7 nieuwe jobs: facebooken en tweeten voor de kost
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
De tijd waarin we een leven lang dezelfde job uitoefenden, ligt definitief achter ons. Niet alleen omdat we graag van job veranderen om onszelf zo breed mogelijk te kunnen ontplooien, maar ook omdat oude jobs verdwijnen en nieuwe ontstaan. Als gevolg van de technologische evolutie bijvoorbeeld.
Zo is het ook met de functie van Community Manager. Nog niet zo heel lang geleden was er helemaal geen nood aan een dergelijke job, want er waren helemaal nog geen communities.
Vandaag is Community Manager een term die een brede lading dekt, en niet altijd wordt de persoon die deze functie uitoefent ook effectief Community Manager genoemd. Soms is hij of zij Marketing Manager of Customer Support Specialist.
Wat vaststaat is dat een Community Manager als social media specialist verantwoordelijk is voor:
De Community Manager is dus het gezicht van de organisatie binnen de community en voedt deze community ook actief met nieuws, publicaties, speeches op congressen en conferenties enzovoort … Hij of zij neemt zelf ook persoonlijk deel aan de gesprekken.
In mei 2015 voerde de Vlaamse Community Managers (vlcm.be) een onderzoek uit bij meer dan 130 Community Managers in Vlaanderen. En dat beeld ziet er als volgt uit.
De meeste Community Managers (70%) werken in loondienst (63% in de privé en 7% bij de overheid). Een vijfde is zelfstandige in hoofdberoep en 6% is zelfstandige in bijberoep. De overige 4% zijn student of vrijwilliger.
Van de Community Managers die in loondienst werken, verdient iets meer dan de helft (52%) tussen € 2.000 en € 2.999 bruto. Een kleinere groep verdient meer: 15% van de Community Managers verdient tussen € 3.000 en € 3.999 bruto en 5% verdient meer dan € 4.000 bruto. Bijna een derde van de Community Managers (27%) verdient evenwel minder dan € 2.000 bruto per maand.
Brutoloon werknemers:
De uurtarieven voor consultancy van zelfstandige Community Managers variëren erg. De top 4 van de meest gevraagde uurtarieven ziet er als volgt uit:
Uurtarief consultancy:
De doorsnee Community Manager in Vlaanderen is 29 jaar, een man (61%) en werkt in Antwerpen (28%). In Brussel werkt 21% van de Vlaamse Community Managers, in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen telkens 18%. In Limburg (9%) en West-Vlaanderen (5%) zijn ze minder gegeerd.
De overgrote meerderheid van de Vlaamse Community Managers is vrij jong: tussen 25 en 34 jaar (66%). 14% is tussen 21 en 24 jaar en evenveel Community Managers zijn tussen 35 en 44 jaar.
De Vlaamse Community Managers studeerden vooral Communicatie (40%) of Marketing (20%). Opmerkelijk is dat slechts een derde (29%) ooit een sociale media opleiding kreeg.
Sociale media nemen niet bij alle Community Managers evenveel van de werktijd in beslag.
Over deze functie is het laatste woord duidelijk nog niet gezegd. En zolang de technologie en onze manier van communiceren evolueert, evolueert ook deze job mee.
(mr) – Bron: Vlaamse Community Managers groep. Enquête bij 139 community managers in Vlaanderen in mei 2015.
5 juni 2015De tijd waarin we een leven lang dezelfde job uitoefenden, ligt definitief achter ons. Niet alleen omdat we graag van job veranderen om onszelf zo breed mogelijk te kunnen ontplooien, maar ook omdat oude jobs verdwijnen en nieuwe ontstaan. Als gevolg van de technologische evolutie bijvoorbeeld.
Zo is het ook met de functie van Community Manager. Nog niet zo heel lang geleden was er helemaal geen nood aan een dergelijke job, want er waren helemaal nog geen communities.
Vandaag is Community Manager een term die een brede lading dekt, en niet altijd wordt de persoon die deze functie uitoefent ook effectief Community Manager genoemd. Soms is hij of zij Marketing Manager of Customer Support Specialist.
