Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 507

Volgende
Volgend artikel:

5 signalen dat het hoog tijd is voor een carrièreswitch

Mede mogelijk gemaakt door: UZ Leuven

IT’ers zorgen mee voor jou

UZLeuven_ITJob
Reinoud Reynders en Leo Denissen van UZLeuven: "Het medische is natuurlijk primair, maar IT in een ziekenhuis is zoveel meer”.
Om een ziekenhuis vlot te laten functioneren, is een goede IT-infrastructuur essentieel. Dat betekent veel meer dan computers onderhouden of software ontwikkelen. Van multimediaschermen om een maaltijd te kiezen tot robots voor goederentransport: er komt heel wat bij kijken. Enkele IT-medewerkers van UZ Leuven nemen je graag mee achter de schermen.

Case 1: “Het medische is natuurlijk primair, maar IT in een ziekenhuis is zoveel meer.”

IT staat ten dienste van de patiënt

Zoek je een IT-job met maatschappelijke relevantie? Dan zit je goed bij UZ Leuven. Al het werk staat rechtstreeks of onrechtstreeks ten dienste van de patiënten en maakt echt een verschil. Reinoud Reynders en Leo Denissen schetsen hoe zij vanuit IT bijdragen tot het zorgproces.

Reinoud Reynders kwam meer dan 25 jaar geleden terecht op de IT-afdeling van UZ Leuven nadat hij de opleiding bio-ingenieur afrondde. “IT interesseerde me wel, maar ik had er niet de juiste opleiding voor gevolgd. Daarom heb ik heel veel dingen mogen leren door gewoon aan de slag te gaan.”

Nu is Reinoud verantwoordelijk voor twee teams binnen de IT-groep. Een van die teams zorgt ervoor dat de verpleegkundigen en de artsen medische apps kunnen gebruiken en opvolgen: “Maar uiteraard gaat de digitale ondersteuning stukken verder dan dat. Zo zijn we bezig met Machine Learning Modules bij de afdeling radiologie. Hierdoor kan de apparatuur automatisch bepaalde dingen herkennen, waardoor het werk van de radioloog net iets lichter wordt.”

Op zoek naar een job in IT? Bekijk het huidige vacatureaanbod

Medische apps

Daarnaast is de communicatie met de patiënt een groot deel van het zorgproces: “Net daarom vinden we het belangrijk dat we meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe medische apps zoals Nexuzhealth. Door zo’n systeem heeft de patiënt rechtstreeks toegang tot zijn of haar elektronisch medisch dossier. Dat zijn de dingen die het zorgproces rechtstreeks beïnvloeden en waarvoor je het eigenlijk doet.”

“Een ander positief onderdeel van onze job is de rechtstreekse feedback. IT’ers komen dagelijks in contact met verplegers, artsen, mensen van de logistieke afdeling, enzovoort. Daardoor weten we ook meteen of we goed of slecht bezig zijn.”

Aangenaam verblijf

Een rekruteringsbureau vroeg aan Leo Denissen om deel te nemen aan selectieproeven voor de job als PeopleSoft-softwareontwikkelaar. Het bleek een uitstekende match.

“Het diverse gamma aan taken zorgt ervoor dat ik de job na twintig jaar nog altijd even graag doe. Ik had wel wat affiniteit met programmeren, maar totaal geen voeling met hoe het er in een ziekenhuis aan toeging. Net zoals Reinoud heb ik het geluk gehad om enorm veel te leren tijdens mijn job.”

“De primaire focus ligt in een ziekenhuis natuurlijk bij het medische, maar daarnaast is het onze job om ervoor te zorgen dat de patiënt hier een ‘aangenaam’ verblijf heeft. Dat gaat van een vlotte inschrijving tot het gebruik van multimediaschermen aan het bed. Zo kan hij/zij elke dag zelf een maaltijd kiezen. Ook daar komt digitale ondersteuning bij kijken, want die keuze moet natuurlijk tot in de keuken geraken. Dat behoort allemaal tot IT in een ziekenhuis.”

Ontdek: Hoeveel verdien je als ICT'er?

Case 2: “Een nieuw project succesvol afsluiten, geeft voldoening.”

Hoe robots helpen in het ziekenhuis

Innovatie is een belangrijk aspect van IT. Dat geldt niet alleen voor softwarebedrijven, maar ook voor UZ Leuven. Daar werd onlangs een robot getest die logistieke processen ondersteunt.

