Blackberry laat managers foute beslissing nemen
Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
Door een rinkelende telefoon ben je afgeleid van wat je aan het doen bent, of van plan was te doen. Zelfs al is het professioneel gebonden. Mailen is zoveel handiger. Over je mailbox ben je zelf de baas: je antwoordt je mails wanneer het jou past. Al moet gezegd dat ook veel mensen hun mailbox hun werkritme laten bepalen, maar met een beetje discipline kan je met mailen tijd besparen. Een telefoontje stoort altijd. Eén uitzondering: voor heel dringende zaken bel je best, want je kan er niet van uitgaan dat mails onmiddellijk worden beantwoord.
Telefoongesprekken kan je later heel moeilijk nog als bewijs gebruiken. Is een collega een afspraak of deadline niet nagekomen die je afgesproken had aan de telefoon? Wel, dan zit je met de gebakken peren. Je hebt nergens een bewijs dat er iets was overeengekomen.
Mails kan je bewaren, en later terug bovenhalen moest dat nodig zijn. Of je moet belangrijke telefoongesprekken nadien bevestigen via mail, maar probeer maar eens een telefoongesprek nadien letterlijk op papier te zetten ... En dan ben je helemaal je tijd aan het verprutsen, want mailen was makkelijker geweest. Met één e-mail kan je ook verschillende mensen tegelijk op de hoogte brengen. Via telefoon ben je dan al snel een uur kwijt.
“Stoor ik niet?” Zo beginnen veel mensen hun telefoongesprek. Ja dus! Telefoons duren altijd langer dan voorzien. Sommige mensen komen in een telefoongesprek maar niet tot hun punt. Het duurt en het duurt vooraleer je te weten komt waarom je gebeld wordt. In dat opzicht zijn mails veel handiger: mensen moeten op voorhand nadenken over hun boodschap en je kan zelf snel de essentie bekijken.
Bedrijven kunnen veel besparen door de telefoon te bannen. Meteen ook een goede manier om komaf te maken met de vele privégesprekken op kosten van de zaak. Het internetabonnement is er toch, dus in plaats van te bellen kan je mailen.
Niets zo hatelijk als een collega die zijn telefoon altijd op luidspreker zet. De hele afdeling kan het gesprek volgen en is afgeleid. Om nog maar te zwijgen van het bellen naar gsm’s: dan wordt er geroepen alsof het kilometers verder nog moet gehoord worden. Maar eerlijk is eerlijk: zet dan ook dat geluid af telkens je een nieuwe mail binnenkrijgt. Ook ergerlijk!
Nu moet ik jullie laten, ‘k heb nog een telefoontje te doen …
(mr) – Bron: Techcrunch.com
19 september 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Smartphones moeten zo snel mogelijk uit vergaderingen worden gebannen. Hun voortdurende gebliep zorgt ervoor dat managers foute beslissingen nemen.
De talrijke privégesprekken van mijn collega hangen me de keel uit. Kan het verboden worden om op het werk naar huis te bellen?
Mag je sms'jes versturen tijdens een meeting? En wat met het gebruik van een iPad tijdens de lunch? Jobat vroeg het etiquettespecialist Kevin Strubbe.
Met 116 sites over heel België is Korian is een topwerkgever die verpleeg- en zorgkundigen met open armen verwelkomt.
Eerlijk duurt het langst, zeker tijdens een sollicitatiegesprek. Toch kan de vraag waarom je wil weggaan op je huidige job jou voor een dilemma plaatsen...
Natuurlijk mag je niet liegen in je cv. Wees eerlijk in wat je er vertelt. Maar jezelf tekortdoen, is al evenmin een goed idee.
Je sollicitatiebrief schrijven kan een zware klus zijn. De verleiding om de hulp in te roepen van ChatGPT is groot. Maar maakt het je brief ook beter?
Spijt heeft veel oorzaken zoals onze opleiding en loopbaan. Maar eigenlijk zijn er twee grote vormen van spijt: ‘als ik maar’ en ‘had ik maar niet’.
Solliciteren op een vacature is business as usual. Maar een persoonlijke aanbeveling laat uiteraard een diepere indruk na. Daarom leer je best netwerken.