5 tips voor een geslaagd kerstfeest op kantoor
Kerstmis staat weer voor de deur en dat gaat voor heel wat bedrijven gepaard met een kerstfeest op kantoor. Vijf tips voor een geslaagd feestje op het werk!
Tijdens de financiële crisis stonden kerstfeestjes al op een lager pitje (van 83% naar 61%, en terug naar 72%). Er was voor veel bedrijven geen ruimte in het budget voor frivole feestjes.
Ondertussen is de economie aan de betere hand, maar blijft het aantal bedrijven dat kerstfeestjes organiseert toch dalen (65%).
Uit onderzoek blijkt dat de reden niet hoofdzakelijk financieel meer is. Maar 6% van de bedrijven die geen eindejaarsfestiviteiten meer organiseren, zegt zich te laten tegenhouden door een gebrek aan financiële middelen. Terwijl dat tijdens de crisis nog 20% was.
De onderzoekers stellen dat tijdens de crisis, de meeste bedrijven doorkregen dat het kerstfeest niet echt gemist werd als het niet op het programma stond. Het begon misschien als een kostendrukkende maatregel, maar nu is het gewoon overbodig.
Cathy Coughlin, hoofd van het HR-departement bij Old Line Bank, benadrukt dat de meeste werknemers het enorm druk hebben tijdens de kerstperiode en dat ze gewoon betere dingen te doen hebben dan ongemakkelijk in een cirkel te staan met een hapje en een drankje, terwijl ze een babbeltje doen met mensen die ze al elke dag zien.
In het beste geval drinken werknemers niet te veel en doet iedereen zijn best om zo aangenaam mogelijk te zijn en overeen te komen met collega’s, wat ze eigenlijk het hele jaar door al doen. Collega’s die wel graag eens iets drinken met elkaar, hebben daar geen geforceerd feestje voor nodig.
In het slechtste geval wordt er te veel gedronken, met onaangenaam gedrag als gevolg. Zo zou 62% van de mensen die een bedrijfskerstfeestje bijwonen, het wel zien zitten om een keer wat intiemer te worden met een collega.
Volgens een onderzoek van de Franse datingsite Firstaffair zouden 36% van hun respondenten al eens overspel gepleegd hebben tijdens een eindejaarsfeestje op kantoor. Mensen hun reputaties worden geruïneerd, gevoelens gekwetst, de sfeer verpest, slechte beslissingen gemaakt … met alle gevolgen die daarbij komen kijken.
Over het algemeen worden werknemers liever op een originelere manier beloond. Veel bedrijven laten de uitbundige eindejaarsfeestjes dan ook voor wat ze zijn en laten de departementen onderling beslissen of ze een kleiner feestje willen houden voor zichzelf of niet.
Het opleggen van feestjes lijkt tamelijk overbodig als niemand ernaar uitkijkt. Werkgevers kijken ook of werknemers andere extraatjes meer waarderen, en of daar dan meer in geïnvesteerd kan worden.
(sjv) – Bron: Bloomberg Business / Express.be
21 december 2016Kerstmis staat weer voor de deur en dat gaat voor heel wat bedrijven gepaard met een kerstfeest op kantoor. Vijf tips voor een geslaagd feestje op het werk!
De Kerstman staat voor de deur, tijd om je kantoor een kerstlook aan te meten. Want ja, dat is weer helemaal 'in'. Vandaar deze 8 kerstdecoratie tips!
Veel bedrijven plannen een kerst- of eindejaarsfeestje voor hun werknemers. Maar met sommige collega’s knoop je beter geen gesprek aan. Welke types zijn te vermijden?
Kerstmis is niet alleen de tijd van vrede en cadeautjes, maar ook van überkitsch.
De nieuwjaarsrecepties komen er aan. Leuk om het glas te heffen en lol te trappen. Maar je kan er ook heel wat nuttige contacten leggen.
Een makkelijke manier voor werkgevers om te besparen is het kerstfeestje op het werk te schrappen. Maar dat blijkt niet zo'n goed idee.
Bijna een op de drie werknemers stuurt een kerstkaartje naar zijn of haar collega’s. In België koopt zelfs een op de vijf werknemers een cadeautje voor de baas.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgen denkt binnen enkele weken of maanden een gelijkaardige job te vinden bij een andere werkgever.
De Lijn biedt ál haar medewerkers boeiende doorgroeimogelijkheden aan, ongeacht de functie en voorgeschiedenis. Zo ondervonden ook enthousiaste De Lijn-krachten Yves, Sara en Hicham aan den lijve.