De 20 ergste cadeaus die je van je baas kan krijgen
De businessblog Fastupfront.com maakte een overzicht van de ergste cadeaus die werknemers al hebben gekregen van hun baas …
In de meeste jobaanbiedingen proberen werkgevers toekomstige medewerkers te overtuigen door een ‘marktconforme verloning’ aan te bieden. Het idee op zich lijkt vanzelfsprekend, maar is het in de praktijk niet.
Volgens Damien Van der Stichele, lead consultant strategic reward bij HR & Well-being-partner Attentia, is het om te beginnen essentieel dat bedrijven hun verloning grondig analyseren ten opzichte van de markt. Op die manier heeft men zicht op de gangbare lonen uit de sector. “Bedrijven kunnen via een analyse bijvoorbeeld te weten komen hoeveel concurrenten hun medewerkers aanbieden, qua salaris of extralegale voordelen. Of ze kunnen de medewerkerspopulatie van hun sector achterhalen volgens leeftijd, opleidingsniveau en statuut”, illustreert hij.
Pas na deze oefening kan men doordacht kiezen om al dan niet marktconform te verlonen. “Die keuze ligt idealiter in dezelfde lijn als de strategische doelstellingen van het bedrijf”, stelt Van der Stichele.
Dat bedrijven hun medewerkers correct willen betalen, betekent overigens niet dat ze hen te veel moeten betalen. “In sommige gevallen is het wél nodig om hoger dan de zogenaamde benchmark in de markt te verlonen, bijvoorbeeld wanneer je een kennisbedrijf bent dat in hoge mate afhankelijk is van technologisch gespecialiseerde profielen”, vindt de consultant. “In andere gevallen is het niet nodig om marktconform te verlonen en kun je andere (extralegale) troeven uitspelen om sollicitanten te overtuigen.”
Flexibele verloning komt voor dat laatste van pas. “Een cafetariaplan of flexibele bezoldiging gaat niet alleen over harde euro’s, maar ook over extra voordelen, opleidings- en groeikansen en flexibele arbeidstijden”, benadrukt Guy Van Hauwermeiren, hoofd consulting bij Attentia. Met zo’n cafetariaplan komt een bedrijf, volgens hem, tegemoet aan de persoonlijke behoeften van vier generaties op de werkvloer. “Een werknemer met kinderen wil een bonus misschien inruilen voor extra vakantiedagen terwijl een jonge werknemer een bedrijfsfiets verkiest in plaats van een bedrijfswagen”, stelt Van Hauwermeiren.
Ondernemingen gebruiken een flexibel loonpakket steeds vaker als een strategisch speerpunt in hun loon- en motivatiebeleid. “Een cafetariaplan kan in de war for talent de beste profielen overtuigen om voor een bedrijf te kiezen”, oppert hij. “Een uitgekiend cafetariaplan resulteert namelijk in een win-winsituatie: de werkgever ziet het totale kostenplaatje niet stijgen en de werknemer krijgt meer waarde en waardering voor hetzelfde geld.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
De businessblog Fastupfront.com maakte een overzicht van de ergste cadeaus die werknemers al hebben gekregen van hun baas …
We snoepen te veel op het werk. Moest fruit gratis of goedkoop zijn, zouden 6 op de 10 werknemers daar gebruik van maken om een gezonde snack te eten.
Nu de loonmatiging reguliere loonopslag vaak onmogelijk maakt, gaan bedrijven op zoek naar creatieve oplossingen. Individueel verlonen is een oplossing ...
Vind jij dat je toe bent aan loonopslag? Twee loopbaancoaches geven tips voor jouw zoektocht naar een hoger loon.
Op 25 april 2024 vindt in Tour & Taxis Job Fair Brussels plaats. Je kan er recruiters de kleren van het lijf vragen en hen persoonlijk je cv overhandigen.
Wie voortaan één dag afwezig is op het werk moet niet langer een ziektebriefje voorleggen aan de werkgever. Alleen geldt die regeling niet voor iedereen.
Met mobiele trailers trekt arbeidsbemiddelaar VDAB door Vlaanderen. “Wij willen iedereen een kans geven op werk.”
Welke belangrijke rol speelt de account manager in het succes van een organisatie? Welk salaris verdient hij/zij? Een overzicht...
Hoe kun je als stagiair een vast contract versieren bij je favoriete werkgever? Met wat geluk… en de juiste aanpak!