Ben jij een doorgroeier?

Lien Byttebier
“Het kwart van onze medewerkers dat jaarlijks doorgroeit, doet dat ofwel verticaal ofwel horizontaal.” (Lien Byttebier, HR-manager van Accent Jobs)

Om je carrière een duwtje in de rug te geven, ga je het best aan de slag bij een andere werkgever, zo klinkt het weleens. Onterecht, blijkt vaak. “Bij ons groeit een kwart van de medewerkers elk jaar door”, vertelt HR-manager Lien Byttebier van Accent Jobs. Maar hoe werkt dat daar in de praktijk?

Accent Jobs is een uitzendselectiekantoor. Dat betekent dat veel jobs zich situeren rond de functie van consultant (de werving en contacten met uitzendkrachten) en anderzijds die van accountmanager (het beheer van een kantoor en contacten met klanten). Maar in die functies zit veel beweging. “De 25 procent van onze medewerkers die jaarlijks doorgroeit, doet dat ofwel verticaal ofwel horizontaal”, stelt Lien Byttebier.

Horizontaal en verticaal

Horizontaal is dan het typische traject: van accountmanager naar senior accountmanager, en verder naar officemanager (die bijvoorbeeld een groot kantoor met drie à vier mensen binnendienst beheert). Consultants gaan naar senior, expert en executive consultant anderzijds. Maar daar stopt de groei niet. medewerkers evolueren verder in sales naar senior officemanager of naar sales development-manager, waar naast verkoop ook meer het coaching-aspect primeert. Daarboven zijn er ook nog area sales-managers.

Het traject lijkt lineair, maar is dat niet. “Sommige medewerkers slaan enkele stappen over”, vertelt Byttebier. “Bovendien zijn er ook nog andere functies binnen Accent Jobs, zoals de sales coach of de interne recruiter, die interne sales-profielen rekruteert”, stelt ze. “Accent Jobs is een vrij sales gedreven organisatie. Alles wat we doen, staat in functie van onze klant.”

Eerst intern kijken

Voor al deze functies kijkt het bedrijf in eerste instantie intern. “Hiervoor organiseren we interne vacatures. In principe kan iedereen van onze organisatie kandidaat zijn. Wij kijken hiervoor niet naar de meest logische functies”, aldus Byttebier.”

Soms doet het bedrijf ook aan jobcrafting, waarbij medewerkers hun job meer naar hun hand kunnen zetten of ze mee een functie creëren die nog niet bestond. “Zo is hieruit onlangs het profiel van een zogenaamde flying accountmanager ontstaan, die van kantoor naar kantoor gaat, om bijvoorbeeld het tijdelijk wegvallen van een accountmanager op te vangen of als iemand in zwangerschapsverlof is. We creëren dus zeker ook jobs vanuit de medewerker.”

Lees verder:

Hoe evalueren? 

In samenwerking met MARK Magazine
(wv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Hoeveel ben ik waard? , Meer/minder verdienen , Evaluatie , Ontslag nemen , Persoonlijke ontwikkeling

28/10/2016

Toch op zoek naar een nieuwe werkgever? Schrijf je dan in voor de Jobat Express nieuwsbrief en ontvang jobs op maat rechtstreeks in je mailbox.

Je kan je steeds eenvoudig uitschrijven voor deze jobmails.