Een nieuwe job? Deze dingen mag je NOOIT doen!
Uiteraard ben je extra voorzichtig op je eerste werkdag om zeker geen blunders te maken. Welke zaken vermijd je bijgevolg best als je pas begint?
Deze 7 tips kunnen daarbij helpen.
Sollicitanten die binnen de minuut, het uur of zelfs binnen de 8 uur reageren na het openstellen van een vacature maken zelden een goede indruk. Rekruteerders zullen zich dan vragen stellen. Want de meest geëngageerde sollicitanten zoeken extra info op over het bedrijf en de sector, en nemen de vacature gedetailleerd door om zo een op maat gemaakte motivatiebrief en cv te kunnen afleveren. Dit is niet gefikst op een uur, en voor degene die werken zelfs niet binnen de 8 uur. De beste sollicitaties komen binnen 2 à 3 dagen na het lanceren van de vacature.
Een sollicitant die oprecht geïnteresseerd is in de job, zal een goed opgebouwde, op maat gemaakte motivatiebrief sturen. Je bouwt die best zo op, zodat je vaardigheden die je in the picture zet overeenkomen met de belangrijkste eisen in de jobadvertentie. Bij elke sollicitatie dezelfde motivatiebrief versturen, is echt not done. Een geroutineerde rekruteerder merkt dit direct.
Je moet de tijd nemen om echt iets op te zoeken over het bedrijf waarvoor je solliciteert. Vooral voor jezelf. Want hoe kan je anders weten of de organisatie bij je past? Maar zeker ook om een grotere kans te maken om de selectieprocedure te overleven. Praat in je motivatiebrief over de kernwaarden van het bedrijf en over de bedrijfscultuur, en haal deze aan als de reden van je sollicitatie.
Neen, zet ook de hr-directeur of de baas van de afdeling waarvoor je solliciteert in cc. Dikwijls zijn de namen en het mailadres van het management makkelijk te vinden op het internet. Personaliseer je aanspreking in je mail en motivatiebrief. Zo maak je een verschil met degene die in het wilde weg reageren op tientallen vacatures.
Misschien ken je iemand in het bedrijf waar je solliciteert, of kan je via via aan een naam geraken die je kan vermelden in je motivatiebrief of e-mail. Zo spring je uit de band en val je meer op. Vraag op voorhand best wel even aan die persoon of het oké is dat je dit doet, zodat die niet uit de lucht valt als hij hierover aangesproken wordt door de rekruteerders.
Stalken is overdreven natuurlijk. Maar er is niets mis met de rekruteerder, hr-manager of je toekomstige baas toe te voegen op LinkedIn. Integendeel, zo kom je gemotiveerd over. Je kan hen ook beginnen volgen op Twitter, of hen interessante artikels doorsturen. Let er wel op dat het dan ook echt nuttige info is dat hen echt iets bijbrengt.
Daarvoor moet je natuurlijk een beetje geluk hebben. Maar als je regelmatig naar een seminarie, congres of netwerkevent gaat, kan het gebeuren dat je iemand hebt ontmoet die werkt in het bedrijf of de afdeling waarvoor je solliciteert. Speel dit dan zeker uit, en vermeld het in je mail en motivatiebrief. Het betekent dat je het bedrijf en de sector kent, en dat is een serieus pluspunt.
(mr)
2 april 2013Deze 7 tips kunnen daarbij helpen.
Sollicitanten die binnen de minuut, het uur of zelfs binnen de 8 uur reageren na het openstellen van een vacature maken zelden een goede indruk. Rekruteerders zullen zich dan vragen stellen. Want de meest geëngageerde sollicitanten zoeken extra info op over het bedrijf en de sector, en nemen de vacature gedetailleerd door om zo een op maat gemaakte motivatiebrief en cv te kunnen afleveren. Dit is niet gefikst op een uur, en voor degene die werken zelfs niet binnen de 8 uur. De beste sollicitaties komen binnen 2 à 3 dagen na het lanceren van de vacature.
Een sollicitant die oprecht geïnteresseerd is in de job, zal een goed opgebouwde, op maat gemaakte motivatiebrief sturen. Je bouwt die best zo op, zodat je vaardigheden die je in the picture zet overeenkomen met de belangrijkste eisen in de jobadvertentie. Bij elke sollicitatie dezelfde motivatiebrief versturen, is echt not done. Een geroutineerde rekruteerder merkt dit direct.
Je moet de tijd nemen om echt iets op te zoeken over het bedrijf waarvoor je solliciteert. Vooral voor jezelf. Want hoe kan je anders weten of de organisatie bij je past? Maar zeker ook om een grotere kans te maken om de selectieprocedure te overleven. Praat in je motivatiebrief over de kernwaarden van het bedrijf en over de bedrijfscultuur, en haal deze aan als de reden van je sollicitatie.
