Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Meer dan helft werknemers bereid auto te ruilen

Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… De werkgevers willen dit blijkbaar niet geloven. Hoe zit dat nu?

Cash, eco-auto of vakantie?

Hr-dienstverlener Acerta vroeg werknemers met een salariswagen of ze die al dan niet wilden inruilen. Meer dan de helft was niet strikt gehecht aan hun wagen, want er waren best wel wat alternatieven die werknemers aantrekkelijk vinden. 57% kiest voor een compensatie in geld, maar ook 54% vindt een milieuvriendelijke auto een goed idee. Extra vrije dagen? Dat slagen we ook niet af, want 52% ziet dat zeker zitten.

Werkgevers overschatten de bedrijfswagen

Pittig detail: de kans dat je als werknemer je bedrijfsauto opgeeft, is volgens werkgevers kleiner dan wat werknemers zelf aangeven. Meer dan de helft van de werknemers is bereid de auto in te ruilen voor cash, een ecovriendelijke wagen of extra vakantie. Werkgevers schatten de kans dat hun werknemers de salariswagen ook effectief loslaten minder hoog in dan dat de werknemers zelf aangeven: amper 10% van de werkgevers gelooft dit.

Verandering kost tijd

Het mobiliteitsbudget creëert een wettelijk kader voor het inruilen van de salariswagen. Het is aan de werkgever om te bepalen of die het aanbiedt en/of aan de werknemer om ernaar te vragen of erop in te gaan. “Dat 60% van de werkgevers het mobiliteitsbudget wil aanbieden, maar dat slechts een minderheid denkt dat de werknemer erop in zal gaan, getuigt vooral over de praktische uitvoering van het plan, maar niet over de intentie ervan. De theorie blijkt namelijk gunstiger dan het toepassen in de praktijk”, vertelt Annelies Baelus, director Acerta Consult.

“Houden wat je hebt, is het gemakkelijkste. Een evolutie weg van de salariswagen vraagt een inspanning van alle partijen: de werkgever moet het administratief rondkrijgen en werknemers moeten voor zichzelf uitzoeken hoe ze hun mobiliteit regelen. Dat wordt wikken en wegen en dat vraagt motivatie en tijd. We weten dat er drempels zijn omdat het niet altijd duidelijk is voor de werkgever hoe het te implementeren. Informeren en faciliteren is cruciaal. Daarom pleiten we ervoor om niet te snel conclusies te trekken over het effect van het mobiliteitsbudget en de sensibilisering rond het thema verloning-op-maat vol te houden.”

Over de cijfers

De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek van Acerta bij 596 Belgische werkgevers, CEO’s en directieleden (voorjaar 2019) en een onderzoek bij 1.700 werknemers (2018).

(mr)

10 september 2019
Anderen bekeken ook