Zo maak je het verschil als leider: de magische 4 C’s
“In elke job heb ik het geluk gehad een manager te hebben die me autonomie gaf en vertrouwen schonk. Maar niet iedereen is gezegend met een empathische en inspirerende leidinggevende”, stelt wellbeingexpert Ann De Bisschop.
In haar boek 'Hoe slimmer werken werkt - van Werkdruk naar Werkgeluk' verklaart ze de 4 C’s van een goede leider.
1. Communicatie
Veelvuldige en duidelijke communicatie is de ruggengraat van effectief leiderschap. “Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe en wanneer je dat doet”, oppert De Bisschop. Met name op verbindende communicatie zou volgens haar beter ingezet moeten worden. “Waar het vaak misloopt, is dat we niet luisteren om te begrijpen, maar ‘ons gelijk’ willen halen. Maar communicatie gaat juist over verbinding en vertrouwen en samen tot oplossingen komen.”
Een andere belangrijke vorm van communicatie is feedback. “Dat ligt vaak moeilijk omdat het gezien wordt als kritiek, terwijl het juist een geschenk is. Wanneer je het op de juiste manier inzet, kan het je groei en die van je team enorm versnellen.”
Sterke leiders beschikken volgens haar over de skills van verbindend communiceren en écht luisteren. “Als mensen zich gehoord voelen, voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerd.”
Extra: Leer luisteren in 5 simpele stappen
2. Collaborate
Veel managers hollen van de ene meeting naar de andere en zijn amper aanspreekbaar. “Hoe jammer is het dat sommige medewerkers zich nog moeten tevredenstellen met het ‘jaarlijks evaluatiegesprek’? Dit is compleet voorbijgestreefd.”
Leidinggevenden moeten regelmatig ‘beschikbaar en bereikbaar’ zijn en niet ergens in een ivoren toren zitten, stelt ze. “Daarom pleit ik voor managing by walking around. Rondwandelen tussen de medewerkers van alle afdelingen om te voelen en te ervaren wat er leeft. Om te luisteren, om interesse te tonen, om een praatje te slaan. Onderschat het belang hiervan niet. En beschouw het als manager vooral niet als tijdsverlies.”
Ontdek: 9 verschillen tussen een goede en een fantastische baas
3. Connect
“Eén van mijn vragen aan leidinggevenden is: heb jij een check-in met je team?” Zo’n check-in kan voor iedereen anders zijn. Het ene team heeft dit mogelijk graag elke dag vijf of tien minuten, terwijl een ander team het houdt op één keer per week, maar dan wel graag meteen een uur.
Tijdens een check-in zijn, volgens De Bisschop, twee vragen belangrijk. ‘Hoe gaat het met je?’ en ‘Hoe zie jouw dag eruit vandaag?’ “Niet omdat we willen controleren, wel omdat we interesse willen tonen. Wees maar zeker dat medewerkers graag vertellen waar ze zo druk en gedreven mee bezig zijn.”
Wat is de communicatiestijl van je baas? Hoe reageer je?
4. Care
Eén van de zaken die De Bisschop regelmatig toepaste als leidinggevende is het verkeerslicht. Hoe voelen we ons vandaag: groen, oranje of rood? “Als je dit niet vraagt, weet je het niet. Dan kun je ook niet ingrijpen en geen ondersteuning bieden. Daarvoor is echter een veilig kader nodig én een empathische baas.”
Soms hoor je in organisaties dat iemand plots uitvalt met een burn-out. “Dan zeg ik: zoiets gebeurt niet van de ene dag op de andere. Mocht deze persoon de kans hebben gehad om meermaals te zeggen dat die zich oranje of rood voelde, dan had je tijdig kunnen ingrijpen.”
Lees ook: Leidinggevende ziet mentale gezondheid vaak als probleem
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine / 'Hoe slimmer werken werkt. Van werkdruk naar werkgeluk' - Ann De Bisschop, Silenro Publishers, ISBN 9789464782547, 152 pagina’s