Hou je collega’s te vriend: 5 tips!

team collega's

Aangezien werknemers vaak meer tijd doorbrengen met hun collega’s dan met hun partners, familie of vrienden, is het verstandig om collega’s te vriend te houden. Je iedere dag naar je werk slepen waar een vijandige sfeer hangt, het is moeilijk of zelfs amper vol te houden. Met deze vijf tips onderhoud je een goede band met je collega’s.

1. Een beetje stiller kan ook

Muziek beluisteren op je werk met de volumeknop helemaal opengedraaid, het getuigt van weinig respect voor je collega’s. Vooral als je favoriete genre eerder als alternatief kan worden beschouwd. Overweeg een hoofdtelefoon of overleg met je collega’s naar welk muziekgenre of radiozender hun voorkeur gaat.

2. Hou je lunch bescheiden

Werknemers eten hun lunch alsmaar meer op aan hun bureau om tijd uit te sparen. Maar niet elke geur is even aangenaam voor de mensen rondom je. Vermijd daarom etenswaren die nogal fel ruiken (of ‘stinken’) zoals zaken met veel look of ajuin. Tip: aan de hand van het artikel ‘de 11 ergste dingen die je aan je bureau kan eten’ kan je uitmaken of je lunch geschikt is voor op kantoor of niet.

3. Laat overdreven geroddel achterwege

Op kantoor kom je vaak (ongewild) veel te weten over het privéleven van je collega’s. Een heftige scheiding, een schokkende affaire, familieproblemen: je weet meer over je collega’s dan je denkt. Maar pas op, niemand zal het appreciëren wanneer blijkt dat je zaken die in vertrouwen zijn gezegd, gewoon doorvertelt aan anderen. Af en toe je frustraties rond een bepaalde collega uiten aan een andere medewerker kan ontzettend opluchten, maar let dus wel degelijk op met wat je zegt én tegen wie je het zegt.

4. Ruim regelmatig op

Het zal niet de eerste keer zijn dat een collega ontploft wanneer die koffie wil zetten en ontdekt dat er nog een oude koffiepad in het koffiemachine zit. Hoffelijkheid is belangrijk op het werk. Jaag een collega niet expres op de kast door steeds die vuile borden te laten staan of het papier van het kopieermachine niet bij te vullen. Vele kleine ergernissen kunnen namelijk leiden tot een serieus conflict. Hou je zaken netjes!

5. Vermijd zware parfum

Niets vervelender als een werknemer die ’s ochtends nogal enthousiast is omgesprongen met zijn straffe parfum. Je vindt ongetwijfeld van jezelf dat je fantastisch ruikt, maar denk eraan dat je collega’s mogelijk niet dezelfde mening zijn toegedaan en dat je hen met jouw sterke geur zelfs opzadelt met een lichte hoofdpijn. Denk eraan: hoe subtieler, hoe beter!

(nm) – Bron: Blog.brazencareerist.com 

Meer info over Collega's

10/10/2012