Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 891

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

Drone-Age leert jongeren technische skills

“De jongeren leren niet gewoon met een drone vliegen; ze leren hoe een drone eigenlijk werkt.” (Veronique Steurs, RVO-Society)
Drones – afstandsgestuurde minihelikopters, al dan niet uitgerust met een camera – zijn hot. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren in Leuven en Asse hoe een drone werkt en kunnen ze er zelf een bouwen. Het einddoel is niet om dronepiloten op te leiden, maar om jongeren trek te geven in wetenschap en techniek.
“De jongeren leren niet gewoon met een drone vliegen; ze leren hoe een drone eigenlijk werkt.” (Veronique Steurs, RVO-Society)

Drones zijn niet uit het nieuws weg te branden. Op festivals worden ze verboden, internetreus Amazon wil ze gebruiken om pakjes te leveren, en ook al mag je er in België niet zomaar overal mee vliegen, je kunt ze kopen in diverse vormen en formaten. Maar drones zijn ook ingenieuze staaltjes van techniek en informatica. In het project Drone-Age van RVO-Society leren jongeren hoe een drone werkt, zodat ze er zelf een kunnen bouwen.

Drone-Age past in een reeks projecten van RVO-Society om jongeren ‘ingenieursvaardigheden’ bij te brengen, zoals teamwerk, logisch redeneren en probleemoplossend denken. Een ander voorbeeld is IR13, wat staat voor ‘ingenieur op 13 jaar’ en tegelijk een knipoog is naar de interregionale treinen van de NMBS. In IR13 gebruiken jongeren eenvoudige sensoren en schakelingen om een LEGO-treintje te laten stoppen voor een rood licht, te toeteren als het voorbij een seinhuis rijdt of de lichten te ontsteken als het donker wordt. De gekende 'logische poorten' (of/en-schakelingen) die jongeren in het secundair onderwijs meestal saai vinden, krijgen zo een heel concrete invulling.

Zelf bouwen

Drone-Age past dezelfde principes toe op drones. "De jongeren leren niet gewoon met een drone vliegen; ze leren hoe een drone eigenlijk werkt", legt Veronique Steurs van RVO-Society uit. "Daar komen ook fysicawetten en de principes van vliegtuigbouw aan te pas – uiteraard aangepast aan de leeftijd van de deelnemers." Daarna mogen de jongeren zelf een drone bouwen en de stuursoftware programmeren. Dat gaat van heel eenvoudige drones voor de jongste droneliefhebbers, tot meer gevorderde modellen met camera voor de oudere deelnemers.

Ook de vorm waarin Drone-Age wordt aangeboden, is aangepast aan de doelgroep. Voor 12- tot 14-jarigen was er in april en mei een eerste 'Drone Factory' op zes woensdagnamiddagen. 14- tot 16-jarigen konden de voorbije zomer terecht op 'Drone Academy', een zomerkamp van een hele week. De volgende edities van deze activiteiten vinden plaats tijdens de schoolvakanties in Leuven en Asse.

Voor 16- tot 18-jarigen start er volgende maand in Leuven een 'Drone Cafe'. Op acht weekavonden van oktober tot december kunnen ze in een ongedwongen sfeer kennismaken met drones. De coaches laten de deelnemers vrij onderzoeken, vliegen en bouwen aan hun drone. Informatie over al deze droneactiviteiten vind je op de website van RVO-Society.

Het project Drone-Age is een samenwerking tussen RVO-Society, UC Leuven-Limburg, Flanders Smart Hub en de cameraopleiding van de Brusselse hogeschool Narafi, en wordt gesteund door de provincie Vlaams-Brabant.

(wv) – Meer info: www.rvo-society.be

1 oktober 2015

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook