Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Hoe maak jij je onvervangbaar in het AI-tijdperk?

Impact maken met je job

BNPParibas-Jolien-Werkgeluk
Jolien Van Campe is relationship manager bij BNP Paribas Fortis.
Saai, formeel of afstandelijk? Think again. Een job bij de bank is een job waarin je het verschil maakt, zo drukken Simon en Jolien van BNP Paribas Fortis ons op het hart.

1. Jolien: vertrouwenspersoon en duurzaamheidscoach tegelijk

Jolien Van Campe (31) is relationship manager bij BNP Paribas Fortis. Met haar job maakt ze impact op mens, bedrijf én natuur.

“De vertrouwenspersoon tussen een bank en de klant”, zo omschrijft Jolien haar job als relationship manager. Ze doet dat vanuit een van de businesscentra van BNP Paribas Fortis in Vlaams-Brabant. “Mijn klanten zijn actief in diverse sectoren, en dat maakt het erg boeiend. Inhoudelijk is mijn dienstverlening vanuit de bank erg breed. Klanten hebben ook specifieke behoeftes waarop we met een oplossing op maat kunnen inspelen”, vertelt ze.

Jolien, die een economische achtergrond heeft (TEW en Vlerick Business School) en bij de bank ook het talenttraineetraject van achttien maanden volgde, omschrijft zichzelf als een generalist.

“Ik ben de aanspreekpersoon voor de klanten. Voor een aantal topics (zoals cashmanagement, factoring, buitenlandse handel en beleggingen) kan ik een beroep doen op een specialist. Ook de opmaak en verdediging van kredietdossiers behoren tot mijn takenpakket. Vaak schat ik op voorhand in of bijvoorbeeld een kredietdossier haalbaar is of niet, en durf ik bedrijven daarover ook te challengen.”

Is een job in de banksector iets voor jou? Bekijk het huidige vacatureaanbod

Positive banker

“Mijn job is super-tastbaar”, stelt Jolien. “Bedrijven ervaren uitdagingen, van corona tot toenemende energieprijzen. Ik ben zelf ook trots als ik klanten kan bijstaan en hen ook kan helpen groeien.” Maar er is meer wat haar job impactvol maakt.

“Jaren geleden hebben we met onze bank al een Sustainable Business Competence Center opgericht, onze expertisepool voor duurzame ontwikkeling. Daar waren we toen al pionier in. Zo ondersteunen we bedrijven in hun transitie naar een duurzamer businessmodel. We merken dat zowel in het bancaire als in de regelgeving het aspect duurzaamheid steeds belangrijker wordt. Hiermee maken we als positive banker het verschil”, stelt ze.

“Binnen elk businesscentrum is er een community member, een coach die hier ook voor opgeleid wordt. Voor ons team ben ik dat. Mijn taak is om de collega’s te ondersteunen en zo goed mogelijk te informeren.”

Simon_BNP

2. Simon: "Je hoeft hier niet met das en pak te komen”

Digitalisering en duurzaamheid zijn twee belangrijke domeinen waarmee Simon De Ruyter (31) bij BNP Paribas Fortis het verschil maakt vanuit zijn job als strateeg. “Ik wist eerst zelfs niet dat deze job bestond binnen een bank.”

Transversaal strateeg retail & private banking is de officiële functie van Simon. “Ik werk mee aan de toekomst van de bank. Ik onderzoek hoe we onze positieve impact op de maatschappij en het leven van onze klanten kunnen vergroten”, vat hij samen. Die toekomst is dus digitaal en duurzaam, van ecologie tot inclusie.

“Het zijn vooral die brede en abstracte zaken die bij mij terecht komen. Ik ben heel blij met mijn job. Ik kan nieuwe zaken bijleren, het geeft me werkgeluk”, vertelt Simon. Hij vulde een vooropleiding als productontwikkelaar aan met een opleiding innovatiemanagement en ondernemerschap.

Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?