Na zijn carrière als ingenieur in de wereld van racewagens besloot David De Voldere dat het tijd was voor iets nieuws. Zo kwam hij terecht op de IT-dienst van UZ Leuven. Daar werkt hij nu binnen het team van logistieke toepassingen. Met andere woorden, de dienst die instaat voor alle niet-patiëntgerelateerde software en ontwikkelingen.

Op dit moment lopen er twee grote projecten. Een op de dienst apotheek, waarbij automatische robots bijdragen tot het optimale gebruik van stockageplaats en het verwerken van bestellingen. Daarnaast helpen ze bij het proces om producten heen en weer te vervoeren binnen het magazijn. “Grote e-commercebedrijven zoals bol.com of PostNL werken al met dergelijke systemen. Het is nu onze taak om het hier binnen UZ Leuven functioneel te maken.”

Het andere project heeft dan weer te maken met het transport van goederen over de gehele campus. “De medewerkers van logistiek vervoeren goederen met elektrische treintjes. Door de hoge vraag willen we nu onderzoeken of dit efficiënter kan. Daarom zijn we aan het experimenteren met Automated Guided Vehicles, of kortweg AGV’s. Dat zijn kleine zelfrijdende robots die het transport voor hun rekening kunnen nemen. Onlangs hebben we die getest op onze vloer."

"De meeste diensten reageerden enthousiast op het project. Uiteraard moeten er nog meer testen gebeuren, maar we staan toch alweer een stap dichter bij een geautomatiseerd proces.”

Meerwaarde en voldoening

“Als we een nieuw project succesvol afsluiten, geeft dat natuurlijk voldoening. Je hebt dan mensen geholpen door hun werk efficiënter te maken, waardoor ze een betere zorg aan onze patiënten kunnen verlenen. Onrechtstreeks draag je dan ook zorg voor hen en dat is echt belangrijk voor mij.”

Een IT-dienst in een ziekenhuis is wel heel verschillend dan bij een commercieel bedrijf, vindt David: “Je behoudt zicht op het hele proces en ziet het eindresultaat van jouw werk. Door de grote verscheidenheid aan projecten leer ik na zoveel jaar nog elke dag iets bij.”

CHECK: Dit zijn de 15 meest gevraagde IT-jobs

Case 3: “Het is belangrijk dat je niet alleen technisch met je collega’s praat.”

Het ‘concilie’ als hoogtepunt van het jaar

Elke werkvloer organiseert tegenwoordig speciale activiteiten zodat medewerkers elkaar ook buiten het werk leren kennen. Dat is niet anders bij de IT-dienst van UZ Leuven, waar kerstfeestjes, restaurantbezoekjes en het ‘concilie’ de werksfeer bevorderen.

Erik Debie ruilde enkele jaren geleden zijn job in de horeca voor een plekje in de IT-wereld. Ondertussen werkt hij al veertien jaar als software engineer bij UZ Leuven en heeft hij de officieuze titel van culinair coördinator gekregen. Een duidelijke verwijzing naar zijn voorgaande job en een belangrijke functie in het kader van de werksfeer.

“Ik kreeg die titel omdat ik de trekker ben van enkele afterworkevents. Als sommige collega’s beslissen om iets te gaan eten, stel ik enkele gezellige adresjes voor. Daarna stemt iedereen die meegaat op democratische wijze welk restaurant de voorkeur heeft.”

Het echte werk

“Uiteraard organiseert de IT-dienst ook zelf evenementen.” Eén daarvan is het jaarlijkse ‘concilie’. “Daar kijken alle collega’s naar uit. Zeg maar het hoogtepunt van het jaar. Tijdens die bijeenkomst van de volledige IT-dienst wonen we eerst enkele lezingen van zowel interne als externe gastsprekers bij. Meestal gebeurt dat op een ludieke manier en duurt dat een uurtje of twee, maar daarna komt het echte werk”, zegt Erik al lachend.

“Het ‘concilie’ vindt meestal plaats in een parochiezaal in de buurt. Daar komen ook heel wat hapjes en drankjes aan te pas. Het leuke is ook dat vele collega’s vrijwillig in shifts hapjes maken en de toog bedienen.”

“Op zulke momenten leer je je collega’s écht kennen. Ik vind het belangrijk om niet alleen op technisch vlak over het werk te praten met hen, maar ook over persoonlijke dingen. Natuurlijk gebeurt dat op de werkvloer aan het koffieapparaat, maar tijdens die uitstapjes ben je toch veel losser en babbelt iedereen net iets vlotter. Daardoor creëer je een leuke werksfeer, wat dan weer bijdraagt tot een optimale dienstverlening voor onze patiënten.”

Erik_Debie
Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

(Gianni Van Asbroeck) - Bron: Go for happy Magazine

27 december 2022