Kwaliteit van personeel moet winkelier wapenen tegen e-commerce

Guido Vossen
“Klanten verwachten in winkels professioneel advies. Daarom dat we nog meer moeten inzetten op opleidingen voor onze verkopers en medewerkers.” (Guido Vossen, zaakvoerder Vossen Fashion)

Het personeelsbeleid dat een winkelier voert, wordt alsmaar belangrijker om zijn voortbestaan veilig te stellen. Om de concurrentie met de internetverkoop aan te kunnen, moet het verschil worden gemaakt door een vriendelijke service en professioneel advies. “Daarvoor is het belangrijk dat ook de opleidingen in ons land naar een niveau hoger gaan”, vindt Guido Vossen, zaakvoerder van Vossen Fashion in Tongeren en Hasselt.

Het is al lang geen geheim meer dat vele klanten hun producten kiezen op het internet. Voor de aankoop, zeker als het over kleding of schoenen gaat, willen ze wel nog langs de fysieke winkel passeren. Voor heel wat handelaars ligt daar de sleutel van het succes. “We zetten inderdaad in op de extra training van onze medewerkers om nog gerichter de klanten te kunnen helpen”, vertelt Guido Vossen van de gekende speciaalzaak in herenmode Vossen Fashion. “Ik denk aan opleidingen rond kleur- en en stijladvies. We schrijven ons zelfs in voor cursussen in het buitenland hierover.”

Toch is het moeilijk om de medewerkers permanent bij te scholen. “Er wordt altijd gezegd dat speciaalzaken zich moeten onderscheiden van de ketens door maatwerk te leveren en op zoek te gaan naar nicheproducten. Maar dat veronderstelt ook dat je personeel hebt dat openstaat voor al die veranderingen en aan het hoge verwachtingspatroon kan voldoen. Dat is niet altijd evident.”

Plafond

Guido Vossen ziet veel heil in extra opleidingen die scholen aanbieden. “Dat de Hogeschool PXL nu van start gaat met de richting Winkelmanagement is een positieve evolutie. Het biedt opportuniteiten voor mensen die willen doorgroeien in een retailfunctie. Nu zie je vaak dat goede verkopers snel aan hun plafond zitten en dan andere oorden gaan opzoeken, wat uiteraard heel jammer is.”

Masterdiploma

Vossen wil zelfs naar hogere diploma’s in de retailsector. “In het buitenland zijn er opleidingen die een bachelor- en zelfs masterdiploma opleveren voor specialisaties in retail. Daar moeten we hier ook naartoe. De uitdagingen worden alsmaar groter en het runnen van een winkel is dus steeds complexer. Stilstaan in de opleidingen is achteruit gaan in de business, zeker met de snelheid waarmee de internethandel evolueert.”

Retouches

De kledingzaak stelt bovendien een ‘mismatch’ vast tussen vraag en aanbod van de profielen. “Gezien een aantal grote ketens aan het afslanken zijn, is er momenteel geen gebrek aan instroom van verkopers”, weet Guido Vossen.

“We krijgen heel wat spontane sollicitaties. Anderzijds zitten we verlegen om mensen die retouches en andere, meer technische, vaardigheden hebben. In die vakgebieden zijn er zelfs nauwelijks nog cursussen. Wie dit in de vingers heeft, kan de werkgevers zelf uitkiezen en de voorwaarden bepalen. Ook hier is er voor het onderwijs dus nog wel wat werk aan de winkel.”

(km)

18/10/2016

  • 18 oktober 2016