Individueel verlonen als creatief alternatief

"Er is een groot verschil tussen het aanbieden van extra vakantiedagen aan een administratief bediende of aan een verkoper." (Yves Labeeu, tax & reward consultant Attentia)
Nu de loonmatiging reguliere loonopslag vaak onmogelijk maakt, gaan bedrijven op zoek naar creatieve oplossingen. Individueel verlonen via benefitplannen is een oplossing die steeds vaker de kop opsteekt. Daar horen wel enkele bedenkingen bij, en een goede voorbereiding, zegt Yves Labeeu van Attentia. “Zoals wie je waaruit laat kiezen.”
yves labeeu
"Er is een groot verschil tussen het aanbieden van extra vakantiedagen aan een administratief bediende of aan een verkoper." (Yves Labeeu, tax & reward consultant Attentia)

Gepersonaliseerd verlonen zit in de lift, zegt Yves Labeeu. Als tax & reward consultant van Attentia adviseert hij bedrijven bij het optimaal samenstellen van hun loonpakketten.

“Optimaal betekent niet noodzakelijk dat pakketten netto voordeliger worden”, legt hij meteen uit. “Als bedrijven plannen maken om verloning meer op maat van de werknemers te maken, is dat vaak een budgetneutrale oefening. De echte motivatie om dit te doen, is meestal retentie. Werkgevers proberen zich op allerlei manieren aantrekkelijk te maken op de arbeidsmarkt. Het aanbieden van een flexibel loonpakket dat de werknemer enige vrijheid geeft, is er daar één van.”

Creatieve alternatieven

Individueel verlonen is niet noodzakelijk altijd sociaal en fiscaal voordelig, aldus Yves Labeeu. “Dat kan, maar hangt af van individuele keuzes, zoals die voor een bedrijfswagen of het ter beschikking stellen van een smartphone of internet. Extra vakantiedagen hebben dat financiële voordeel niet, maar tijd kan ook waardevol zijn.”

Toch bestaat er soms een link tussen de benefitplannen en de huidige loonmatiging als gevolg van de loonnorm. “Nu het moeilijk, en in principe zelfs onmogelijk is om werknemers meer te betalen, zoeken werkgevers creatieve alternatieven om hun medewerkers anders te belonen.”

Een zekere vorm van keuzevrijheid is daar de sleutel toe. Extra tijd, een groter mobiliteitsbudget, een betere balans werk-privé, een ICT-pakket, meer pensioensparen … De mogelijkheden van benefitplannen zijn zeer divers.

Open geest

Het klinkt logisch en eenvoudig, toch kan het best wat tijd in beslag nemen om gepersonaliseerd verlonen te introduceren op de werkvloer. “Alles begint met een goede voorbereiding”, zegt Yves Labeeu.

“Werkgevers moeten overwegen aan welk type werknemer ze welke keuze aan voordelen aanbieden. Er is een groot verschil tussen het aanbieden van extra vakantiedagen aan een administratief bediende of aan een verkoper. Als die laatste niet werkt, kan zich dat tonen in de cijfers. In het geval van de administratief bediende speelt die overweging minder.”

Bovendien is niet elk bedrijf klaar om deze manier van verlonen toe te passen, merkt hij op. “Er is een zekere openheid van geest voor nodig bij alle stakeholders van de onderneming. In meer rigide bedrijven is dit vaak een moeilijke oefening.”

Bedrijfswagen

Lukt het toch, dan kunnen werknemers meestal jaarlijks hun loonpakket bijsturen. “Dat kan gebeuren op basis van bijvoorbeeld een variabele bonus die ze kunnen spenderen aan verschillende voordelen”, legt Yves Labeeu uit.

Het wekt weinig verbazing dat de bedrijfswagen nog steeds één van de populairste voordelen is. “Ook laptops, internet, tablets scoren goed, net als extra vakantiedagen”, aldus Yves Labeeu. “Af en toe duikt er wel eens iets anders op, zoals een health pack met medische check-ups.”

Werknemers die hun loonpakket gedeeltelijk zelf kunnen samenstellen, moeten wel met een paar zaken rekening houden, zoals dat bepaalde voordelen aanleiding geven tot een voordeel van alle aard waarop RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing verschuldigd zijn.”

(wv) 

24 januari 2014
Anderen bekeken ook