Vrouwen moeten meer durven

vrouwen moeten meer durven

Slechts een derde van alle ondernemers is vrouw. Omdat vrouwen met zin voor initiatief duidelijk nood hebben aan rolmodellen, besloot Mieke Vandromme van vzw markant om tien markante vrouwelijke bedrijfsleiders te portretteren in een boek.

Vrouwen zijn niet meteen geneigd om een eigen zaak te beginnen omdat ze daartoe te weinig gestimuleerd worden door hun omgeving. De omkadering zou ook beter kunnen. Zo worden ambitieuze vrouwen onder meer gehinderd door het uitblijven van goede kinderopvangregelingen. Maar er is méér aan de hand, vindt Mieke Vandromme, voorzitter van vzw markant, een organisatie voor ondernemende vrouwen.

“Ik zie ook een gebrek aan durf bij vrouwen. Vrouwelijke starters twijfelen heel lang, terwijl de mannen er gewoon voor gaan. Daarom vind ik het belangrijk om met het boek Essence Van 10 Ondernemende Vrouwen te tonen dat succesvolle vrouwen ook klein zijn begonnen. Het zijn vrouwen waar iedereen zich in kan herkennen. Als het hen lukt, waarom zou je het dan zelf ook niet proberen?”

Betere teamspelers

Opvallend is dat vele in het boek geportretteerde vrouwen het personeelsbeleid het moeilijkste facet aan hun job vinden. “Een goed personeelsbeleid voeren, is ook niet simpel”, geeft Mieke Vandromme grif toe. “Toch geloof ik dat vrouwen er beter mee kunnen omgaan dan mannen. Ze slagen erin hun mensen langer aan boord te houden omdat ze betere teamspelers zijn. Ik durf te voorspellen dat tegen pakweg 2040 de helft van de bedrijven geleid zal worden door teams, die aangestuurd worden door vrouwen. Door hun grotere emotionele intelligentie vangen vrouwen sneller signalen van het personeel op. Vaak omringen ze zich ook met mensen die andere kwaliteiten hebben dan zijzelf.”

De markant-voorzitter wil nooit meer horen dat vrouwen niet kunnen netwerken. Toen de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens dit enkele jaren geleden suggereerde, betekende dit voor markant het startschot om Artemis Antwerpen op te richten, een netwerk voor vrouwen die aan hun loopbaan werken. Op de koop toe hielden markant en Unizo vorig jaar Mabizz boven de doopvont, hét ondernemersnetwerk voor vrouwen. “We willen bewijzen dat vrouwen wel degelijk kunnen netwerken, alleen doen we het te weinig en hebben we er niet altijd de juiste skills voor. Met een goede ingesteldheid moeten we ook op dit vlak meer durven.”

Kiem in kindertijd

In haar boek peilde Mieke Vandromme naar de drijfveren van de tien zakenvrouwen. Die motivatie bleek heel divers. De ene (Ingeborg Symons van Multigas) nam een zaak over van haar moeder en wilde bewijzen dat ze het even goed kon. De andere (Sylvia Roels van Winlock) was drie maanden zwanger toen haar man, met wie ze een zaak begon, verongelukte. Voor hun kind én voor haar overleden echtgenoot wilde ze toch doorzetten. “Eén rode draad zie ik: geen enkele vrouw doet het omwille van financiële motieven. Vaak werd de kiem voor het ondernemerschap al in de kindertijd gelegd.”

(pvd) 

Meer info over Zelfstandigen en bijberoep , Persoonlijke ontwikkeling

22/06/2010