Ceo's hebben meer technologische kennis nodig

laptop handen

Voor het voortbestaan van organisaties moeten ceo's meer innoveren op technologisch vlak. Dat stelt consultancybureau McKinsey in een recent onderzoek.

Veranderde perceptie

Om competitief te blijven is het belangrijk voor bedrijven om snel te vernieuwen en te innoveren op vlak van IT. Volgens McKinsey is de huidige technologie de markten aan het verstoren, waardoor ceo's vandaag de belangrijke taak hebben om de strategie van hun bedrijf in overeenstemming te brengen met hun IT-investeringen. Zo kunnen zij hun succes op lange termijn garanderen.

McKinsey stelt dat de perceptie die bedrijven hebben over IT aan het veranderen is. IT werd vroeger vooral gezien als een bedrijfsmiddel, vandaag groeit het besef dat IT kan zorgen voor kostenbesparingen in de hele organisatie en de automatisering en verbetering van bedrijfsprocessen. IT moet met andere woorden worden ingezet om waarde toe te voegen aan het bedrijf, om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen en bestaande markten aan te pakken.

Strategische vernieuwing

Volgens McKinsey zouden ceo's zich beter moeten informeren over de verschillende mogelijkheden van IT, waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Zo zijn strategische vernieuwing en een beter gebruik van informatie uit sociale media (als Facebook of Twitter) en Big Data belangrijke tools voor de optimalisatie van de bedrijfsvoering en de verbetering van de dienstverlening voor klanten.

De studie van McKinsey toont aan dat men vandaag bij grote IT-projecten gemiddeld 45 procent over het budget gaat en deadlines met 7 procent worden overschreden, terwijl deze projecten gemiddeld 56 procent minder waarde toevoegen dan oorspronkelijk verwacht.

(nm) – Bron: Managersonline.nl 

Meer info over Bazen

11/07/2013