Sociale media
Vorige

1 van 180

Volgende

Dit zijn de interessantste apps voor je werk

Jouw kantoor is niet alleen een bureau, stoel en pc, maar ook je smartphone die toelaat om onderweg (handsfree) te werken. “Telkens iemand heeft gebeld, lees ik voor wat er is afgesproken.”

De evolutie in de banksector geeft een mooi idee van hoe ons werk en leven mobieler wordt. Zo bankieren we vandaag al meer met onze smartphone dan met de laptop. Bij Belfius alleen al tellen de apps al bijna 1,5 miljoen actieve gebruikers, terwijl het aantal klanten dat opteert voor het internetbankieren van Belfius op iets meer dan een half miljoen ligt. Andere banken merken een soortgelijke evolutie: het mobiele kanaal is intussen het belangrijkste voor het contact met hun klanten.

Maar met de mobiele evolutie gaat ook een andere evolutie gepaard. De apps worden alsmaar slimmer. Chatten met je bank of e-shop gebeurt steeds vaker met de hulp van een chatbot. En steeds meer sturen we zelf de apps aan via onze stem. Toepassingen zoals Siri van Apple en Google Assistant zijn hier een goed voorbeeld van.

De 10 meest geïnstalleerde apps

  1. Facebook Messenger
  2. Facebook
  3. WhatsApp
  4. TikTok
  5. Instagram
  6. SHAREit
  7. Likee
  8. Snapchat
  9. Netflix
  10. Spotify

Interessant voor je werk

  1. Office: Office 365, Google Drive, …
  2. Input: SwiftKey (Android), Google Assistant, Siri
  3. Communicatie/meeting: Skype, Zoom, Viber
  4. Communicatie/chat: WhatsApp, Messenger, Ablo (chatapp van Belgische makelij)
  5. Vervoer (zelf): Google Maps, Waze
  6. Vervoer (anderen): Uber, Lyft, maar ook NMBS en De Lijn
  7. Vertalen: Google Translate, DeepL
  8. Planning: Microsoft To Do/Wunderlist, Any.Do
  9. Project & productiviteit: Trello, Join, Doodle
  10. Bestanden doorsturen: Send Anywhere, SHAREit, WeTransfer
Paulien Hofmans

"Hallo Siri, maak een notitie"

Paulien Hofmans is een mooi voorbeeld van een mobiele medewerker. Ze werkt als EHS-manager voor landbouwexpert Arvesta, wat staat voor environment, health en safety. In die hoedanigheid ondersteunt ze als coördinator de preventieadviseurs binnen de groep. “Dat betekent regelmatig pendelen tussen de veertien productiesites in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk”, vertelt Paulien. ”Ik werk op het hoofdkantoor in Leuven, thuis of op de productiesites die ik bezoek, maar ik heb geen vast bureau. Er is nergens zoiets als een vaste stoel van Paulien”, klinkt het.

Hallo, Siri?

Doordat ze vaak in de wagen zit, krijgt ze logischerwijs ook vaak telefoon in de wagen. “Met het Belgische verkeer ben ik soms 2,5 à 3 uur zoet van de ene productiesite naar het hoofdkantoor. En als je dan thuiskomt en je hebt drie of vier telefoontjes gekregen, dan dacht ik altijd: wat moest ik nu weer doen of doorsturen?”

Daarom gebruikt ze sinds een tijdje de spraakgestuurde assistent Siri van haar iPhone. “Telkens iemand heeft gebeld, lees ik voor wat er in het telefoongesprek is afgesproken. Siri stelt op die manier telkens een soort van to-dolijst voor. Pas op, het werkt niet feilloos, maar wel voldoende. Als je maar duidelijk Nederlands praat en goed articuleert. Je went er wel aan. Het is best efficiënt en bovendien handsfree.”

Hallo, Google?

Gebruikt Paulien nog andere apps die niet meteen bekend zijn? “Ja, Google Keep, maar dat zijn dan getypte notities. Die komen meteen in je mobiele account.” Ze benadrukt dat Google ook best een interessante businesstoepassing kan aanbieden. “Wij zijn bij Arvesta gericht op de Google-omgeving. Calls en meetings gebeuren via Google Meet, hun app om in te bellen. Zo’n systeem is wel interessant voor een medewerker die vaak onderweg is.”

Lees ook:

Als HR in een mobiele app zit...


(William Visterin) - Bron: App Annie / MARK Magazine

30 maart 2020
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook