10 bewijzen dat een bureaujob je lichaam ruïneert
Naast de stress waar sommige kantoorwerkers mee te kampen krijgen, blijken er nog talrijke andere kwalen hand in hand te gaan met de typische bureaujob.
Sinds de komst van de 'open kantoren' werken steeds meer medewerkers samen in één ruimte. Sommige bedrijven gaan hierbij nog een stapje verder en zetten om de paar maanden andere collega's naast elkaar, in een poging meer te halen uit hun werknemers.
Voorstanders spreken over een verhoogde productiviteit en samenwerking en beweren zelfs dat zulke experimenten kosten kunnen reduceren en de nettowinst een boost kunnen geven. Bedrijven moeten bijgevolg goed nadenken over waar ze welke medewerkers precies zullen zetten, aldus experts in kantoorinrichting en werkplekpsychologie.
'Werknemers groeperen per afdeling kan de focus en efficiëntie opdrijven', zegt Christian Catalini, assistent-professor aan de MIT Sloan School of Management (Massachusetts). 'Groepen door elkaar mengen leidt echter vaker tot innovatie.'
Catalini bestudeerde een aantal wetenschappers van een academische campus in Parijs die wegens een asbestprobleem noodgedwongen bij elkaar moesten zitten. Wat bleek? Wanneer onderzoekers van verschillende departementen samen werden gezet, leidde dit tot een aantal slechte ideeën, maar vooral tot veel meer doorbraken.
Nog een voorbeeld is dat van MODCo Media, een reclamebureau gevestigd in New York. Dit bedrijf testte het afgelopen jaar drie verschillende opstellingen uit. Gedurende een half jaar plaatste MODCo zijn accountants en media-inkopers samen, zodat ze van elkaar indirect zouden kunnen leren.
Het experiment eindigde in een besparing van 'een paar honderdduizend dollar per jaar', aldus ceo Erik Dochtermann. Ook ontstonden nieuwe innovatieve producten en verliep de opleiding van nieuwe medewerkers makkelijker. De test draaide echter wel slecht uit voor de accountants. Aangezien de media-inkopers na een tijdje de financiële kant van het bedrijf volledig hadden doorgrond, bleek een volledige boekhoudafdeling niet meer nodig. Gevolg? De media-inkopers doen nu ook de boekhouding en de chief financial officer controleert hun werk.
Continu veranderen van plaats kent echter ook een aantal nadelen. Sigal Barsade, een management professor aan de University of Pennsylvania's Wharton School, meent dat werknemers die steeds van bureau veranderen het gevoel kunnen krijgen dat ze weinig controle hebben over hun omgeving.
Daarnaast kan het in een groot bedrijf gebeuren dat een 'stoelendans' ervoor zorgt dat niemand zich nog kan herinneren waar bepaalde collega's precies zitten. Een doordachte aanpak is bijgevolg uiterst noodzakelijk.
Tot slot tonen verschillende studies aan dat de temperamenten van werknemers besmettelijk zijn. Meer concreet: werknemers nemen vaak de emoties van hun collega's over. En dat mag bij een 'stoelendans' niet over het hoofd worden gezien. De vier emotionele toestanden die je kan spotten op het werk?
"Mensen nemen emoties van elkaar over zoals een virus", aldus Sigal Barsade. Volgens haar werken mensen met dezelfde emotionele temperamenten het best samen. Doch, een manager die een gestreste werknemer wil opfleuren, laat deze medewerker het best omringen met vrolijke en energieke mensen.
(nm) – Bron: Online.wsj.com
29 augustus 2017Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Naast de stress waar sommige kantoorwerkers mee te kampen krijgen, blijken er nog talrijke andere kwalen hand in hand te gaan met de typische bureaujob.
Studies hebben reeds de vele negatieve effecten van langdurig neerzitten aangetoond, terwijl rechtstaand werken heel wat voordelen met zich meebrengt.
Wie ’s middags niet even opstaat om de benen te strekken, maakt dubbel zoveel kans op een diepe veneuze trombose(DVT) dan een collega die wél gaat lunchen.
Ik zou graag met een collega van functie wisselen. Kunnen we dat voorstellen?
Maar nipt op tijd op het werk komen, oogt niet professioneel. Misschien toch eens overwegen om wat eerder op het werk te verschijnen? We zetten 7 voordelen op een rijtje.
De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.
63% van de medewerkers in ons land kampt met overgewicht. 4 op 10 doen zelden of nooit fysieke activiteiten...
AI-assistenten zijn een interessante manier om je productiviteit op het werk te verhogen.