Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 640

Volgende

Hoe word je een F1-racewagen ingenieur?

Formule 1-ingenieurs
Op zoek naar een job waar je écht een adrenalinekick van krijgt? Word dan ingenieur in een Formule 1-team! Mission impossible? Niet altijd: met de juiste kennis, vaardigheden, motivatie én een portie geluk kan het jou misschien wel lukken.

Teamwork makes the dream work

Het succes van een racepiloot komt niet zomaar uit de lucht vallen. Achter de schermen werkt een team dat perfect op elkaar is afgestemd en dat er samen voor zorgt dat alles létterlijk vlot op wieltjes loopt. Als Formule 1-ingenieur speel je hierin een cruciale rol: je geeft niet alleen leiding aan een team van gespecialiseerde technici, jouw specifieke expertise kan mee het verschil maken tussen winnen en verliezen.

Extra: Welke ingenieurs zijn vandaag het meest in trek?

Snelle tips en tricks

Elk team heeft 5 types ingenieurs (Race, Performance, Controls, Engine en Engine Systems) die elk gespecialiseerd zijn in een specifiek onderdeel van de race(auto). Om één van hen te worden, moet je wel het juiste profiel hebben en bereid zijn om een lang sollicitatieproces te doorlopen.

Met deze tips ben je alvast goed voorbereid.

1. Informeer je over de job

Ervoor zorgen dat de raceauto en de racepiloot in de meest veilige omstandigheden zo optimaal en efficiënt mogelijk presteren: dat is in een notendop de jobfunctie van de Formule 1-ingenieur. Geen eenvoudige taak maar wel een complexe opdracht met heel wat coördinatie, onderzoeken, beoordelen van computer- en motorgegevens en diepgaande analyses van voorgaande prestaties op het racecircuit.

Ook na de race heb je nog heel wat te doen. Zo heb je telkens weer een debriefing met de racepiloot waar de race tot in detail besproken wordt. Hiermee kunnen mogelijke fouten en tekortkomingen gecorrigeerd worden.

Als ingenieur heb je de leiding over verschillende gespecialiseerde technici en werk je nauw samen met de autoconstructeur. Je bent de eindverantwoordelijke die technische problemen snel moet oplossen en prestaties moet optimaliseren. Een job met heel wat druk op je schouders maar ook met heel wat positieve spanning in de lucht en pure adrenaline in je lichaam.

2. Bekijk je motivatie

Wie deel wil uitmaken van het glamoureuze en competitieve racewereldje moet supergemotiveerd zijn. Velen voelen zich geroepen maar het aantal plaatsen is beperkt. Ben je wel bereid om onderaan de ladder te beginnen als bv. junior ingenieur of eerst nog heel wat jaren relevante ervaring op te doen bij andere organisaties zoals Nascar of Indycar?

3. Volg de juiste studies

Een professionele bachelor Autotechnologie of universitaire opleiding Industriële Wetenschappen is vanzelfsprekend een basisvereiste. Daarnaast is een bijkomende opleiding Chemie, Wiskunde, Fysica of IT zeker een pluspunt.

4. Verfijn je vaardigheden

Naast specifieke kennis moet je als ingenieur ook over heel wat specifieke vaardigheden beschikken. Bij een technische fout of probleem kijkt iedereen jouw kant uit, daarom moet je in alle omstandigheden het hoofd koel kunnen houden en de situatie snel en doordacht aanpakken en oplossen. Ook moet je helder kunnen communiceren met je teamgenoten en een leidersfiguur zijn wanneer dat nodig is.

CHECK: 16 moeilijk te leren vaardigheden die je echt zullen helpen

5. Doe ervaring op

In ideale omstandigheden doe je al gelijkaardige ervaring op tijdens andere autoraces of organisaties zoals Indycar of Nascar. Is dat bij jou niet het geval, dan kun je nog altijd ervaring opdoen als vrijwilliger of assistent ingenieur in de pitstraat of paddock. Ook een job als marshall op het circuit is een prima introductie: hierbij sta je met een vlaggetje langs de kant van de weg en zorg je voor een goed verloop van de race door er bv. bij een crash voor te zorgen dat het wrak en de racepiloot op een veilige manier verwijderd/geëvacueerd kunnen worden.

Of je kunt natuurlijk vrijblijvend een zelfontworpen computermodel ontwikkelen voor een raceteam waarbij je de raceauto nog aerodynamischer kan laten racen. Zo zet je ook meteen je passie voor de autosport in de kijker.

Lees ook: 5 sollicitatietips voor jonge ingenieurs

6. Volg het racenieuws en bereid je voor

Wees er maar zeker van dat je tijdens het sollicitatieproces heel wat vragen zult krijgen over het huidige en voorbije raceseizoen. Ook je algemene kennis over de autosport zal vakkundig getest worden. Maak dat je op de hoogte bent van alle innovaties en evoluties en bedenk alvast wat jij hen te bieden hebt. Hou - net als een echte Formule 1-ingenieur - het hoofd koel tijdens lastige vragen en laat je niet uit het lood slaan door onverwachte verbale addertjes onder het gras.

Toon je enthousiasme en ga ervoor. 3… 2... 1… Actie! Succes!

Ontdek: Hoeveel verdient een F1-piloot?

