Op visite bij de 'phonedokter'
Overal zie je shops verschijnen waar mensen met hun smartphone of andere multimedia-apparaten terecht kunnen voor 'eerste hulp bij ongevallen'.
De evolutie in de banksector geeft een mooi idee van hoe ons werk en leven mobieler wordt. Zo bankieren we vandaag al meer met onze smartphone dan met de laptop. Bij Belfius alleen al tellen de apps al bijna 1,5 miljoen actieve gebruikers, terwijl het aantal klanten dat opteert voor het internetbankieren van Belfius op iets meer dan een half miljoen ligt. Andere banken merken een soortgelijke evolutie: het mobiele kanaal is intussen het belangrijkste voor het contact met hun klanten.
Maar met de mobiele evolutie gaat ook een andere evolutie gepaard. De apps worden alsmaar slimmer. Chatten met je bank of e-shop gebeurt steeds vaker met de hulp van een chatbot. En steeds meer sturen we zelf de apps aan via onze stem. Toepassingen zoals Siri van Apple en Google Assistant zijn hier een goed voorbeeld van.
Paulien Hofmans is een mooi voorbeeld van een mobiele medewerker. Ze werkt als EHS-manager voor landbouwexpert Arvesta, wat staat voor environment, health en safety. In die hoedanigheid ondersteunt ze als coördinator de preventieadviseurs binnen de groep. “Dat betekent regelmatig pendelen tussen de veertien productiesites in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk”, vertelt Paulien. ”Ik werk op het hoofdkantoor in Leuven, thuis of op de productiesites die ik bezoek, maar ik heb geen vast bureau. Er is nergens zoiets als een vaste stoel van Paulien”, klinkt het.
Doordat ze vaak in de wagen zit, krijgt ze logischerwijs ook vaak telefoon in de wagen. “Met het Belgische verkeer ben ik soms 2,5 à 3 uur zoet van de ene productiesite naar het hoofdkantoor. En als je dan thuiskomt en je hebt drie of vier telefoontjes gekregen, dan dacht ik altijd: wat moest ik nu weer doen of doorsturen?”
Daarom gebruikt ze sinds een tijdje de spraakgestuurde assistent Siri van haar iPhone. “Telkens iemand heeft gebeld, lees ik voor wat er in het telefoongesprek is afgesproken. Siri stelt op die manier telkens een soort van to-dolijst voor. Pas op, het werkt niet feilloos, maar wel voldoende. Als je maar duidelijk Nederlands praat en goed articuleert. Je went er wel aan. Het is best efficiënt en bovendien handsfree.”
Gebruikt Paulien nog andere apps die niet meteen bekend zijn? “Ja, Google Keep, maar dat zijn dan getypte notities. Die komen meteen in je mobiele account.” Ze benadrukt dat Google ook best een interessante businesstoepassing kan aanbieden. “Wij zijn bij Arvesta gericht op de Google-omgeving. Calls en meetings gebeuren via Google Meet, hun app om in te bellen. Zo’n systeem is wel interessant voor een medewerker die vaak onderweg is.”
(William Visterin) - Bron: App Annie / MARK Magazine
30 maart 2020De evolutie in de banksector geeft een mooi idee van hoe ons werk en leven mobieler wordt. Zo bankieren we vandaag al meer met onze smartphone dan met de laptop. Bij Belfius alleen al tellen de apps al bijna 1,5 miljoen actieve gebruikers, terwijl het aantal klanten dat opteert voor het internetbankieren van Belfius op iets meer dan een half miljoen ligt. Andere banken merken een soortgelijke evolutie: het mobiele kanaal is intussen het belangrijkste voor het contact met hun klanten.
Maar met de mobiele evolutie gaat ook een andere evolutie gepaard. De apps worden alsmaar slimmer. Chatten met je bank of e-shop gebeurt steeds vaker met de hulp van een chatbot. En steeds meer sturen we zelf de apps aan via onze stem. Toepassingen zoals Siri van Apple en Google Assistant zijn hier een goed voorbeeld van.
