Generatie Y: een storm in een glas water?

“Toen ik twintig was en ‘Live forever’ van Oasis zong, dacht ik ook dat de wereld aan mijn voeten lag” (Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie Universiteit Gent en hoofd onderzoeksgroep VIGOR)
“Ik had gezworen het Y-woord niet te gebruiken. Omdat het niet slim is om labels te plaatsen op groepen van mensen om hun gemeenschappelijke kenmerken te vatten”, aldus Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie van de Universiteit Gent en hoofd van de onderzoeksgroep VIGOR. Waarom doet hij het dan tóch?
Frederik Anseel
“Toen ik twintig was en ‘Live forever’ van Oasis zong, dacht ik ook dat de wereld aan mijn voeten lag” (Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie Universiteit Gent en hoofd onderzoeksgroep VIGOR)

”Binnen generaties zijn er meer verschillen te vinden dan tussen generaties. Maar de laatste tijd loopt het shock and awe voor ‘Generatie Y’ de spuigaten uit. Een legertje consultants probeert bedrijfsleiders ervan te overtuigen dat de nieuwe generatie fundamenteel verschilt van de vorige. Een radicaal andere manier van leidinggeven is nodig als we die jongeren willen motiveren en behouden in ons bedrijf. Hun uitgangspunt is dat de periode waarin je opgroeit een cruciale impact heeft op je wereldbeeld. Dit klinkt logisch. Maar men maakt twee denkfouten.”

Fout!

”Een eerste is dat men leeftijd verwart met generatie. Ik vroeg anekdotisch aan enkele twintigers wat hen nu eigenlijk onderscheidt. ‘We willen meer en liefst nog allemaal tegelijk. We hebben weinig geduld.’ Is dit echt een verschil tussen generaties of is deze stürm und drang gewoon eigen aan twintig-zijn? Toen ik twintig was en ‘Live forever’ van Oasis zong, dacht ik ook dat de wereld aan mijn voeten lag.”

”Een tweede denkfout is dat men de impact van maatschappelijke omwentelingen op de jonge generatie overschat en op de oude generatie onderschat. Oudere generaties hebben ook hun levensstijl aangepast aan de digitale revolutie. Ik zie gepensioneerde babyboomers vlot meegaan in sociale media. En elke zaterdagmorgen kan ik aan de kassa van Delhaize vaststellen dat ze ook verdomd weinig geduld hebben. Gemeenschappelijke gebeurtenissen - Twin Towers! Internet! - hebben een grote impact, maar ze zorgen er ook voor dat we over leeftijden en generaties heen in dezelfde richting evolueren.”

Te vroeg

”Er is een goede manier om het probleem op te lossen. Je vergelijkt een nieuwe generatie met een vorige op hetzelfde moment in hun leven. Je stelt een groep twintigers in 1990 exact dezelfde vragen als een gelijkaardige groep twintigers in 2000 en 2010. Tot nu toe vond ik twee Amerikaanse studies die zo de werkhouding onderzochten.”

”Ontspanning en vrije tijd blijken iets belangrijker voor de nieuwe generatie, en werk staat minder centraal in hun leven. Generatie Y vindt extrinsieke aspecten van het werk (status, geld) belangrijker dan de babyboomers. En in tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, is Generatie Y minder altruïstisch dan de vorige generaties. Op sociale werkwaarden (vrienden maken) en intrinsieke werkwaarden (een interessante, betekenisvolle job) scoren ze ook lager dan de babyboomers. Het is wachten op gelijkaardig onderzoek in Europa. Maar het is in ieder geval nog te vroeg om uw organisatie om te gooien om die Y'ers het naar hun zin te maken.”

(fa) 

15 juni 2012
Anderen bekeken ook