Collega's
Vorige

1 van 574

Volgende
Volgend artikel:

Doe jij ook aan coffee badging?

5 dingen om te vermijden tijdens een moeilijk gesprek

Moeilijk gesprek
Je bent vast al eens in een gelijkaardige situatie beland. Je wilt het met je werkgever hebben over je loon. Of je hebt het gevoel dat die ene collega jou niet respecteert. Je besluit om ‘the talk’ te doen. Hoe houd je je emoties onder controle? Hoe pak je zo’n moeilijk gesprek aan? En vooral, wat kan je beter vermijden? Ontdek hier 5 tips.

1. Leg de schuld niet bij anderen

Emoties zijn oké. Belangrijker is dat je die onder controle houdt. Spreek ook niet uit hoe je je voelt tegenover je collega of werkgever. Als je dat wel doet, geef je hem of haar onbewust de schuld. Het gevolg? Ze voelen zich aangevallen en verdedigen zichzelf meteen.

Zeg dus niet ‘je maakt me kwaad als je me onderbreekt’, maar wel ‘wil je mij laten uitspreken, alsjeblieft?’. Zo maak je je punt veel duidelijker. En vermijd je ruzie.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

2. Twijfel niet aan iemands oprechtheid

Stel dat je collega zich onprofessioneel – en misschien zelfs een tikkeltje onethisch – gedraagt. Houd dat voor jezelf als je het gesprek opent. Doe je dat niet, zet je meteen de negatieve toon en wijk je af van de essentie van het gesprek dat je in de eerste plaats wilde voeren. Iedereen ziet zichzelf graag als beschaafd en zedelijk.

Natuurlijk wil je collega zich verdedigen in deze situatie. Verwoord het anders en professioneler. Zeg dus niet 'je komt elke dag te laat en dat is onprofessioneel’, maar gebruik liever ‘te laat komen doet afbreuk aan je ernst op werkvlak’. Probleem? Opgelost.

Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

3. Dramatiseer niet

Dik je argumenten niet aan, zo verlies je je geloofwaardigheid. Blijf in plaats daarvan net heel eerlijk. Je bekommernissen worden serieuzer genomen en er wordt écht naar je geluisterd. Overdrijf je toch, dan bestaat de kans dat je collega het gewoon keihard ontkent. En dat draait dan uit op een ongewilde discussie.

Een moeilijk gesprek? 3 tips voor meer zelfvertrouwen

4. Geef jezelf niet te snel gelijk

Als je het gesprek opent met de gedachte dat je gelijk hebt, sta je onbewust niet open voor het verhaal van de andere. Vermijd woorden zoals ‘ongetwijfeld’, ‘logischerwijs’ en ‘vanzelfsprekend’. Die impliceren dat je overtuigd bent van je eigen gelijk.

Luister dus naar je gesprekspartner en maak duidelijk dat je hem of haar ook begrijpt. Zo kunnen jullie samen naar een oplossing toewerken!

5. Wees niet onverschillig

Een gesprek met iemand die geen interesse toont, is allesbehalve leuk. Stel daarom vragen en luister actief. Je krijgt zo meer informatie, maar je gesprekspartner voelt zich ook meer gewaardeerd!

Extra: 6 tips om beter te luisteren

(sv/em) - Bron: MT.be

26 december 2022

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook