Manager verliest volledige weekdag aan conflicten op de werkvloer

Volgens een recent onderzoek van Accountemps spenderen managers gemiddeld 18 procent van hun tijd aan het oplossen van conflicten tussen werknemers. Dat zijn omgerekend meer dan zeven uren per week of negen weken per jaar.

29 maart 2011

Delen

Het onderzoek – uitgevoerd door een onafhankelijk studiebureau in opdracht van Accountemps – is gebaseerd op telefonische gesprekken met ruim 1000 senior managers van bedrijven met meer dan twintig werknemers.

Diepergelegen problemen

“Personeelsmanagement behoort uiteraard tot de vaste taken van leidinggevenden, maar vandaag is het zo dat er eigenlijk te veel tijd verloren gaat aan het behandelen en oplossen van ruzies op de werkvloer”, zegt Max Messmer, voorzitter van Accountemps. “Vaak gaat dat ten koste van zakelijke prioriteiten.”

Volgens Messner wijzen spanningen onder collega’s vaak op dieperliggende problemen. “Op een onderbemande dienst zal er sneller wrevel ontstaan, omdat de werknemers met veel stress te kampen krijgen. Ook binnen een al te competitieve werkomgeving kunnen conflicten gemakkelijker ontstaan.”

Harmonie op de werkvloer

Conflicten op de werkvloer kunnen niet volledig weggetoverd worden, maar Messmer is er wel van overtuigd dat managers maatregelen kunnen nemen die de harmonie op de werkvloer bevorderen. Door teambuilding te ondersteunen, rolmodellen te belonen en indien nodig tijdig in te grijpen, kunnen al veel problemen vermeden worden.

(mo)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.