Julie Hoozee uit het kustdorp Duinbergen werkt voor Belfius met haar team van bedrijfsbankiers, de zogenoemde Corporate Bankers. Ze bezorgen financiële oplossingen voor West-Vlaamse bedrijven met een omzet van 25 miljoen tot zelfs een miljard euro per jaar. Een bedrijfsbankier is een spilfiguur die voortdurend praat en mailt met externe klanten en interne specialisten bij de bank, bijvoorbeeld kredietanalisten.
Met wie ze praat
Een Corporate Banker lijkt wel een beetje een kameleon. Ze past zich aan naargelang de klant een kmo of een multinational is. Haar gesprekspartners variëren van CEO’s, operationele directeuren, personeelsverantwoordelijken, CFO’s, treasury managers, aankopers tot juristen.
Julie Hoozee legt uit: “In grote bedrijven tref je deze diverse specialisten aan. De hoeveelheid aan financiële producten neemt ook toe naargelang de omvang van het bedrijf. Een Corporate Banker praat over kredietverstrekking, bedrijfsobligaties, betalingsverkeer, optimalisering van loonpakketten, leasing of exportfinanciering.”
Werk aan de relatie
De producten waar de Corporate Banker dagelijks mee aan de slag gaat, zijn complex. Bovendien gaat het dikwijls om maatwerk. En in tegenstelling tot de burgers in de samenleving, werken slechts een beperkt aantal klanten met die producten. “Daarom kan je die oplossingen niet automatiseren of allemaal in een app activeren”, vertelt Julie. “De app en de gestandaardiseerde processen helpen om de administratie te vergemakkelijken, maar vervangen het persoonlijke contact niet.”
Corporate Bankers denken mee met de klant, reiken innovatieve ideeën aan, begeleiden hen bij strategische oefeningen of geven advies bij een overname. Die aanwezigheid en bereikbaarheid maken hen tot een echte partner voor de klant. Ze werken constant aan die relatie. “Elk bedrijf kent het telefoonnummer van haar bankier”, aldus Julie.
Netwerkborrels
Een Corporate Banker is behoorlijk extravert en houdt van het klantencontact. Nieuwe connecties leggen hoort er vanzelfsprekend bij. “Er is veel ondernemend talent in West-Vlaanderen. Ik heb al veel nieuwe mensen uit die groep leren kennen”, lacht Julie. De bankiers in haar team beschikken over overtuigingskracht, weten mensen te inspireren en voeren discretie hoog in het vaandel. Toch tellen niet alleen relationele vaardigheden. Een bedrijfsbankier moet ook gedetailleerd werk afleveren, oog hebben voor opportuniteiten, over een goed inzicht beschikken en risicobewust zijn.
Julie gelooft rotsvast dat dit type functie blijft bestaan in de verre toekomst. De wereld is volatiel, onzeker en complex. “In zo’n context zorgen de persoonlijke begeleiding en het aanbod van creatieve zakelijke ideeën van een trouwe partner voor stabiliteit en houvast.”
Dit is de werkweek van een Corporate Banker:
- Netwerken
Een nieuwjaarsreceptie van Voka, samen met klanten in de business seats naar het voetbal in eerste klasse kijken of present tekenen op een evenement als Waregem Koerse. Als bedrijfsbankier leer je daar de klant op een informele manier kennen.
- Klanten bezoeken
Een Corporate Banker heeft gemiddeld ongeveer 40 klanten in portefeuille. Je legt je oor te luisteren en capteert de behoeften en de plannen van de klant. Elke week staan er zo’n vijf bezoeken in de agenda.
- Interne vergaderingen
Waar bijvoorbeeld een specialist in een domein als financiële leasing of bedrijfsobligaties je een update geeft over recente juridische- en marktontwikkelingen.
- Schrijven van kredietaanvragen
Wanneer je klant een nieuw krediet wenst aan te gaan, verdedigt de Corporate Banker dat dossier bij de interne kredietafdeling van de bank.
- Administratie en regelgeving opvolgen
De regulator kijkt vanuit de overheid toe op de banksector. Daarom besteed je als Corporate Banker ook tijd aan rapportering en informatieverschaffing.
(Gert Verlinden)
- Jobs voor corporate banker
-
Een goed salaris van bij de start? Dan moet je in deze sectoren zijn
Wij zochten uit in welke sectoren je het best verdient als schoolverlatende bediende.
-
Bankkantoor blijft cruciaal: zowat helft personeel werkt lokaal
België blijft een land van bankkantoren. Ons land staat hiermee in de Europese top drie.
-
Job in de kijker: customer journey expert
Customer journey expert. Het is een jobtitel die steeds meer opduikt. Zou de inhoud ervan even boeiend zijn als de titel klinkt?
-
Vraag naar specialisten blijft hoog in bank- en verzekeringssector
De vraag naar specialisten binnen financial services was hoog in 2017, ondanks het feit dat veel bedrijven zich concentreerden op besparingen.
-
Hoe is het om te werken bij een ethische bank?
Bepaalde banken maken van duurzaamheid en transparantie hun handelsmerk. Hoe vertalen de medewerkers die principes in hun dagelijkse job?
-
De bank van de toekomst is duurzaam en transparant
Wie 30 jaar geleden in de banksector aan de slag ging, mocht zich opmaken voor een carrière achter dik gepanserd glas. Vandaag ziet een bankkantoor er echter totaal anders uit.
-
Van bankbediende naar digitaal expert
Commerciële talenten zijn door veel bedrijven gegeerd, de laatste tijd. Ook bank-verzekeraar KBC is er voortdurend naar op zoek.
-
De toekomst van het bankkantoor: luisteren naar de bakker en de loodgieter
Sinds de financiële crisis ligt een bankkantoor minder goed in de markt als werkomgeving.
-
Zijn werklozen rijker in het buitenland?
Belgische uitkeringen zijn bij de laagste in Europa, al zijn ze in principe niet beperkt in de tijd.