Een seksorgie als incentive: kan het nog erger?

Een verzekeraar heeft voor zijn 100 beste makelaars een seksorgie georganiseerd. Dat kan tellen als incentive voor grootse prestaties. Wij gingen op zoek naar enkele zotte en minder zotte extralegale voordelen.
#

Deze zijn niet zo’n goed idee:

  • 10-beurtenkaart voor het glazen straatje

  • Zuipkaart in de bedrijfskantine

  • Dagje extra vrij voor de projectleider die zijn project tot een goed einde heeft gebracht. Gegarandeerd levert dit jaloerse collega’s op, zeker wie ook heeft meegewerkt aan dat project en geen beloning krijgt.

  • Een lapdance voor de werknemer van de maand (of week?)
    

Wat verkiezen de werknemers zelf?

  • Flexibel loonpakket
    Een op de twee werknemers wil zelf zijn loonpakket kunnen samenstellen, terwijl slechts 8 % van de Belgische bedrijven dit ook toelaat. Dit is het zogenaamde cafetariaplan: een vrije keuze van bedrijfswagen, individueel extra verlof, de eindejaarspremie omzetten in extra verlofdagen, … “Zeker om de nieuwe generatie tweeverdieners te behouden of aan te trekken zullen bedrijven moeten inzetten op die flexibilisering”, vertelt Bruno De Smet, loonspecialist bij SD Worx.

  • Wassen, strijken, kinderopvang …
    Daar zijn de twintigers en dertigers mee bezig: ze willen dat allemaal niet meer alleen beredderen. “Toch zien we dat slechts 2,5 % van de bedrijven zulke zogenaamde new age benefits aanbiedt. Het eigenaardige is dat dit allemaal niet veel hoeft te kosten. Een wasdienst bijvoorbeeld is een nuloperatie voor een bedrijf. De werkgever moet gewoon een contract afsluiten met een wasserij, die haalt de was op en brengt die terug naar kantoor. De werknemers betalen door die volumedeal aan die wasserij bijvoorbeeld slechts 70 % van de normale prijs. Werknemers en hun partner zijn tevreden, en de werkgever kost het niets”, aldus Bruno De Smet.
     

  Algemeen voorkomen new age benefits in de bevraagde organisaties Neen, maar we plannen dit wel in de nabije toekomst Ja, voor alle medewerkers Ja, maar slechts voor een aantal categorieën
1.
Strijk- en wasdienst
4%
7%
2%
2.
Kinderopvang
2%
4%
1%
3.
Fitnessabonnement
1%
6%
0%
4.
Fitnessruimte
2%
4%
1%
5.
Bewegingsadvies
1%
3%
1%
6.
Shoppingdienst
1%
1%
1%
7.
Massage
0%
1%
0%

Bron: benefitsonderzoek SD Worx bij 334 bedrijven in België (eind 2010).
    

(mr)         

23 mei 2011
Anderen bekeken ook