Wat vaststaat is dat een Community Manager als social media specialist verantwoordelijk is voor:
De Community Manager is dus het gezicht van de organisatie binnen de community en voedt deze community ook actief met nieuws, publicaties, speeches op congressen en conferenties enzovoort … Hij of zij neemt zelf ook persoonlijk deel aan de gesprekken.
In mei 2015 voerde de Vlaamse Community Managers (vlcm.be) een onderzoek uit bij meer dan 130 Community Managers in Vlaanderen. En dat beeld ziet er als volgt uit.
De meeste Community Managers (70%) werken in loondienst (63% in de privé en 7% bij de overheid). Een vijfde is zelfstandige in hoofdberoep en 6% is zelfstandige in bijberoep. De overige 4% zijn student of vrijwilliger.
Van de Community Managers die in loondienst werken, verdient iets meer dan de helft (52%) tussen € 2.000 en € 2.999 bruto. Een kleinere groep verdient meer: 15% van de Community Managers verdient tussen € 3.000 en € 3.999 bruto en 5% verdient meer dan € 4.000 bruto. Bijna een derde van de Community Managers (27%) verdient evenwel minder dan € 2.000 bruto per maand.
Brutoloon werknemers:
De uurtarieven voor consultancy van zelfstandige Community Managers variëren erg. De top 4 van de meest gevraagde uurtarieven ziet er als volgt uit:
Uurtarief consultancy:
De doorsnee Community Manager in Vlaanderen is 29 jaar, een man (61%) en werkt in Antwerpen (28%). In Brussel werkt 21% van de Vlaamse Community Managers, in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen telkens 18%. In Limburg (9%) en West-Vlaanderen (5%) zijn ze minder gegeerd.
De overgrote meerderheid van de Vlaamse Community Managers is vrij jong: tussen 25 en 34 jaar (66%). 14% is tussen 21 en 24 jaar en evenveel Community Managers zijn tussen 35 en 44 jaar.
De Vlaamse Community Managers studeerden vooral Communicatie (40%) of Marketing (20%). Opmerkelijk is dat slechts een derde (29%) ooit een sociale media opleiding kreeg.
Sociale media nemen niet bij alle Community Managers evenveel van de werktijd in beslag.
Over deze functie is het laatste woord duidelijk nog niet gezegd. En zolang de technologie en onze manier van communiceren evolueert, evolueert ook deze job mee.
(mr) – Bron: Vlaamse Community Managers groep. Enquête bij 139 community managers in Vlaanderen in mei 2015.
5 juni 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Hoe reageer je op commentaren op je Facebookpagina? Een conversation manager staat bedrijven die zich op sociale media begeven met raad en daad bij.
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, voor marketing, rekrutering en interne communicatie.
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Ben jij van plan om op een administratieve afdeling te gaan werken, maar weet je niet op welke verloning en voordelen je precies mag rekenen?
Om de relatie met je eigen leidinggevende in te schatten, bieden deze drie eenvoudige vragen houvast.
We vroegen aan Nele Vanholme (40) uit Zottegem hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Ik werk als jobstudent en moet deze week naar de begrafenis van een familielid. Ik kan dus niet gaan werken. Kan ik klein verlet nemen?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe reageer je op commentaren op je Facebookpagina? Een conversation manager staat bedrijven die zich op sociale media begeven met raad en daad bij.
Sociale netwerken zijn een nieuw medium, mensen kunnen de grenzen hiervan nog niet goed inschatten. Net daarom is een social media policy nuttig.
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, voor marketing, rekrutering en interne communicatie.
De wereld staat niet stil en net daarom is het belangrijk dat je je skills blijft perfectioneren. Hoe pak je dat aan zonder het jezelf té moeilijk te maken?
Welke werknemers mogen thuiswerken en om hoeveel dagen per week gaat het precies? Lees hier de resultaten van het Mobiliteitskompas van Jobat, AMS en De Lijn.
Wat betekent het hybride werken voor de VDAB-medewerker? De organisatie neemt 140 vaste locaties onder de loep.
We vroegen aan een gepensioneerde designer en vrachtwagenontwerper naar zijn vroegere job en de grootte van zijn pensioen…