(fd)

27 mei 2022
Aanbevolen jobs

Hoe word je een F1-racewagen ingenieur?

Formule 1-ingenieurs
Op zoek naar een job waar je écht een adrenalinekick van krijgt? Word dan ingenieur in een Formule 1-team! Mission impossible? Niet altijd: met de juiste kennis, vaardigheden, motivatie én een portie geluk kan het jou misschien wel lukken.

Teamwork makes the dream work

Het succes van een racepiloot komt niet zomaar uit de lucht vallen. Achter de schermen werkt een team dat perfect op elkaar is afgestemd en dat er samen voor zorgt dat alles létterlijk vlot op wieltjes loopt. Als Formule 1-ingenieur speel je hierin een cruciale rol: je geeft niet alleen leiding aan een team van gespecialiseerde technici, jouw specifieke expertise kan mee het verschil maken tussen winnen en verliezen.

Extra: Welke ingenieurs zijn vandaag het meest in trek?

Snelle tips en tricks

Elk team heeft 5 types ingenieurs (Race, Performance, Controls, Engine en Engine Systems) die elk gespecialiseerd zijn in een specifiek onderdeel van de race(auto). Om één van hen te worden, moet je wel het juiste profiel hebben en bereid zijn om een lang sollicitatieproces te doorlopen.

Met deze tips ben je alvast goed voorbereid.

1. Informeer je over de job

Ervoor zorgen dat de raceauto en de racepiloot in de meest veilige omstandigheden zo optimaal en efficiënt mogelijk presteren: dat is in een notendop de jobfunctie van de Formule 1-ingenieur. Geen eenvoudige taak maar wel een complexe opdracht met heel wat coördinatie, onderzoeken, beoordelen van computer- en motorgegevens en diepgaande analyses van voorgaande prestaties op het racecircuit.

Ook na de race heb je nog heel wat te doen. Zo heb je telkens weer een debriefing met de racepiloot waar de race tot in detail besproken wordt. Hiermee kunnen mogelijke fouten en tekortkomingen gecorrigeerd worden.

Als ingenieur heb je de leiding over verschillende gespecialiseerde technici en werk je nauw samen met de autoconstructeur. Je bent de eindverantwoordelijke die technische problemen snel moet oplossen en prestaties moet optimaliseren. Een job met heel wat druk op je schouders maar ook met heel wat positieve spanning in de lucht en pure adrenaline in je lichaam.

2. Bekijk je motivatie

Wie deel wil uitmaken van het glamoureuze en competitieve racewereldje moet supergemotiveerd zijn. Velen voelen zich geroepen maar het aantal plaatsen is beperkt. Ben je wel bereid om onderaan de ladder te beginnen als bv. junior ingenieur of eerst nog heel wat jaren relevante ervaring op te doen bij andere organisaties zoals Nascar of Indycar?

3. Volg de juiste studies

Een professionele bachelor Autotechnologie of universitaire opleiding Industriële Wetenschappen is vanzelfsprekend een basisvereiste. Daarnaast is een bijkomende opleiding Chemie, Wiskunde, Fysica of IT zeker een pluspunt.

4. Verfijn je vaardigheden

Naast specifieke kennis moet je als ingenieur ook over heel wat specifieke vaardigheden beschikken. Bij een technische fout of probleem kijkt iedereen jouw kant uit, daarom moet je in alle omstandigheden het hoofd koel kunnen houden en de situatie snel en doordacht aanpakken en oplossen. Ook moet je helder kunnen communiceren met je teamgenoten en een leidersfiguur zijn wanneer dat nodig is.

CHECK: 16 moeilijk te leren vaardigheden die je echt zullen helpen

5. Doe ervaring op

In ideale omstandigheden doe je al gelijkaardige ervaring op tijdens andere autoraces of organisaties zoals Indycar of Nascar. Is dat bij jou niet het geval, dan kun je nog altijd ervaring opdoen als vrijwilliger of assistent ingenieur in de pitstraat of paddock. Ook een job als marshall op het circuit is een prima introductie: hierbij sta je met een vlaggetje langs de kant van de weg en zorg je voor een goed verloop van de race door er bv. bij een crash voor te zorgen dat het wrak en de racepiloot op een veilige manier verwijderd/geëvacueerd kunnen worden.

Of je kunt natuurlijk vrijblijvend een zelfontworpen computermodel ontwikkelen voor een raceteam waarbij je de raceauto nog aerodynamischer kan laten racen. Zo zet je ook meteen je passie voor de autosport in de kijker.

Lees ook: 5 sollicitatietips voor jonge ingenieurs

6. Volg het racenieuws en bereid je voor

Wees er maar zeker van dat je tijdens het sollicitatieproces heel wat vragen zult krijgen over het huidige en voorbije raceseizoen. Ook je algemene kennis over de autosport zal vakkundig getest worden. Maak dat je op de hoogte bent van alle innovaties en evoluties en bedenk alvast wat jij hen te bieden hebt. Hou - net als een echte Formule 1-ingenieur - het hoofd koel tijdens lastige vragen en laat je niet uit het lood slaan door onverwachte verbale addertjes onder het gras.

Toon je enthousiasme en ga ervoor. 3… 2... 1… Actie! Succes!

Ontdek: Hoeveel verdient een F1-piloot?

(fd)

27 mei 2022
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook
Anderen bekeken ook