Het loon van...
Vorige

1 van 831

Volgende

Hoeveel verdienen piloten?

piloten
Drukke tijden voor piloten: aan hen om iedereen zo vlot mogelijk op zijn vakantiebestemming te krijgen. Een job met veel verantwoordelijkheid en dus een hoog loon? Of is de realiteit toch anders? We nemen het salaris van piloten bij verschillende luchtvaartmaatschappijen onder de loep.

Er heerst al lange tijd commotie over het loon van piloten. Door besparingen werden zowel bij KLM als Brussels Airlines piloten verplicht een deel (tussen 4% en 20%!) van hun loon in te leveren. Of om te ruilen/optimaliseren volgens een cafetariaplan, zoals ook al eens gebeurt in de bankensector.

Copiloot begint met 3.000 euro netto

Vandaag verdient een piloot in België gemiddeld zo’n 4.000 tot 6.000 euro netto. Voor een ervaren commandant kan dat oplopen tot meer dan 7.000 euro. Beginnende copiloten krijgen min of meer 3.000 euro. Bovendien moeten piloten zelf investeren in hun opleiding. De kostprijs van die opleiding voor lijnpiloot bedraagt makkelijk 100.000 euro.

Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen!

Forse besparingen

In vergelijking met andere maatschappijen verdienen de piloten bij Brussels Airlines duidelijk minder. Bij British Airways ligt het loon tussen 7.000 en 12.000 euro. Bij KLM verdienen ze tussen de 8.000 en 12.500 euro. En piloten uit Azië, China of Turkije verdienen zelfs het dubbel. Goed om weten: het loon van een piloot is direct gelinkt aan de grootte van het type toestel dat hij/zij bestuurt. KLM heeft grotere vliegtuigen dan Brussels Airlines, dus dat verklaart al iets...

Getuigenis: Het loon van een Vlaamse copiloot in het Midden-Oosten

Ook bij Ryanair verdienen piloten meer dan bij Brussels Airlines. Het gaat over een verschil van een paar honderden euro’s. Bij Ryanair begin je wel aan een lager loon, maar je klimt er makkelijker én sneller op naar een hoger salaris. Aan de andere kant krijgen medewerkers en piloten van Brussels Airlines premies en bonussen, inclusief een winstdeling. Bovendien moeten ze - in tegenstelling tot bij Ryanair - hun eigen uniform niet zelf betalen.

Nog opvallend: waar luchtvaartmaatschappijen eerst samenwerkten met zelfstandigen, werkt het grootste deel van de piloten vandaag in loondienst. Om besparingsredenen werden de contracten met zelfstandigen niet verlengd.

Maximum 900 uren vliegen per jaar

Een piloot mag reglementair maximum 900 uur vliegen per jaar, maar dat wil niets zeggen. Want een piloot doet meer dan vliegen alleen. Minstens anderhalf uur voor vertrek begint hij aan de voorbereiding van de vlucht. Hij neemt de vluchtplannen door, bekijkt de route en de weersvoorspellingen. Op basis daarvan maakt hij berekeningen, onder andere voor de snelheid bij take-off en de nodige brandstofhoeveelheid.

Neem nu dat het mistig is boven Stockholm. Als hij niet onmiddellijk kan landen is er extra brandstof nodig. Na de landing moet hij zijn vlucht analyseren en daarvan een rapport opstellen.

Check: Alles wat je moet weten over de job van een piloot

Elk half jaar een examen

Om het half jaar moeten piloten een examen afleggen om hun vlieglicentie te behouden. Er zijn examenvluchten aan boord in aanwezigheid van een instructeur en er zijn testen op de simulator. Bovendien worden de gegevens van alle vluchten doorgestuurd naar de centrale diensten. De data zijn weliswaar versleuteld, maar als de monitoring abnormaliteiten vertoont, vervalt de anonimiteit van de piloot. Naast de technische proeven zijn er ook nog de halfjaarlijkse medische testen.

Mocht een piloot onverhoopt om medische reden worden afgekeurd, bijvoorbeeld omdat zijn zicht vermindert of omdat hij twee vingers verliest bij een ongeval, dan treedt de loss of license-verzekering in werking. Die zorgt ervoor dat het loon van de betreffende piloot wordt doorgestort. De polis is erg kostelijk, maar wordt betaald door de luchtvaartmaatschappij.

Lees ook: Hoe word je in België piloot?

