Werken met de generatie 'Ja-maar-leg-een-keer-uit'
Lui, verwend, egoïstisch: de jeugd van tegenwoordig staat niet bij iedereen hoog aangeschreven. Sociaal pedagoog Bert Smits neemt hun verdediging op zich.
Zo houden oudere werknemers niet van uitjes na het werk en vinden ze dat jongere werknemers te snel e-mail verkiezen boven een persoonlijk gesprek. Jongeren willen dan weer meer vakantiedagen en hechten meer belang aan hun carrière en persoonlijke ontwikkeling.
“We hoorden steeds meer van onze klanten dat de 4 generaties die we vandaag de dag aantreffen op onze werkvloer niet altijd even vlot matchen”, vertelt Astrid De Lathauwer, managing director van Acerta. “Klanten vertelden ons dat de waarden en normen verschillen, de verwachtingen en omgangsvormen ook. In 2014 verwachten we bovendien dat die generatieverschillen op onze arbeidsmarkt nog explicieter naar voor zullen komen, zeker wanneer Generatie Z (geboren vanaf 1993) nog meer zal aantreden.”
Daarom voerde Acerta een onderzoek uit bij 2.000 werknemers om de verschillen en overeenkomsten tussen de generaties in kaart te brengen en beter te begrijpen.
De geboortejaren van de verschillende generaties:
… meer zin in nieuwe projecten en uitdagingen
Hoe jonger de werknemers zijn, hoe meer wijzigingen in de job (jobrotatie), nieuwe projecten en/of nieuwe uitdagingen ze willen.
… meer gericht op persoonlijke ontwikkeling
Generatie Y is het meest gericht op mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling (opleidingen, werken in het buitenland etc.) en groeimogelijkheden (carrière, loopbaan).
… centraler het werk staat
Generatie Y hecht ook het meest belang aan werk in het algemeen (werk staat centraler) en hun carrière.
… liever een job van 9 tot 5
Opvallend is wel dat hier tegenover staat dat generatie Y, in tegenstelling tot de andere twee generaties, minder geneigd is om hiervoor een stuk persoonlijke opofferingen te brengen. Zij hechten het meest belang aan een job van 9 tot 5, met daarbuiten voldoende tijd om andere dingen te kunnen doen.
… groepsgerichter
Generatie Y is het meest groepsgericht. Zij gaan hierbij ook verder dan enkel samenwerken in een team. Voor hen is werken ook een manier om te socialiseren, nieuwe mensen te leren kennen en vrienden te maken.
… meer ze veranderen van werkgever
Het idee lang bij de dezelfde organisatie te blijven, levert het meeste stress op voor generatie Y (25 procent versus 14 procent bij generatie X en 11 procent bij de babyboomers).
… liever ze duidelijke doelstellingen willen
Naarmate men jonger is, wil men graag duidelijkere doelstellingen van de baas.
… meer stress ze krijgen als ze alleen een project moet beheren
Een op de drie jongere zegt stress te hebben als hij een project alleen moet beheren, tegenover 22 procent van generatie X en 22 procent van de babyboomers.
… meer geëngageerd
Babyboomers zijn het meest geëngageerd in hun job en betrokken bij het bedrijf waar ze werken en bij de klant waarvoor ze werken. Dit is lager bij de jongere generaties, generatie Y scoort het laagst. Dit ligt iets anders voor maatschappelijke betrokkenheid. Hier vormt met name generatie X de negatieve uitzondering.
… meer stress bij het gebruik van nieuwe informatietechnologie
Babyboomers ondervinden de meeste stress bij het gebruik van nieuwe informatietechnologie (33 procent, versus 18 procent van generatie X en 16 procent van generatie Y).
… hoe minder stress tegenover hun baas
45 procent van generatie Y heeft stress als ze zich tot hun baas moeten wenden, tegenover slechts 27 procent van de babyboomers en 26 procent van generatie X. Ook ondervindt 45 procent van generatie Y stress wanneer de baas het werk controleert, in tegenstelling tot 29 procent van de babyboomers en 30 procent van generatie X.
… eerlijker
58 procent van babyboomers ergert zich enorm wanneer het bedrijf niet eerlijk is naar de eigen klanten, tegenover slechts 45 procent van generatie X en 43 procent van generatie Y.
… minder interesse in bedrijfswagen
Babyboomers zijn het minst geïnteresseerd in extralegale voordelen zoals een bedrijfswagen een maaktijdcheques. Van hen geeft 60 procent dit graag te willen, in tegenstelling tot 73 procent van generatie X en 77 procent van generatie Y.
“Nu krijgen alle werknemers nog dikwijls dezelfde behandeling. Die uniformiteit zal – en moet – evolueren naar hr-oplossingen op maat van de individuele werknemer, die inspelen op de verschillen in levensstijl en productiviteit”, aldus Astrid De Lathauwer van Acerta.
“De verschillende generaties hebben op dit vlak andere verwachtingen en moeten anders behandeld worden, anders zal hun engagement dalen. De manager van de toekomst zal dus niet enkel naar de winstcijfers moeten kijken, maar ook per generatie een andere hr-strategie moeten opzetten. In plaats van zelf perfect te willen zijn, zal hij zich moeten omringen met getalenteerde en geëngageerde werknemers.”
(mr)
27 december 2013Lui, verwend, egoïstisch: de jeugd van tegenwoordig staat niet bij iedereen hoog aangeschreven. Sociaal pedagoog Bert Smits neemt hun verdediging op zich.
Hoewel generatie Y 'anders' is dan voorgaande generaties, betekent dit niet dat ze minder betrokken is. Enkele verkeerde veronderstellingen rechtgezet.
"Er zijn géén wezenlijke verschillen tussen generatie Y en de babyboomers." Aan het woord: Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie (UGent).
“Ik had gezworen het Y-woord niet te gebruiken”, aldus Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie van de Universiteit Gent. Waarom doet hij het tóch?
Inge is thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “We kunnen ons voor 100 procent op de zorg focussen”
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.
Merk je dat je door de warmte lui en sloom wordt, waardoor alles veel meer tijd in beslag neemt? Hierbij alvast 5 nuttige en verfrissende tips...
Carl is customer proxy bij Liantis. Hij stippelt bij het hr-dienstenbedrijf al zestien jaar een boeiende carrière uit: “Als IT’er heb je hier heel veel mogelijkheden”
Voor mensen zorgen was altijd Chichi’s droomjob. Tijdens haar studies ontdekte ze dat haar zorgzame kant vooral tot zijn recht komt in de thuisverpleging...