8 gezonde tips voor een workaholic

Workaholic

Ben jij een workaholic? Goed voor je portemonnee, maar je lichaam is er niet mee gebaat. Wij geven je enkele tips om je lichaam in eer te herstellen.

1. Doe voldoende lichaamsoefeningen

De hele dag aan je bureau zitten, daar krijg je stramme spieren van. Probeer daarom geregeld enkele oefeningen te doen om in vorm te blijven, stramme spieren tegen te gaan en je te ontspannen. Ideaal is om vóór of na je werkdag te gaan joggen.

2. Creëer een spa op kantoor

Het is belangrijk om relaxt te zijn gedurende de dag. Massage is hiervoor een perfecte ontspanningsmethode én het is bovendien nog eens goed voor je spieren. Wie je die massage gaat geven? Je bureaustoel. Het enige dat je nodig hebt is een –dure- ergonomische stoel met massage en relaxfuncties. Ontspannend werken? Wees maar zeker!

3. Kies voor warme dranken

Cafeïne is het perfecte drankje om de dag door te komen. Maar het kan al wel eens gebeuren dat je zo opgaat in je werk dat je je koffie vergeet uit te drinken. Voor je het weet is hij koud en niet te drinken. In de winkel verkopen ze daarom hét ideale hebbeding: een koffietas met een USB die je moet aansluiten op je computer. Gedaan met koude koffie drinken!

4. Verwaarloos je gezin niet

Volgens psychologen is de balans tussen werk en privé de basis om gezond te blijven. Tel het aantal uur dat je per week op kantoor bent en je zal meteen zien dat je leven niet in balans is. Is het echt niet makkelijk om tijd vrij te maken voor je gezin, probeer dan alleszins geen belangrijke gebeurtenissen te missen zoals verjaardagen, communies, bruiloften, …

5. Zorg dat je een hobby hebt

Nee, hobby’s zijn niet enkel weggelegd voor studenten of gepensioneerden. Ook werkende mensen kunnen er een hobby op nahouden. Een aanrader voor iedereen die druk bezig is met zijn werk: trek minstens anderhalf uur in de week uit om je even met je hobby bezig te houden. En neen, daarmee bedoelen we niet je werk.

6. Hou werk en privé gescheiden

Misschien ben je dan wel op tijd thuis, toch stelt dat niets voor als je ondertussen met je iPad, iPhone of ander digitaal toestel je e-mails zit te checken. Blijf dan liever een halfuurtje langer op kantoor in plaats van je vrije uren met je gezin op te offeren in functie van je werk.

7. Slaap voldoende

Iedereen heeft slaap nodig, ook jij. Zo heeft een volwassen persoon gemiddeld 6 à 8 uur slaap nodig per nacht. Met een drukke job kom je daar jammer genoeg niet altijd aan. Maar moet je tot laat werken en vroeg opstaan, probeer dan toch in de tijd die je hebt zoveel mogelijk te rusten. Want hoe meer je moet werken met je hersenen, hoe meer slaap je nodig hebt.

8. Kies je taken nauwkeurig uit

Gebruik een todolijstje als leidraad. Maak het niet te lang en probeer je aan deze taken te houden. Krijg je onverwacht nog extra werk? Probeer dan op een rustige manier ‘nee’ te zeggen. Zeker als je niet wilt dat een ander project naar de zijkant wordt verschoven.

(mw) – Bron: besthealthnewsonline.com           

Meer info over Workaholics , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

20/07/2011