Een nieuwe job? Deze dingen mag je NOOIT doen!

verlegen

Wanneer je start in een nieuwe job, wil je natuurlijk vanaf je eerste werkdag een positieve indruk achterlaten bij je nieuwe baas en collega's. Uiteraard ben je dan ook extra voorzichtig om zeker geen blunders te maken. Welke zaken vermijd je bijgevolg best als je pas begint?

De volgende 10 dingen doe je beter niet als nieuwkomer …

1. Te laat komen

Op tijd komen op je eerste werkdag is ontzettend belangrijk. Te laat opdagen tijdens je eerste werkweek laat namelijk gegarandeerd een negatieve indruk na. Test in de praktijk hoeveel tijd het traject in beslag neemt en calculeer wat extra tijd in voor onvoorziene omstandigheden. Ben je ruim op tijd vertrokken, maar heb je toch pech en ben je bijvoorbeeld in een monsterfile beland? Verwittig dan zeker je nieuwe werkgever op voorhand en wacht hier niet mee tot de allerlaatste minuut!

2. Je onprofessioneel kleden

Het is niet altijd gemakkelijk om een outfit te kiezen voor je eerste werkdag. Je weet namelijk nog niet 100 procent zeker wat de gangbare dresscode is op je nieuwe werkplek. Eén regel kan je beter onthouden: je bent beter over- dan underdressed. Je zal je immers heel ongemakkelijk voelen wanneer je opdaagt in jeans en blijkt dat iedereen in kostuum of mantelpakje gekleed gaat. In ons artikel 7 tips voor de juiste werkoutfit geeft styliste Lien Degol enkele kledingtips die je op de goede weg kunnen helpen.

3. Geen interesse tonen voor de opleiding

Veel bedrijven voorzien voor nieuwe medewerkers oriëntatie– of trainingssessies, vooraleer ze kunnen starten in hun nieuwe functie. Het is soms verleidelijk om deze sessies over te slaan of ze niet zo belangrijk te vinden. Ook al is de trainingsverantwoordelijke niet je directe leidinggevende, hij of zij houdt je zeker in de gaten. Vermijd bijgevolg elk gedrag waarmee je iemand aanzet om jouw gedrag te gaan melden aan je baas of andere teamleden.

4. Verwachten dat anderen je hand zullen vasthouden

Waar je ook werkt, er zijn altijd bepaalde processen, tools en formulieren die deel uitmaken van een aantal standaardprocedures binnen je bedrijf. Het kan zijn dat al deze nieuwe informatie je in het begin een beetje overvalt, waardoor je niet alles kan onthouden. Prijs jezelf gelukkig als een collega de tijd neemt om alles voor je uit te leggen, maar ga er niet vanuit dat dit zijn of haar plicht is. Neem initiatief en probeer het eerst zelf uit te zoeken, ook al gaat dit gepaard met een aantal frustraties.

5. Vragen aan collega's of ze jouw werk kunnen doen

Het is begrijpelijk dat je hulp of begeleiding nodig hebt tijdens je eerste weken op een nieuwe job, en dat je daarom om hulp vraagt aan je collega's. Dat is perfect aanvaardbaar. Maar er is geen snellere manier om vijanden te maken dan te vragen of te verwachten dat anderen jouw job zullen overnemen. Vergeet niet dat je manager je heeft aangenomen, omdat hij (of zij) in jouw kunnen gelooft. Vraag om hulp als het echt nodig is, maar geloof in jezelf en bewijs dat je bepaalde zaken ook alleen kunt afhandelen.

6. Veel privételefoontjes plegen

De tijd die je spendeert op je werk dient uiteraard … om te werken. Je werkgever betaalt je niet om te babbelen met je vriend(in) of met de babysitter van je kinderen. Als vrienden of familieleden je steeds bellen tijdens de werkuren, herinner hen er voor de start van je nieuwe werk dan aan om liever niet te bellen tijdens je werkdag. Beperk persoonlijke telefoongesprekken tot een minimum en hou ze voor tijdens de middagpauze. Noodsituaties zijn natuurlijk een uitzondering.

7. Meteen opslag vragen

Tijdens een laatste sollicitatiegesprek heb je meestal al een bepaald salaris met je toekomstige werkgever afgesproken. Verander dus niet van gedachten voordat je nog maar aan je nieuwe job bent begonnen. Eens je hebt toegezegd, wordt het namelijk moeilijk om dit terug te draaien, dus wees er dan ook tevreden mee. Verwacht niet meer geld (én vraag er ook niet naar) totdat je je hebt kunnen bewezen aan je nieuwe werkgever.

8. Alles veranderen

Natuurlijk wil je een goede indruk maken om je nieuwe werkgever te tonen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Wees echter voorzichtig met het introduceren van een nieuw beleid of nieuwe strategieën tijdens je eerste paar weken. Dat is namelijk niet de meest aangewezen manier om te tonen dat je een teamspeler bent. Neem in het begin de tijd om je job echt te begrijpen en onder de knie te krijgen, zodat je na verloop van tijd suggesties en veranderingen tijdens gepaste momenten kunt voorstellen.

9. Oneerlijk zijn

In een nieuwe job zal het altijd even duren voor je bepaalde zaken goed kunt. Je manager weet dit en heeft hier uiteraard begrip voor. Het valt echter niet te vermijden dat je eens iets zal moeten doen dat je nog niet kan of dat er iets van je verwacht wordt waar je eigenlijk niet veel van afweet. In plaats van te zeggen dat je de taak wel kan afhandelen, wees eerlijk en zeg gewoon dat je iets niet weet. Eerlijkheid wordt enorm geapprecieerd.

10. Bang zijn om hulp te vragen

Je kan zo enthousiast zijn om aan een nieuwe job te beginnen dat je gewoonweg weigert vragen te stellen en alles op je eentje wil uitpluizen. Maar door zelfs de meest simpele vragen over te slaan, ben je gedoemd om te mislukken. In plaats van een fout te maken die het bedrijf tijd en geld kan kosten, stel je beter in het begin de nodige vragen over alles wat je moet weten. Dat kan gaan van wat nu juist je verantwoordelijkheden zijn tot wie je kan helpen met internet- of telefoonproblemen.

(nm) – Bron: Glassdoor.com 

Meer info over Carrière , Eerste werkdag

12/12/2012