Wat doen werknemers écht als ze van thuis werken?
Ondanks de voordelen zijn veel werkgevers geen voorstander van thuiswerkende werknemers. Wat doen werknemers dan écht wanneer ze van thuis uit werken?
Wereldwijd werkt bijna de helft van de managers (48 procent) minstens de helft van de tijd op een andere locatie dan het kantoor. In België is dat voor 43 procent van de managers het geval. Dat blijkt uit een internationale studie van Regus bij meer dan 26.000 zakelijke respondenten uit meer dan 95 landen.
De studie toont eveneens aan dat 40 procent (wereldwijd: 55 procent) van de Belgische managers van mening is dat een goed management ook vanop afstand kan, zolang managers hiervoor een speciale opleiding volgen.
Een kwart van de Belgische bedrijven gebruikt momenteel een rapportagesysteem om de efficiëntie van telewerkers te monitoren. Ook doet 39 procent van de Belgische ondervraagden een beroep op videoconferentie-oplossingen, zoals Skype, voor een goede communicatie met hun werknemers.
Meer dan een derde van de Belgische respondenten (35 procent) vindt dat jonge werknemers meer verantwoordelijkheid nemen, wanneer ze de optie krijgen om te telewerken. “Talentvolle medewerkers behouden is één van de grootste uitdagingen voor Belgische bedrijven. Door hen de mogelijkheid te geven om flexibel te werken , blijven ze gemotiveerd, wat op zijn beurt zorgt voor minder personeelsverloop”, aldus William Willems, Algemeen Directeur van Regus BeLux.
(nm)
19 september 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ondanks de voordelen zijn veel werkgevers geen voorstander van thuiswerkende werknemers. Wat doen werknemers dan écht wanneer ze van thuis uit werken?
Om werknemers die (regelmatig) van thuis werken betrokken te houden, moeten managers een meer persoonlijke relatie met deze mensen opbouwen, zo blijkt.
Gezinsleden zijn de grootste stoorfactor voor Belgische thuiswerkers. Dat blijkt uit onderzoek van werkplekaanbieder Regus.
Iedereen is welkom én nodig in de zorgsector: van ondersteunende diensten tot boekhouders en chauffeurs.
Wat hebben zangeressen Taylor Swift en Ellie Goulding met elkaar gemeen? Ze voel(d)en zich allemaal een oplichter in hun job.
Ambtenarenclichés, iedereen kent ze. Maar kloppen ze echt of zijn het vooroordelen? Alexandra Arys van FOD Financiën. Zij ontkrachtte of bevestigde ze.
Het blijken relatief vaak vrouwen te zijn die bijvoorbeeld het bedrijfsfeest organiseren of nieuwe medewerkers inwerken.
De 120 medewerkers van ingenieurs- en architectenbureau Evolta delen één visie: meerwaarde creëren voor de eindgebruikers en hun omgeving. Om ervoor te zorgen dat de teams steeds voluit hun schouders onder de projecten kunnen zetten, heeft Evolta een eigen kijk op samenwerking.
Jongeren raken vandaag meestal nog vrij vlot aan hun eerste job. Al maken sommigen een opmerkelijke keuze.