Nieuwe job zorgt vaak voor teleurstelling

verveelde zakenvrouw

Een nieuwe baan gaat gepaard met een aantal verwachtingen die klaarblijkelijk niet altijd worden ingelost. Zes op de tien werknemers zijn zelfs teleurgesteld in minstens één aspect van hun nieuwe job.

Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlandse HR-adviesbureau Workwonders bij 505 werknemers die het afgelopen jaar van baan veranderden. Bij teleurstelling wordt gemiddeld aan vier verwachtingen niet voldaan.

Demotivatie & dalende prestaties

Bij een op de vier nieuwe medewerkers (26 procent) blijken voornamelijk de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegen te vallen. Een op de drie personen waarbij de job tegenvalt, vertelt dit tegen niemand. Hun ontevredenheid leidt tot demotivatie, een daling van prestaties en mogelijk zelfs tot ongewenst voortijdig vertrek. Voor een goede start is ondersteuning in de eerste 90 dagen dan ook ontzettend cruciaal.

Ardiënne Verhoeven, onboardingspecialist bij Workwonders: “Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Dat kan alleen wanneer die kansen er ook echt zijn. Dan blijven mensen die je net hebt aangenomen én cruciaal zijn voor je organisatie enthousiast.”

(nm) – Bron: Workwonders.nl 

Meer info over Eerste werkdag

14/03/2014