Paulien Hofmans is een mooi voorbeeld van een mobiele medewerker. Ze werkt als EHS-manager voor landbouwexpert Arvesta, wat staat voor environment, health en safety. In die hoedanigheid ondersteunt ze als coördinator de preventieadviseurs binnen de groep. “Dat betekent regelmatig pendelen tussen de veertien productiesites in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk”, vertelt Paulien. ”Ik werk op het hoofdkantoor in Leuven, thuis of op de productiesites die ik bezoek, maar ik heb geen vast bureau. Er is nergens zoiets als een vaste stoel van Paulien”, klinkt het.
Doordat ze vaak in de wagen zit, krijgt ze logischerwijs ook vaak telefoon in de wagen. “Met het Belgische verkeer ben ik soms 2,5 à 3 uur zoet van de ene productiesite naar het hoofdkantoor. En als je dan thuiskomt en je hebt drie of vier telefoontjes gekregen, dan dacht ik altijd: wat moest ik nu weer doen of doorsturen?”
Daarom gebruikt ze sinds een tijdje de spraakgestuurde assistent Siri van haar iPhone. “Telkens iemand heeft gebeld, lees ik voor wat er in het telefoongesprek is afgesproken. Siri stelt op die manier telkens een soort van to-dolijst voor. Pas op, het werkt niet feilloos, maar wel voldoende. Als je maar duidelijk Nederlands praat en goed articuleert. Je went er wel aan. Het is best efficiënt en bovendien handsfree.”
Gebruikt Paulien nog andere apps die niet meteen bekend zijn? “Ja, Google Keep, maar dat zijn dan getypte notities. Die komen meteen in je mobiele account.” Ze benadrukt dat Google ook best een interessante businesstoepassing kan aanbieden. “Wij zijn bij Arvesta gericht op de Google-omgeving. Calls en meetings gebeuren via Google Meet, hun app om in te bellen. Zo’n systeem is wel interessant voor een medewerker die vaak onderweg is.”
(William Visterin) - Bron: App Annie / MARK Magazine
30 maart 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Overal zie je shops verschijnen waar mensen met hun smartphone of andere multimedia-apparaten terecht kunnen voor 'eerste hulp bij ongevallen'.
Voelt elke dag hetzelfde aan op het werk? Goed nieuws! Met een paar simpele tips wordt je werkdag een stuk leuker.
“HR is vandaag een heel interactief en real time gegeven, waar kandidaten, werknemers én bedrijven zich naar moeten schikken”, aldus Joël Stockmans.
De kantoren blijven hun nut houden, maar de digitalisering heeft in de financiële sector voor een razendsnelle evolutie gezorgd.
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
Het bellen in de cloud (VoIP) dringt meer en meer het bedrijfsleven binnen. De volgende jaren wordt nog een sterke groei verwacht. Door die transformatie komt de focus meer op IT te liggen en zijn andere profielen vereist.
Gighouse is een nieuw digitaal matchingplatform waarmee je via een app als freelancer jobs kan liken of disliken. Maar het is niet voor iedereen.
Lijkt je dagelijks leven een aaneenschakeling te zijn van taken die moeten worden afgevinkt? Je bent niet de enige. Gelukkig is je smartphone van onschatbare waarde...
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Lijkt je dagelijks leven een aaneenschakeling te zijn van taken die moeten worden afgevinkt? Je bent niet de enige. Gelukkig is je smartphone van onschatbare waarde...
Overal zie je shops verschijnen waar mensen met hun smartphone of andere multimedia-apparaten terecht kunnen voor 'eerste hulp bij ongevallen'.
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten.
Voelt elke dag hetzelfde aan op het werk? Goed nieuws! Met een paar simpele tips wordt je werkdag een stuk leuker.
Het bellen in de cloud (VoIP) dringt meer en meer het bedrijfsleven binnen. De volgende jaren wordt nog een sterke groei verwacht. Door die transformatie komt de focus meer op IT te liggen en zijn andere profielen vereist.
Gighouse is een nieuw digitaal matchingplatform waarmee je via een app als freelancer jobs kan liken of disliken. Maar het is niet voor iedereen.
Skype for business, Microsoft Teams of Slack zijn al op heel wat werkplekken ingeburgerd. Waarom dus ook WhatsApp niet in dit rijtje opnemen?
“HR is vandaag een heel interactief en real time gegeven, waar kandidaten, werknemers én bedrijven zich naar moeten schikken”, aldus Joël Stockmans.
De kantoren blijven hun nut houden, maar de digitalisering heeft in de financiële sector voor een razendsnelle evolutie gezorgd.