Collega's
Vorige

1 van 575

Volgende
Volgend artikel:

Samen met je collega's sporten: ja of neen?

Hoe omgaan met ruzie op kantoor?

Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoïa. “En uiteindelijk willen we alleen maar een beetje respect”, zegt stressconsulente Nicole Vandeweghe.
#

Te veel werk en te veel stress. Dat zijn volgens Nicole Vandeweghe de vaakst voorkomende oorzaken van ruzies op het werk. “Vooral sterke persoonlijkheden en medewerkers met uiteenlopende overtuigingen gaan met elkaar in de clinch. Daarom niet meteen fysiek.”

De meeste kantoorruzies ‘beperken’ zich tot gescheld. “Verbaal geweld komt het meest voor”, zegt Vandeweghe. “Helaas beseffen die collega’s niet hoe kwetsend dat kan zijn. Vaak zit geruzie ook in de cultuur van een bedrijf ingebakken. Wie ervan uitgaat dat een bepaalde collega zo of zo is, past zijn gedrag daarop aan. Zo ontstaat er een paranoïde sfeer die elke samenwerking onmogelijk maakt.”

Rol van het management

Wat Vandeweghe nog het meest verbaasd, is niet de volharding waarmee werknemers anderen pesten – ‘ik heb al gezien dat collega’s maandenlang genegeerd werden’ – maar wel dat werknemers zo’n situatie willen blijven werken, meestal omdat ze het geld nodig hebben. Toch is voorzichtigheid geboden. “Langdurige spanningen en stress kunnen tot gezondheidsproblemen leiden. Op tijd afstand nemen en de emoties laten afkoelen, is dan nodig om de spanning te verminderen”, adviseert Vandeweghe.

Daarna bespreek je de spanning openlijk met je collega’s. Het management speelt daarin een belangrijke rol. Toch weet niet elke bedrijfsleider hoe daarover met zijn personeel te communiceren. “De leidinggevende moet de tijd nemen om te luisteren naar wat er leeft op de werkvloer. Hij moet niet alleen luisteren naar wie actief meewerkt, maar ook nagaan waarom anderen dwarsliggen”, meent Vandeweghe.

Territoriumtraining

In de territoriumtraining formuleren collega’s beheerst hun grenzen. “Het slachtoffer van pesterijen is vaak zo emotioneel verhit dat hij er zelf niet aan denkt om te zeggen waar zijn grens ligt.”

Maar de basisvereiste om de sfeer op kantoor positief te houden, is een grote dosis empathie. “Actief luisteren en je inleven in anderen is essentieel. En vergeet niet, mensen werken niet alleen om geld te verdienen. Men wil zeker ook gerespecteerd worden.”

(ab)        

26 januari 2010
Anderen bekeken ook