Doet Facebook minder hard werken?
Geef toe, ook jij zit regelmatig stiekem op het werk te twitteren of facebooken. Toch? Maar is dat dan ten koste van jouw productiviteit?
Ruim drie op de vier werkgevers leggen het internetgebruik op kantoor aan banden in ons land, zo blijkt uit onderzoek van het vakblad Smart Business Strategies bij 200 bedrijven en overheidsinstellingen. Vooral grote organisaties of bedrijven uit de bank- en verzekeringssector in ons land hebben duidelijke, en alsmaar striktere, regels voor internetgebruik tijdens de werkuren. Ze blokken bepaalde sites af en hebben een concrete policy. Al grijpen ook kleinere overheidsinstellingen en kmo’s in.
Dat werkgevers internet op kantoor limiteren, is niet nieuw. Slechts 2 procent van de Belgische ondernemingen en overheidsinstellingen legde pas het voorbije halfjaar voor het eerst beperkingen op. De meeste deden dat al langer. Bij de Vlaamse overheid is er bijvoorbeeld sinds een aantal jaar een soort van gedragscode. In principe is de toegang tot websites vrij voor de 30 à 40.000 ambtenaren, al klinkt de huisregel dat ‘sites met oneerbare inhoud niet door de beugel kunnen’.
Bij verzekeringsmaatschappij Mercator kunnen personeelsleden bijvoorbeeld per e-mail geen filmpjes doorsturen of ontvangen, vermits deze door de zogenaamde firewall worden tegengehouden. Surfen kan wel, maar met mate. Zo worden bepaalde sites, zoals videosite YouTube afgeblokt.
Afspraken of ingrepen zijn er dus al langer, maar bedrijven worden wel strenger. En dit vooral ten aanzien van sociale netwerken of vriendensites als Facebook en Twitter. Zo blokt 43 procent Facebook af, waar dat in 2009 nog 38 procent was. Bij Twitter is dat momenteel 39 procent, terwijl vorig jaar nog slechts 28 procent van de werkgevers het aan banden legde.
Ook heel wat grote bedrijven zoals KBC, Roularta en Belgacom legden onlangs de toegang tot sociale netwerken aan banden. Enkel wie een goede reden heeft, zoals gebruik voor zijn of haar job, kan bij Belgacom nog op Facebook.
Waarom zijn werkgevers de laatste tijd zo huiverig ten aanzien van sociale netwerken? Enerzijds gaat het om de vlotte werking van het computernetwerk. Want als iedereen via Facebook filmpjes gaat bekijken of spelletjes spelen, is dat netwerk al snel niet meer bruikbaar voor ‘echte’ bedrijfstoepassingen.
Sommige werkgevers vinden ook principieel dat het netwerk enkel is bestemd voor bedrijfsdoeleinden. Dat is ook logisch vermits meer en meer bedrijfstoepassingen, zoals e-mail of gespecialiseerde software, louter via internet verlopen. Een gebrekkige internetverbinding heeft dan meteen een impact op de productiviteit van het personeel.
(wv)
26 april 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Geef toe, ook jij zit regelmatig stiekem op het werk te twitteren of facebooken. Toch? Maar is dat dan ten koste van jouw productiviteit?
Het internet is in elk bedrijf een onmisbaar werkinstrument. Maar 40% van de Belgische werknemers zou regelmatig om privéredenen op het internet surfen.
Facebook is een ideale tool om contacten te onderhouden. Maar het kan je loopbaan evengoed kelderen.
Even je privémail of Twitter checken, neemt niet veel tijd in beslag. Of toch? Als je alles bij elkaar telt, zou je best wel eens versteld kunnen staan.
Een dertiger met een team van ruim 30 medewerkers. Dit is het verhaal van hoofdverpleegkundige Elien. Vanuit haar job geeft ze tips aan leidinggevenden.
Elisabeth, Tim en Axelle werken bij de FOD Justitie: “Het is een boeiende werkplek met veel variatie”
De (petro)chemische en farmaceutische industrie betaalt haar mensen nog steeds het best. Hoe ziet dat lijstje er voor de rest uit?
Als thuisverpleegkundige bij de mobiele equipe van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen geniet je van een pak troeven. Daar spreken Sofie en Siska over mee.
Een overvolle mailbox: het is een veelvoorkomend fenomeen op de werkvloer. Een situatie die stress oplevert en je uit je workflow haalt. Hoe raak je daar vanaf?