Simon doorliep tijdens zijn opleiding bij BNP Paribas Fortis diverse departementen, van IT tot marketing en end-to-end-operaties. “Ik ben gestart als trainee, waardoor ik verschillende departementen kon ontdekken. BNP Paribas Fortis biedt naast een persoonlijke opvolging ook veel interne en internationale mogelijkheden aan, waardoor je je skills, netwerk en kennis kan blijven uitbreiden.”

Zelf zag hij zich eerst niet meteen bij een bank terechtkomen. “Ik heb de eerste vijf dagen een kostuum gedragen. Tot iemand me kwam vertellen dat die tijd voorbij was en dat dus niet hoefde”, stelt hij.

“Ik vind de mensen hier toegankelijker en het gaat er minder formeel hiërarchisch aan toe dan dat ik had gedacht. Veel clichés bleken niet te kloppen. Voor mij heeft BNP Paribas Fortis een aangename, samenwerkende en redelijk platte cultuur. Ook een underdog-mentaliteit. Belgisch, bescheiden en vanuit positive banking.

Waarom zijn job impact heeft

Concreet verwerkt Simon input rond trends en het concurrentiële landschap. Hij bestudeert ook via klantenonderzoeken hoe hij obstakels voor klanten kan wegnemen en stelt oplossingen voor. “In mijn job mocht ik onder andere meewerken aan onze ambities rond duurzaamheid. Nu onderzoek ik oplossingen om deze strategie verder te verwezenlijken.”

Zelf is hij vanuit de bank ook actief als vrijwilliger binnen het diversiteitsnetwerk. “Ik ben trotse board member bij het Pride BE Network. We zetten ons in voor de inclusie van regenboog-medewerkers en -klanten. Hierdoor heb ik zeker ook het gevoel dat ik mezelf kan zijn op het werk.”

Binnen het departement van Simon staan er momenteel nog enkele vacatures open. Meer info op Jobs BNP Paribas Fortis
Wim Smet

3. De blik vanuit HR: “Welzijn krijgt bij ons extra aandacht”

Als werkgever kun je het werkgeluk van je medewerkers stimuleren door een aantal hefbomen in te bouwen. We overlopen er enkele met Wim Smet, HR business director bij BNP Paribas Fortis.

Net Promotor Office

“Binnen ons bedrijf is er met het Net Promotor Office een apart orgaan dat instaat voor drie zaken: de NPS of Net Promotor Score, een onderzoek naar klantentevredenheid. Ten tweede is er de NPE, de Employee Net Promotor Score, die naar de mening van de werknemer peilt. En ten derde onze aandacht rond well-being”, stelt Wim Smet.

“Onze accountmanagers van het Net Promotor Office (NPO) staan in contact met de businesspartners die zich transversaal in de diverse afdelingen bevinden en die zich ontfermen over die drie domeinen. Zo komen wij als organisatie ook te weten wat er leeft bij de collega’s”, stelt hij. “Vanuit de NPO zal er niets worden bedisseld dat geen draagvlak heeft bij de collega’s van alle afdelingen.”

In de businessdivisie van Wim Smet zelf bestond er al een well-being board, waar ook andere welzijnsprofielen zoals een preventieadviseur en opleidingsverantwoordelijke in zetelen. Deze groep zorgde voor meer focus op welzijn door een speciale well-being officer aan te stellen in het NPO.

Team motivation barometer

Daarnaast is er een team motivation barometer, een bevraging rond onder meer engagement. “Die bevat vragen over onder meer hoe fit, energiek, enthousiast en geëngageerd de medewerkers zijn in hun werk, en hoe ze om kunnen gaan met werkdruk en verandering. Ook vragen over het team, de leidinggevende en feedback komen aan bod”, aldus Smet.

De resultaten van deze rondvraag worden door het NPO geanalyseerd. Deze barometer heeft een hoge participatie: maar liefst 80 procent van onze collega’s vult hem in. Dat we er vanuit het NPO ook acties aan koppelen, helpt hierbij zeker. Ook al onze teams van meer dan vijf deelnemers krijgen de geanonimiseerde resultaten van de barometer voor hun team. Zo komen ze te weten wat er leeft.”

Extra: Hoeveel verdien je in de sector bank en verzekeringen?

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

2 november 2022
Anderen bekeken ook