STAP 3 - De veilingexpert: 'De tijd van buitensporige prijzen is voorbij'
"Een veiling is adrenaline", zegt Marianne Hoet. "Je kan nooit volledig voorspellen hoe het loopt. De prijzen blijven wel redelijker nu de speculant afhaakt door de crisis."
Ik werk als freelancer met digital art, videoproducties, installaties enzovoort. Vroeger verdiende ik nog bij als licht- en geluidstechnicus bij danstheater Sarma, maar na de beleidsnota van minister van Cultuur Joke Schauvlieghe blijft er voor de vereniging niet veel geld meer over. Daarom moet ik gaan bijverdienen. Ik ben net gaan solliciteren voor een job in de verkoop.
Het is jammer dat bepaalde mensen niet meer aan de bak komen. De grote vissen krijgen alles, maar mensen die op een andere manier werken, hebben het moeilijker om rond te komen. Als kunstenaar werken zou pas leefbaar zijn wanneer het echt als volwaardig statuut wordt bekeken, en er komaf wordt gemaakt met de bureaucratie en vriendjespolitiek. Daarom houd ik me ook bezig met creative commons, een nieuw auteursrecht dat toelaat om werken vrijer beschikbaar te stellen, om af te stappen van de SABAM-cultuur.
Ik vind het erg dat ik moet gaan bijverdienen, maar ik heb wel een interessante job gevonden. De eerste veertien dagen krijg ik een opleiding in de verkoop. Ik vind het wel leuk om me in te zetten om targets te halen, al ben ik niet bereid klanten dingen op de mouw te spelden.
Ik ben niet materialistisch ingesteld, maar het blijft wel een strijd om rond te komen. Ik kan niet deelnemen aan een normaal sociaal leven, omdat uit eten of op café gaan gewoon te duur is. Tussendoor investeer ik ook nog in videoapparatuur, dus ik ga heel bewust om met mijn aankopen.
Ik zou dingen uit de grond stampen die aan iedereen een meerwaarde brengen: gratis opleidingen geven aan jonge kerels, mensen motiveren om creatief bezig te zijn en zichzelf te ontwikkelen.
(bvdb)
16 juli 2012"Een veiling is adrenaline", zegt Marianne Hoet. "Je kan nooit volledig voorspellen hoe het loopt. De prijzen blijven wel redelijker nu de speculant afhaakt door de crisis."
Eveline Hoorens, ook bekend als mevrouw Panamarenko, heeft een missie: de traditie van het familiebedrijf niet verloren laten gaan.
Hoe staan galeriehouders en hun galerie er voor in de toekomst?
Waarom artistien naast het creatieve ook ondernemend moeten zijn.
Werken én studeren is niet voor doetjes. Je moet niet alleen je baas tevreden houden, maar ook je docent(en). Met deze zeven tips verhoog je de kans op succes!
Soms zegt één blik meer dan duizend woorden. Toch ben je maar beter genuanceerd wanneer je de lichaamstaal van je gesprekspartner probeert te lezen.
Als marktleider runt D’Ieteren een uitgebreid netwerk van concessies., daarvoor is het bedrijf volop op zoek naar extra technisch talent.
Mobiliteit is een van de grote uitdagingen in de Vlaamse steden, ook in Antwerpen. Met het team parkeerwachters van stad Antwerpen werkt Bart dagelijks mee aan de oplossing.
Wanneer spreken we van werkweigering? En wat kunnen de gevolgen zijn voor jou als je een taak niet wil uitvoeren? Lees het hier.