Neen, zet ook de hr-directeur of de baas van de afdeling waarvoor je solliciteert in cc. Dikwijls zijn de namen en het mailadres van het management makkelijk te vinden op het internet. Personaliseer je aanspreking in je mail en motivatiebrief. Zo maak je een verschil met degene die in het wilde weg reageren op tientallen vacatures.
Misschien ken je iemand in het bedrijf waar je solliciteert, of kan je via via aan een naam geraken die je kan vermelden in je motivatiebrief of e-mail. Zo spring je uit de band en val je meer op. Vraag op voorhand best wel even aan die persoon of het oké is dat je dit doet, zodat die niet uit de lucht valt als hij hierover aangesproken wordt door de rekruteerders.
Stalken is overdreven natuurlijk. Maar er is niets mis met de rekruteerder, hr-manager of je toekomstige baas toe te voegen op LinkedIn. Integendeel, zo kom je gemotiveerd over. Je kan hen ook beginnen volgen op Twitter, of hen interessante artikels doorsturen. Let er wel op dat het dan ook echt nuttige info is dat hen echt iets bijbrengt.
Daarvoor moet je natuurlijk een beetje geluk hebben. Maar als je regelmatig naar een seminarie, congres of netwerkevent gaat, kan het gebeuren dat je iemand hebt ontmoet die werkt in het bedrijf of de afdeling waarvoor je solliciteert. Speel dit dan zeker uit, en vermeld het in je mail en motivatiebrief. Het betekent dat je het bedrijf en de sector kent, en dat is een serieus pluspunt.
(mr)
2 april 2013Uiteraard ben je extra voorzichtig op je eerste werkdag om zeker geen blunders te maken. Welke zaken vermijd je bijgevolg best als je pas begint?
Al een nieuwe job? Heb je dan nog recht op sollicitatieverlof? Het antwoord op de vraag is niet duidelijk.
Je gaat elke dag naar je werk. Je bent blij dat je werk hebt. En toch knaagt er iets. Herken je volgende zaken? Dan is het tijd voor een nieuwe uitdaging!
Het is goed om een jobaanbod niet direct te aanvaarden, en eerst een paar vragen te stellen zodat je geen kat in een zak koopt. Waarom? Hierom ...
Wie een job in IT ambieert, denkt misschien niet meteen aan het hoger onderwijs als mogelijke werkgever. Onterecht, vinden Leendert Blondeel en Inge Lamote van HOGENT.
Europese steden hebben over het algemeen de beste scores als het gaat om de werk-privébalans. Dubai maakt niet zo’n goede beurt.
Ook techniekers hebben een curriculum vitae. Maar in zo’n cv benadrukken zij dan best hun technische skills en gevolgde opleidingen. Enkele tips.
In minder dan een seconde tijd kan een hacker een wachtwoord van zeven tekens kraken. Met ‘1234567’, 'password’ en ‘1111111’ maak je dus geen schijn van kans...
Het is goed om een jobaanbod niet direct te aanvaarden, en eerst een paar vragen te stellen zodat je geen kat in een zak koopt. Waarom? Hierom ...
Al een nieuwe job? Heb je dan nog recht op sollicitatieverlof? Het antwoord op de vraag is niet duidelijk.
Uiteraard ben je extra voorzichtig op je eerste werkdag om zeker geen blunders te maken. Welke zaken vermijd je bijgevolg best als je pas begint?
Je gaat elke dag naar je werk. Je bent blij dat je werk hebt. En toch knaagt er iets. Herken je volgende zaken? Dan is het tijd voor een nieuwe uitdaging!
Niets zo stresserend als je cv mailen naar een potentiële werkgever. En dan zie je plots een schrijffout. Pas je dat aan en stuur je het opnieuw? Of beter niet?
Om een antwoord te bieden aan de coronapandemie tracht zakenstad Dubai nu buitenlandse telewerkers aan te trekken. Al zit er een addertje onder het gras.
Heb je een overload aan workload en geen tijd om je werk te verwerken? Dan is het hoog tijd om eens op de pauzeknop te drukken. Met deze tips kom je tot rust!
Dienstencheques zijn een populair en voordelig betaalmiddel. Maar wat zijn het precies en hoeveel kosten ze? Wij zetten de belangrijkste zaken op een rij.
Het ‘Nieuwe Werken’ is hip tegenwoordig. Maar wat is dat nu eigenlijk, ‘Nieuw Werken’? Jobat zocht het voor je uit en geeft meteen 3 anti-valkuil-tips!