Collega's
Vorige

1 van 454

Volgende

Zijn jouw collega’s ook jouw vrienden?

We blijven nog enkele weken in ons kot. Ongetwijfeld valt dit zwaar voor veel werknemers en niet in het minst omdat ze hun collega’s moeten missen. Voor meer dan 2 op de 3 Vlaamse werknemers (68%) zijn collega’s immers ook vrienden en 14% rekent hen zelfs tot hun hechte vriendenkring, zo blijkt uit een onderzoek bij 1.041 werkende Vlamingen, op initiatief van Protime, specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning.

Voor de coronacrisis brachten collega’s in veel gevallen zo’n 40 uur per week met elkaar door. Doordat zowel thuiswerk als tijdelijke werkloosheid pieken, werd dit voor velen herleid tot 0 uur. Een onaangename situatie, als je weet dat collega’s in 68% van de gevallen ook vrienden zijn met wie ze persoonlijke zaken bespreken. Voor 14% van de werknemers behoren collega’s zelfs tot hun hechte vrienden.

Uitlaatklep

“Sociaal contact met je collega’s blijft ook in coronatijden belangrijk”, weet Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven. “Organiseer daarom bijvoorbeeld eens een ‘online’ lunch, las ‘online’ koffiepauzes in en sluit samen de dag af met een leuk moment. Bespreek tijdens je (video)calls wat goed loopt en deel wat je hebt kunnen afwerken. Het is ook belangrijk om hulp te krijgen bij problemen die je alleen niet opgelost krijgt.”

“Daarnaast is het – zeker in deze onzekere tijden – minstens even belangrijk om met je collega’s over je thuissituatie te praten. Thuiswerken en zorgen voor je kinderen is niet altijd een evidente combinatie. Het levert ongetwijfeld voer voor leuke anekdotes, maar kan ook een uitlaatklep zijn”, voegt professor Godderis nog toe.

(No) camaraderie?

Meer dan 1 werknemer op 5 (22%) heeft een puur zakelijke band met zijn of haar collega’s. En voor 6% zal het gemis helemaal niet zwaar vallen, aangezien er niet eens een echte klik is met hun collega’s; 2% probeert ze zelfs zoveel mogelijk te vermijden.

“Camaraderie zou ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur”, besluit Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Collega’s die elkaar een luisterend oor bieden, bij wie ze ook persoonlijke zaken kunnen ventileren, met wie ze zich amuseren, zullen ook sneller voor elkaar in de bres springen wanneer dat nodig is. Kameraadschap zorgt voor gelukkiger werknemers en maakt van een bedrijf een ‘Great Place To Work’.”

(es/kv) - Bron: Protime

Wie graag te weten wil komen waarom Protime al 8 keer op rij werd uitgeroepen tot ‘Great Place To Work’ kan het boek Trots! Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is lezen.

8 april 2020
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook