7 tips voor een digitale detox

Voel jij ook steeds die onweerstaanbare drang om elke mail die je krijgt, meteen te openen en te beantwoorden? Word je onrustig op vakantie als je even niet op het internet kan? Vraagt jouw familie waar jouw smartphone gebleven is, als je voor de verandering eens opdaagt zonder toestel? Dan is het hoog tijd voor een digitale detox!

De volgende tips kunnen je helpen om van die vervelende internetverslaving af te geraken …

Digitale detox-tips:

1. Schakel meldingen van nieuwe e-mails uit. Deze leiden je alleen maar af van datgene waar je oorspronkelijk mee bezig was.

2. Maak er geen gewoonte van om voortdurend je e-mails te checken, maar behandel ze op specifieke tijdstippen van de dag. Zo kan je eventueel mailmomenten inlassen in de ochtend en in de late namiddag.

3. Probeer zo weinig mogelijk je werk mee naar huis te nemen. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar probeer het 'nog even thuis werken' toch te reduceren door bijvoorbeeld maar één keer 's avonds je mails te checken.

4. Vermijd in de mate van het mogelijke het bekijken van je nieuwe e-mailberichten op je telefoon. Voor je het weet, ben je weer uren verder en heb je bijna niets gedaan gekregen. Gun jezelf, alsook je hersenen, af en toe wat rust!

5. Je kan opteren om steeds een out-of-office in te stellen, wanneer je 's avonds stopt met werken. Zo kan je de druk even van je schouders halen en laat je iedereen weten dat je je mails pas de volgende ochtend zult doornemen.

6. Vraag jezelf af of het soms niet gewoon handiger is om even te bellen. Je krijgt meer gezegd aan de telefoon en kan jezelf een hele hoop heen-en-weerberichten besparen.

7. Vakantie is vakantie, punt. Een smartphone of laptop horen niet thuis aan het zwembad, dus hou ze gewoon thuis en probeer van je welverdiende vakantie te genieten.

(nm) – Bron: Psychologies Magazine 

Meer info over Workaholics , Ontspanning , Evenwicht werk-privé , E-mail

28/01/2013