(em) - Bron cijfers: HLN

20 juli 2022
Aanbevolen jobs

Hoeveel verdienen piloten?

piloten
Drukke tijden voor piloten: aan hen om iedereen zo vlot mogelijk op zijn vakantiebestemming te krijgen. Een job met veel verantwoordelijkheid en dus een hoog loon? Of is de realiteit toch anders? We nemen het salaris van piloten bij verschillende luchtvaartmaatschappijen onder de loep.

Er heerst al lange tijd commotie over het loon van piloten. Door besparingen werden zowel bij KLM als Brussels Airlines piloten verplicht een deel (tussen 4% en 20%!) van hun loon in te leveren. Of om te ruilen/optimaliseren volgens een cafetariaplan, zoals ook al eens gebeurt in de bankensector.

Copiloot begint met 3.000 euro netto

Vandaag verdient een piloot in België gemiddeld zo’n 4.000 tot 6.000 euro netto. Voor een ervaren commandant kan dat oplopen tot meer dan 7.000 euro. Beginnende copiloten krijgen min of meer 3.000 euro. Bovendien moeten piloten zelf investeren in hun opleiding. De kostprijs van die opleiding voor lijnpiloot bedraagt makkelijk 100.000 euro.

Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen!

Forse besparingen

In vergelijking met andere maatschappijen verdienen de piloten bij Brussels Airlines duidelijk minder. Bij British Airways ligt het loon tussen 7.000 en 12.000 euro. Bij KLM verdienen ze tussen de 8.000 en 12.500 euro. En piloten uit Azië, China of Turkije verdienen zelfs het dubbel. Goed om weten: het loon van een piloot is direct gelinkt aan de grootte van het type toestel dat hij/zij bestuurt. KLM heeft grotere vliegtuigen dan Brussels Airlines, dus dat verklaart al iets...

Getuigenis: Het loon van een Vlaamse copiloot in het Midden-Oosten

Ook bij Ryanair verdienen piloten meer dan bij Brussels Airlines. Het gaat over een verschil van een paar honderden euro’s. Bij Ryanair begin je wel aan een lager loon, maar je klimt er makkelijker én sneller op naar een hoger salaris. Aan de andere kant krijgen medewerkers en piloten van Brussels Airlines premies en bonussen, inclusief een winstdeling. Bovendien moeten ze - in tegenstelling tot bij Ryanair - hun eigen uniform niet zelf betalen.

Nog opvallend: waar luchtvaartmaatschappijen eerst samenwerkten met zelfstandigen, werkt het grootste deel van de piloten vandaag in loondienst. Om besparingsredenen werden de contracten met zelfstandigen niet verlengd.

Maximum 900 uren vliegen per jaar

Een piloot mag reglementair maximum 900 uur vliegen per jaar, maar dat wil niets zeggen. Want een piloot doet meer dan vliegen alleen. Minstens anderhalf uur voor vertrek begint hij aan de voorbereiding van de vlucht. Hij neemt de vluchtplannen door, bekijkt de route en de weersvoorspellingen. Op basis daarvan maakt hij berekeningen, onder andere voor de snelheid bij take-off en de nodige brandstofhoeveelheid.

Neem nu dat het mistig is boven Stockholm. Als hij niet onmiddellijk kan landen is er extra brandstof nodig. Na de landing moet hij zijn vlucht analyseren en daarvan een rapport opstellen.

Check: Alles wat je moet weten over de job van een piloot

Elk half jaar een examen

Om het half jaar moeten piloten een examen afleggen om hun vlieglicentie te behouden. Er zijn examenvluchten aan boord in aanwezigheid van een instructeur en er zijn testen op de simulator. Bovendien worden de gegevens van alle vluchten doorgestuurd naar de centrale diensten. De data zijn weliswaar versleuteld, maar als de monitoring abnormaliteiten vertoont, vervalt de anonimiteit van de piloot. Naast de technische proeven zijn er ook nog de halfjaarlijkse medische testen.

Mocht een piloot onverhoopt om medische reden worden afgekeurd, bijvoorbeeld omdat zijn zicht vermindert of omdat hij twee vingers verliest bij een ongeval, dan treedt de loss of license-verzekering in werking. Die zorgt ervoor dat het loon van de betreffende piloot wordt doorgestort. De polis is erg kostelijk, maar wordt betaald door de luchtvaartmaatschappij.

Lees ook: Hoe word je in België piloot?

(em) - Bron cijfers: HLN

20 juli 2022
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook
Anderen bekeken ook