Hoe tevreden zijn werknemers vandaag?
Nu de arbeidsmarkt heropleeft, voelen werknemers zich weer zekerder van zichzelf. Dat blijkt uit het arbeidsmarkttevredenheidsonderzoek van Tempo-Team.
Veel goeds lijk je als manager dus niet te kunnen doen: 4 op 10 vindt dat ze te weinig aandacht krijgen van hun baas, 2 op 10 is overtuigd van het tegendeel.
Robert Jan Blomme, hoofd docent management en organisatie aan Nyenrode Business Universiteit, meent nochtans dat bedrijfsleiders te veel worden geïdealiseerd.
Talloze boeken over leiderschap worden bestsellers, terwijl ceo’s van succesvolle multinationals vaak als ware sterren door het leven gaan. “Dat voert de druk op managers alleen maar op. Ze denken dat ze de grote roerganger moeten zijn die voor alles een oplossing heeft”, aldus Blomme.
Frank Walter, docent management aan de RUG, van zijn kant constateert dat bedrijven agressief leiderschap vaak tolereren omdat het op korte termijn succesvol is. Op lange termijn daarentegen is het alleen maar schadelijk en kostbaar. Een aggressieve stijl van leidinggeven verhoogt immers de frequentie van ziektemeldingen, waardoor de productiviteit daalt.
“Een goede leider schept de voorwaarden waaronder anderen hun werk kunnen doen en maakt zich afhankelijk van de medewerkers en hun vaardigheden”, besluit hij.
(kv) – Bron: Profnews
4 mei 2011Nu de arbeidsmarkt heropleeft, voelen werknemers zich weer zekerder van zichzelf. Dat blijkt uit het arbeidsmarkttevredenheidsonderzoek van Tempo-Team.
Creatieve mensen stoten moeilijk door tot de top, zo blijkt uit onderzoek aan de Cornell University (VS). Steve Jobs van Apple is dus een uitzondering.
Mensen die slechtgeluimd aan de werkdag beginnen, doen hun job minder goed, en dat ochtendhumeur … dat duurt meestal een hele dag.
Wil je een goede verstandhouding met je baas? Geef hem/haar dan geen enkele reden te denken dat jij je job niet graag doet of dat je je job te min vindt.
Volgens een recent onderzoek van Accountemps spenderen managers gemiddeld 18 procent van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen werknemers.
Wanneer iemand een organisatie verlaat of wordt ontslagen, wat te doen met e-mail die (nog) op zijn of haar professionele e-mailadres terechtkomt?
Stefanie werkt bij KBC Brussels: ““De open en verwelkomende cultuur is hier uniek.”
Het is een Belgische primeur: de opleiding tot pretparkmedewerker...
De moeder van alle knelpuntberoepen: dat is de verpleegkundige. Maar de ene verpleegkundige is de andere niet. Daarom deze 5 diverse profielen.