten ...
Iedereen voelt zich wel eens ongemakkelijk bij het opstarten of aan de gang houden van een gesprek. Met je baas is dat nog moeilijker.
Debra Fine is auteur van het boek ‘Smalltalk. De kunst om een onderhoudend gesprek te voeren’. Volgens haar is één ding heel belangrijk bij smalltalk: luisteren. “Het is jouw taak als gesprekspartner om te luisteren als de andere spreekt. Het is een vorm van hoffelijkheid die van jou wordt gevraagd als je met iemand in contact komt. Gezichtsuitdrukkingen, hoofdknikjes en positieve lichaamstaal zijn duidelijke manieren om te laten zien dat je geïnteresseerd bent.”
Maar pas wel op over wat je allemaal praat. “Je kan niet zomaar alles zeggen en doen”, aldus Jan Denys van Randstad. “Wat privé wel kan, geldt niet professioneel. Het werk is en blijft een formele situatie.”
Denys maakt een mooie parallel. “Op het werk is het zoals met je buren: zorg dat je er goed mee overeenkomt, maar ga er niet té vriendschappelijk mee om. Want als de vriendschap overgaat, heb je een probleem. Je blijft ernaast wonen.”
Smalltalk kan ook heel positieve effecten hebben. “Bedrijven onderschatten het belang van informele contacten”, zegt Denys. “Je moet hier als werkgever oog voor hebben, koffiehoeken zijn bijvoorbeeld ideaal. Informele contacten verbeteren de cohesie op de werkvloer. Het formele kan nooit het informele vervangen, er is heel veel professionele info die in een bedrijf verspreid wordt via informele kanalen. Ook tussen baas en ondergeschikten.”
(mr)
8 april 2010Welk type baas heb jij op kantoor rondlopen? Volgens het boek ‘Managing Your Boss’, van de Britse arbeidspsycholoog Sandi Mann, bestaan er vijf soorten ...
Complimentjes geven is goed voor je populariteit als baas, maar pas toch op dat ze je niet de das omdoen.
Fantastisch werk afleveren is niet genoeg. Als dit onzichtbaar blijft voor je bazen, ben je er niets mee. Daarom: deze 7 manieren om te scoren bij je chef. Want ja, interne PR is ook belangrijk!
De ideale chef heeft gevoel voor humor, leeft in het nu en brengt zijn ego niet mee naar het werk. Dat menen althans coaches en schrijvers Paul Meert, Ben Decock en Tomas Vieira.
Wat doet een accounting manager precies? Over welke vaardigheden moet hij/zij beschikken? En hoe groot is het bruto jaarloon van een accounting manager?
Een evaluatiegesprek hoeft niet noodzakelijk een noodzakelijk kwaad te zijn, want wanneer je het goed aanpakt, kan het jou best wel wat opleveren!
De war for talent is nergens zo erg als in ons land... Ontdek de reden hier.
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Werken bij ALDI: “Al onze medewerkers zijn ‘Toppers van den ALDI’”