Drone-Age leert jongeren technische skills
Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
Want piloten en stewardessen zijn slechts het topje van de ijsberg. De vier luchthavens in Vlaanderen zijn goed voor 41.000 directe en indirecte jobs. De luchtvaart is voortdurend in beweging en omvat heel wat activiteiten, jobs en een continu proces van technologische vernieuwing.
Zo heeft zich in de schaduw van de luchthaven van Antwerpen, in het Antwerp Airport Business Center, een opmerkelijk bedrijfje genesteld. Unifly is een voorbeeld van hoe nieuwe technologieën tot nieuwe kansen en tewerkstelling kunnen leiden. Het bedrijf dat software ontwikkelt om het droneverkeer in goede banen te leiden, staat voor een grote groei en gaat op zoek naar verschillende medewerkers. De uitdaging die ze bij Unifly vinden, is om de behoeften te detecteren en systemen te ontwikkelen die door iedereen bruikbaar zijn.
“Drones spreken tot ieders verbeelding. Er komen er steeds meer van, zowel voor professionele doeleinden als voor recreatief gebruik. In heel de wereld zijn er 360.000 vliegtuigen, terwijl er naar schatting vandaag al zo'n 4 miljoen drones zijn die het luchtruim doorklieven. Dat moet dus in goede banen worden geleid. Alleen bestaat er geen air traffic management systeem zoals dat voor de bemande luchtvaart bestaat. Die bestaande systemen kunnen ook niet voor het droneverkeer worden toegepast omdat ze in zo'n specifiek jargon voor piloten en luchtverkeersleiders zijn opgesteld. Onze ontwikkelaars hebben dus de taak om tools uit te werken die zowel voor professionelen als niet-luchtvaartmensen duidelijk en vlot hanteerbaar zijn”, vertelt CEO Marc Kegelaers.
Om die ambitie waar te maken, verwacht Unifly een sterke groei. “In 2015 met vier van start gegaan, zijn we vandaag met een team van 14 mensen. Tegen eind dit jaar moeten dat er 24 zijn en naar eind 2018 willen we zijn gegroeid naar 40 medewerkers. De medewerkers die we zoeken, zijn vooral softwareontwikkelaars (junior developers), projectleiders en internationaal gerichte accountmanagers. Daarnaast zoeken we momenteel ook nog een technical writer en een business analyst om de behoeften bij de klanten te detecteren”, verduidelijkt de bedrijfsleider.
De unieke technologie waaraan Unifly bouwt, heeft wereldwijd de aandacht getrokken van luchtvaartautoriteiten, professionele dronepiloten, politiediensten en recreatieve dronegebruikers. Dat zorgt dat er voor de medewerkers zich heel wat kansen op internationaal vlak aandienen.
“We zijn bezig met projecten in Europa, het Midden Oosten en de Verenigde Staten. Zo gaat Thales, het grootste bedrijf op vlak van air traffic control, al onze software gebruiken. Evenals de luchtvaartautoriteiten in Duitsland en Denemarken. Onze ambitie is uit te groeien tot een internationaal grote speler”, zegt Marc Kegelaers.
De fascinatie die drones oproepen en de dynamiek die in het nog jonge bedrijf heerst, overtuigden ook Ellen Malfliet om mee aan boord van Unifly te stappen. “Het is eerst en vooral gewoon al een tof en boeiend product. Er zijn legio toepassingsmogelijkheden wat het tot een heel interessante markt maakt. Wat ik ook erg fijn vind, is dat je samen aan een groeiverhaal werkt. Niemand zit hier in een ivoren toren. Je bouwt van nul mee iets op en streeft allemaal samen naar hetzelfde doel. Je hebt een grote verantwoordelijkheid, maar wie wil groeien krijgt daarin veel vrijheid en vertrouwen”, getuigt de Marketing & Communications Manager.
Tijdens de Luchtvaartdag is Unifly met een infostand aanwezig in het luchthavengebouw en kunnen geïnteresseerden ook langslopen in de kantoren in het Antwerp Airport Business Center vlak tegenover het luchthavengebouw. “We gaan die dag actief op zoek naar kandidaten en zullen een aantal gesprekken voeren. Geïnteresseerden vergeten dus zeker niet hun cv mee te brengen”, zegt Marc Kegelaers.
(br) - Foto: (vc) - Meer info: Luchtvaartdag 2017 / Unifly
14 april 2017Drones zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen.
Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een afdeling die zich specifiek bezighoudt met innovatieve projecten. En ja, ook Colruyt Group heeft zo'n afdeling!
Jonge werknemers nemen steeds sneller ontslag. Welke struikelblokken komen zij tegen? En waarom gooien ze zo snel de handdoek in de ring?
Wat doe je concreet als je een paniekaanval krijgt op kantoor? Enkele specifieke tips die je er heelhuids door helpen.
Werkgevers beleven turbulente tijden, maar qua vacatureaanbod valt het vandaag nog mee. Vooral de vaste job lijkt het nog behoorlijk goed te doen.
Net terug uit vakantie en je opgedane energie smelt als een ijsje op een warme dag? 7 tips om dit te voorkomen!
In het Graduate Development Programme geeft PepsiCo een select groepje jonge werknemers de kans om hun carrière een boost te geven.
Een klassieke valstrik op je jobinterview is de vraag naar je minder goede kantjes... Wat is de ideale repliek op deze vraag?
Sinds 1 mei 2023 is een fietsvergoeding verplicht. Het precieze bedrag van die fietsvergoeding varieert per sector en bedrijf.